سرویس موسیقی هنرآنلاین: جشن تقدیر از شیرمحمد اسپندار در تالار وحدت در واقع مراسم اختتامیه بزرگداشت این نوازنده موسیقی مقامی بلوچ بود که به همت کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلان‌شهرها و شرکت 16 اسپانسر طی 3 روز در خانه هنرمندان و تالار وحدت تهران برگزار شد.

این جشن روزهای 16 تا 18 مرداد با اجرای ویژه‌برنامه‌های گوناگون فرهنگی هنری، علاوه بر تکریم و تقدیر از مقام استاد اسپندار، به معرفی و تبلیغ فرهنگ و هنر استان سیستان و بلوچستان و موسیقی مقامی این سرزمین اختصاص داشت.

ایرج افشار سیستانی: ریشه‌های موسیقی سیستان مثل دریاچه هامون دارد آرام آرام خشک می‌شود

نخستین سخنران مراسم دکتر ایرج افشار سیستانی، محقق و ایران‌شناس بود که در آغاز با یاد کردن از اساتید بزرگ موسیقی سیستان و بلوچستان همچون کمال خان هوت، ماشاءالله بامری، غلام رسول دینار زهی و فیض محمد بلوچ به تکریم این بزرگ مردان موسیقی مقامی خطه سیستان و بلوچستان پرداخت؛ سپس مختصری از زندگی‌نامه استاد شیرمحمد اسپندار را برای حاضران قرائت کرد.

افشار سیستانی در ادامه به برخی بی‌مهری‌ها در قبال موسیقی مقامی این استان اشاره کرد و گفت: استاد شیرمحمد اسپندار بر این باور است که ریشه غنی موسیقی سیستان مثل دریاچه هامون دارد آرام آرام خشک می‌شود. انگار موسیقی مقامی ایران را تنها در جشنواره‌ها باید شنید.

او افزود: برگ‌های زرین تاریخ سیستان و بلوچستان و کشور ایران گواه کوشش‌های مردان سخت‌کوش و توانایی چون استاد اسپندار است که برای جاودانگی و پایندگی فرهنگ آن کوشیده‌اند و می‌کوشند... بزرگداشت استاد اسپندار در واقع بزرگداشت هر هنرمندی است که در راه هنر و آگاهی می‌کوشد.

استاندار سیستان و بلوچستان: استاد اسپندار ثروت ملی و موجب تفاخر ماست

علی اوسط هاشمی استاندار سیستان و بلوچستان دیگر سخنران این مراسم بود که در بخشی از سخنرانی‌اش اینگونه از استاد اسپندار یاد کرد: استاد شیرمحمد اسپندار دونلی‌نواز بی‌نظیر ایران و بلکه جهان، امروز نه فقط یک هنرمند و هموطن ما بلکه ثروت ملی و موجب تفاخر ماست؛ چرا که میراث یک کشور فقط شامل بناهای تاریخی و زیبای آن نیست، بلکه انسان‌ها همواره جایگاه ویژه‌ای در سربلندی ما داشته اند. امروز تجلیل از استاد اسپندار که در جمع ما هستند، نه فقط تجلیل از یک فرد یا هنرمند، بلکه تجلیل از یک فرهنگ و ارزش های معنوی یک خطه است. ارزش‌هایی که قطعا تاثیراتش در آثار این استاد نمایان شده است.

اجرای گروه های موسیقی محلی

در برنامه بزرگداشت استاد اسپندار در تالار وحدت گروه های گوناگونی از استان سیستان و بلوچستان به اجرای برنامه پرداختند که از آن میان می‌توان به گروه فرخی سیستانی به سرپرستی محمدتقی حسینی، گروه واهان به سرپرستی کامبیز صالح زهی، سه‌نوازی حماسی ساحل مکران چابهار به سرپرستی اسحاق بلوچ نصب اشاره کرد.

رونمایی از کتاب جشن نامه استاد

در ادامه مراسم علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان سیاسی فرهنگی استان سیستان و بلوچستان به همراه عادل مزاری دبیر برگزارکننده این مراسم و رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها به روی استیج رفتند تا ابتدا از کتاب و سی دی موسیقی جشن‌نامه استاد اسپندار رونمایی کنند و سپس با اهدای هدایا و الواح از این استاد اس تقدیر بعمل آورند.

