به گزارش هنرآنلاین به نقل از صبا، این فیلم در مدت 4 روز و در یک قطار در حال حرکت فیلم‌برداری شده است که این قضیه برای سینمای ایران یک رکورد جدید به حساب می آید. علیرضا فرید کارگردان این فیلم هم، درباره سختی‌هایی که در طول مدت ساخت "خنده‌های آتوسا" به وجود آمد توضیحاتی را می دهد.

"خنده‌های آتوسا" ساخته علیرضا فرید که در آن باران کوثری، محمدرضا فروتن، پژمان بازغی، امیر جدید و... به ایفای نقش پرداخته اند، چهار روزه فیلم‌برداری شده است. امیر پورکیان تهیه کننده این فیلم درباره نحوه ساخت این فیلم به آی‌سینما می گوید: این فیلم تنها در طول 4 روز و در یک قطار متحرک فیلم‌برداری شده که بی‌سابقه بوده است. ما برای ثبت این رکورد صحبت‌هایی را با مسئولان گینس انجام دادیم و آن‌ها بعد از انجام تحقیقات این رکورد را در کتاب گینس ثبت کردند که سال آینده منتشر خواهد شد. ما در این فیلم از هیچ جلوه‌های ویژه بصری استفاده نکردیم و تمامی سکانس‌ها واقعا در یک قطار در حال حرکت فیلم‌برداری شده است.

در ارتباط با این موضوع و سختی‌هایی که عوامل "خنده‌های آتوسا" متحمل شده اند به سراغ علیرضا فرید کارگردان این فیلم رفتیم. او می‌گوید طراحی طولانی که برای این فیلم انجام شد یکی از مهم ترین اقداماتی بود که در ساخت "خنده‌های آتوسا" به کمک آنها آمد: "واقعیت این است که "خنده‌های آتوسا" دارای یک مهندسی و طراحی یک ساله ای است که قبل از فیلم‌برداری انجام شد. بنابراین ما در زمان کوتاهی توانستیم این فیلم را در شرایط واقعی بسازیم که ساخت آن مستلزم همان طراحی‌ها و برنامه ریزی‌های طولانی مدت بود. الان شاید برخی‌ها فکر کنند که ما چون این فیلم در طول 4 روز فیلم‌برداری کردیم پس با یک اثر تجربی مواجه خواهند بود در صورتی که این طور نیست و این فیلم روایت کلاسیکی از سینما دارد و البته اتفاقات آن در مسیر غیر معمول سینما بوده است، چون ما می بایست فضاها را در طول فیلمبرداری و صدابرداری حفظ می‌کردیم و تمام این اتفاقات را از قبل پیش بینی کرده بودیم.

فرید در ادامه درباره تمرین‌هایی که با بازیگران این فیلم انجام داده است، توضیح می‌دهد: ما پیش از ساخت "خنده‌های آتوسا"، یک بار کل فیلم را با بازیگران اصلی در یک قطار ثابت تمرین کردیم و پیش از آن هم با بازیگران غیر اصلی که عمدتا تئاتری بودند انجام دادیم تا بتوانیم در زمان اصلی تمامی اتفاقات را از قبل پیش بینی کرده باشیم.

کارگردان "دو ساعت مهرآباد" درباره ایده اولیه فیلم جدید خود می‌گوید: 10 سال قبل من مجموعه مستندی را با عنوان "حلقه وصل" ساختم که نزدیک 5 ماه در قطاری که در مسیر ترکیه درحال حرکت بود‏ فیلم‌برداری می‌شد. من تجربیاتی را که در ساخت این مستند به دست آوردم، در این فیلم به کار بردم تا "خنده‌های آتوسا" فیلمی با کمترین اشتباه باشد. این کار واقعا دشوار بود و ما برای طراحی و اجرای آن سختی‌های زیادی را متحمل شدیم. بارها مسیر حرکت قطار را بررسی کرده بودیم و حتی در برخی از موارد ریل گذاری‌ها را هم تغییر دادیم.

فرید در پایان معتقد است که وجود سانس‌ها و سالن‌های مناسب کمک بسیاری به فروش فیلم‌اش خواهد کرد. "خنده‌های آتوسا" از امروز در سراسر کشور به روی پرده سینماها می‌رود.