سرویس مد و لباس هنرآنلاین : زمان غفوری از افغانستان که در بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس حضور دارد در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین گفت: فعالیت ما در زمینه لباس و صنایع دستی است و اینجا حدود 40 لباس داریم که در مدل‌های مختلف عرضه شدند. همه این لباس‌ها زنانه است و فقط سه لباس مردانه داریم.

غفوری ادامه داد: پارچه‌ها فقط دستباف افغانستان است که 30 درصد آنها ابریشم است. این پارچه‌ها می‌توانند کاملا از ابریشم باشند اما قیمت آنها خیلی زیاد می‌شود. روی همه لباس‌ها کار دست انجام شده و شماره دوزی و خامک دوزی افغانستان در آنها دیده میشود.

او ادامه داد: این کارها لباس‎های سنتی قدیمی افغانستان است که توسط یک طراح دانشگاهی طراحی نشده، بلکه بافنده‌های قدیمی که نیازی به هیچ طراحی ندارند اینها را کار کردند. بیشتر طرح‌هایی را به این نمایشگاه آوردم که مورد پسند مردم ایران باشد وگرنه طرح‌های بیشتری داریم که برای استفاده در ایران مناسب نیست.

غفوری افزود: این لباسها در افغانستان استفاده روزمره دارد و در خیابان و اداره و... استفاده می‌شود. تعدادی از آنها که سنتی‌تر است برای مراسم رسمی مثل عروسی، همایش، افتتاحیه و...استفاده می‌شود. البته بیشتر اینها در شهر استفاده می‌شوند ولی در روستا یک لباس را همه جا می‌پوشند.

او در مورد مزایای حضور در جشنواره مد و لباس گفت: این نمایشگاه‌ها باعث ایجاد ارتباطات می‌شود چون بسیاری از مردم ایران ممکن است لباس افغان‌ها را نشناسند. بیشتر افراد فکر می‌کنند آن چادری که در تلویزیون بر سر زنان می‌بینند لباس مردم ما است اما این پوشش از دوره طالبان رواج یافت و قبل از آن پوشش کاملا متفاوت بود. در سال‌های اخیر دختران جوان و دانشگاهی سعی کردند لباس‌های مدرن‌تری بپوشند ولی مردم عادی همان لباس سنتی را می‌پوشند.

انتهای پیام/