نام کامل این کتاب "جشن‌نامه استاد شیرمحمد اسپندار" است که به همت دکتر ایرج افشار سیستانی، محقق و ایران‌شناس، تالیف و تدوین شد. این کتاب به زندگی و آثار استاد می پردازد که شامل مقالاتی از صاحب‌نظران فرهنگ و هنر خطه سیستان در خصوص اسپندار است. یک سی دی صوتی نیز همراه با کتاب جشن نامه منتشر شده است که شامل برگزیده ای از آثار دونلی نوازی ایشان است.

اسپندار هدیه‌باران شد

سرانجان استاد شیرمحمد اسپندار در میان شور و همهمه و تشویق حاضران که همگی به احترام استاد به پا خاسته بودند وارد سالن شد. او که لباس سفید بلوچی بر تن داشت تنها با اشاره دستانش از مردم تشکر کرد و خاضعانه روی صحنه ماند تا مراسم اهدای هدایا و تقدیرنامه‌ها به پایان برسد.

از مسئولان سیاسی و فرهنگی استان سیستان بلوچستان گرفته تا برخی تماشاگران گمنام حاضر در مراسم هریک هدایایی به استاد تقدیم کردند. در این مراسم از طرف فرمانداری ایرانشهر (زادگاه استاد) قطعه زمینی به مساحت 220 مترمربع در شهر ایرانشهر به شیرمحمد اسپندار تقدیم شد. مبلغ 100 میلیون ریال هدیه سازمان منطقه آزاد چابهار به استاد بود. علی مرادخانی معاون هنری ارشاد نیز هدیه این وزارتخانه را به استاد تقدیم کرد که شامل نشان درجه یک هنر ایران و 5 عدد سکه بهار آزادی بود.

مرادخانی: به استاد اسپندار افتخار می‌کنیم

علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد نیز از سخنرانان این مراسم بود. او در بخشی از سخنانش به سال‌های تصدی خود در دفتر موسیقی اشاره کرد و گفت: از سال 69 تا 83 که مسئول دفتر موسیقی وزارت خانه بودم، ما با بسیاری از اساتید موسیقی نواحی ارتباط داشتیم. طی همان سال‌ها به همراه استاد اسپندار به جشنواره‌های مختلف خارجی رفتیم و می‌توانم بگویم ایشان یک عارف عملی و اجرایی در صحنه بودند. یادم هست اجرایی که در دانشگاه پرو داشتیم، بسیاری از دانشجویان و پژوهشگران پرویی در آن مراسم حضور داشتند و از طرف ما نیز اساتید بزرگی از جمله از خراسان حاج قربان سلیمانی و اساتیدی از موسیقی کردستان با ما بودند. زمانی که نوبت به اجرای استاد اسپندار رسید و ایشان شروع کردند، چنان سکوتی در سالن حکمفرما شد که برای خود من جالب بود و این بخش از برنامه به عنوان درخشان‌ترین بخش موسیقی ما معرفی شد؛ ما به استاد اسپندار افتخار می‌کنیم.

در انتهای این مراسم استاد شیرمحمد اسپندار برای دقایقی حاضران را میهمان دونلی‌نوازی بی نظیر خود کرد.

شیرمحمد اسپندار کیست؟

استاد شیرمحمد اسپندار سال ۱۳۱۰ هجری خورشیدی در بمپور بلوچستان (از توابع ایرانشهر) متولد شد. در نوجوانی به پاکستان رفت و سال ۱۳۳۷ پس از کسب تجربه در زمینه موسیقی به ایران بازگشت. او تا سال ۱۳۶۲ برای نواختن موسیقی بلوچی از تک نی هم استفاده می‌کرده‌ است.

اسپندار موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه و دیپلم افتخار نوازندگی در ایران شده‌ است. تندیس او و نخستین دونلی در موزه تهران به یادگار گذاشته شده‌است.

انتهای پیام/

عاطفه بزرگ‌نیا

گزارش تصویری مرتبط