به گزارش هنرآنلاین، مدیر گالری "دارگون" که در اندک مدت فعالیت خود نشان داده است در برگزاری رویدادهای هنری و فرهنگی ابتکار عمل دارد، به زودی نمایشگاه نقاشی به یاد عباس کیارستمی فقید برگزار خواهد کرد.

رئیسیان با اعلام این خبر گفت: نمایشگاهی با نام "روی دیگر پنجره" به یاد عباس کیارستمی پیش رو داریم. نام نمایشگاه را از یکی از هایکوهای استاد کیارستمی برداشت کرده‌ایم. اصل هایکو این است:" یک روی پنجره به سمت من است، یک روی دیگر به سمت عابری که می گذرد."

وی توضیح داد: این نمایشگاه شامل 43 هنرمند است که با الهام از فیلم "ABC  آفریقا" ساخته استاد کیارستمی دست به خلق 43 اثر هنری زده‌اند. این آثار روی بوم‌های 50در 50 سانتی متری با تکنیک آزاد کشیده شده‌اند.

این مدیر گالری در پاسخ به نوع انتخاب این سایز از قاب‌ها اظهار داشت: این اندازه از بوم‌ها را به این دلیل انتخاب کردیم که این آثار با الهام از یک فیلم تهیه می‌شوند، در نتیجه برای این که ترکیب بندی‌های آن فیلم در ناخودآگاه هنرمندان ما دخیل نشود، کمپوزیسیون مستطیل را شکستیم و از قاب مربع استفاده کردیم.

رئیسیان همچنین درباره زمان برگزاری نمایشگاه اعلام کرد که زمان برگزاری را به مناسبت هفته بین تولد استاد کیارستمی در یکم تیر ماه و مرگ ایشان در 14 تیر در نظر گرفته‌ایم اما افتتاحیه را به دلیل عدم تداخل با دیگر برنامه‌های بزرگداشت ایشان در 2 تیر ماه برگزار خواهیم کرد. قصدمان این است که این آثار به فروش برسند و بخشی از فروش را به انجمن خیریه "احساء" اهداء کنیم.

وی درباره این انجمن خیریه گفت: این انجمن به کودکان آسیب دیده از بیماری ایدز خدمات می‌دهد، کودکانی که ناخواسته به واسطه والدین خود گرفتار بیماری شده‌اند. در طی این نمایشگاه برنامه‌های زیادی را طراحی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم و خلاصه‌ای از فیلم "ABC  آفریقا" را در طی روزهای نمایشگاه به نمایش خواهیم گذاشت. یک روز هم میزبان کودکان آسیب دیده ایدز خواهیم بود که از سوی این دعوت و هماهنگ  می‌شوند.

این مستندساز و عکاس هنری در پاسخ به این سوال که هدف از برگزاری این نمایشگاه چیست، گفت: این نمایشگاه نیز به تاسی از فیلم "ABC  آفریقا" که به بیماری ایدز می پردازد، درباره کودکان آسیب دیده از این بیماری است و حضور کودکان بخشی از نقطه هدف این نمایشگاه می باشد. کودکان آسیب دیده از این بیماری در کنار دیگر کودکان در برنامه های جنبی این رویداد که شامل قصه خوانی با مهتاب شهیدی، شعر خوانی با حضور مصطفی رحماندوست، اجرای تئاتر خلاق توسط جمال الدین اکرمی و برنامه نقاشی و بازی با مدیریت سمیرا دریا است، همکاری و حضور خواهند داشت. همچنین اجرای موسیقی توسط گروهی از نوجوانان را هم در برنامه خواهیم داشت.

مدیر گالری "دارگون" همچنین در ادامه توضیح داد: کودکانی که در نمایشگاه حاضر خواهند شد، از دو گروه کودکان آسیب دیده از بیماری ایدز و همچنین کودکانی که با این مقوله آشنا نیستند و سلامت هستند، می‌باشند. هدف مان این است بچه ها آموزش ببینند و بدانند که بعضی از بچه‌ها دچار بیماری‌هایی هستند و از سوی جامعه طرد می‌شوند و بیاموزند که نباید این برخورد را تکرار کنند.

وی تصریح کرد: این برنامه‌ها توسط متخصصین مختلف طراحی و برنامه ریزی شده است.

آرش رئیسیان اضافه کرد: ضمنا در حال گردآوری فیلم‌های کوتاه مستندی هستیم که درباره بیماری افراد و تبعات ناشی از آن هستند. بیماری‌هایی که تداخلی در زندگی فردی و اجتماعی آنها به وجود آورده است. امیدواریم از طریق این هنرها بتوانیم نقشی در آگاهی بخشی و نشاط کودکان آسیب دیده داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به سابقه مستندسازی و عکاسی خودتان و شناخت از ترکیب بندی، چه ارزیابی  از آثار آماده شده دارید؟، گفت: آثار بسیار متنوع و در سطوح مختلفی از اعتبار هنری به وجود آمده است. نگاه و سبک‌های هر یک از هنرمندان متفاوت از دیگری است و نظر مشاورین هنرمندی که با گالری "دارگون" همکاری می‌کنند، این است که تنوع نگاه‌ها نمایشگاه را پربار می‌کند.

رئیسیان در پاسخ به این سوال که شما از یک سوژه و نمایشگاه بزرگداشت، در جهت مسئولیت اجتماعی و اثرگذاری در جامعه استفاده کردید. این نوع نگاه به دلیل یادبود استاد کیارستمی یا منش اجتماعی ایشان طراحی شده است؟، چنین اظهار داشت: در "دارگون" به دنبال این هستم که جنبه جریان سازی و اثرگذاری اجتماعی همپای جنبه هنری پیش برود. معتقدم نمایشگاه و رویدادهای مختلف، باید دغدغه ای را مطرح کنند و هدفمند پیش بروند و بهانه ای برای پرداخت به موضوعات مختلف جامعه باشند. این دغدغه ها را در ایده های متعدد اجرایی می کنم و همچنین ایده های ناب دیگران را پذیرا می شوم. ضمن این که پرداختن به آقای کیارستمی برای من یک دغدغه است و اصرار دارم که هر ساله به بهانه یادبود ایشان در این دو هفته رویدادهایی را رقم بزنیم.

مدیر گالری "دارگون" در واکنش به این سوال که محصولات فرهنگی چطور می توانند در جامعه خود اثرگذار باشند؟، گفت: از طریق هنر می توان به مسائل جامعه پاسخ داد. اولین اثر هنر، حساس کردن جامعه نسبت به مسائل اجتماعی است و می توان به فراخور مضامین مختلف رویداد و نمایشگاه برگزار کرد. ایجاد ارتباط مستقیم مابین اثر هنری و حضور افراد مبتلا به یک مسئله اجتماعی، به برانگیختن حس همدلی و آگاهی کمک خواهد کرد. همراهی افراد مبتلا در خلق آثار هنری به ایجاد حس آرامش و التیام در آنها اثرگذار خواهد بود. از طرفی با فروش محصولات فرهنگی، به مراکز و انجمن های خیریه مرتبط می توان در ارائه و جذب کمک های مالی کمک شود.

این نمایشگاه از 2 تا 14 تیر ماه در گالری دارگون به آدرس خیابان شریعتی، پایین تر از حسینیه ارشاد، خیابان کوشا، کوچه بدیعی، بن بست بشردوست، پلاک ۱۴به جز شنبه ها، دایر و ساعت بازدید از آن ساعت 17 تا ۲1 است.