گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران – برگزاری رویدادها و برنامه‌های جانبی یکی از جذابیت‌ها و مأموریت‌های همیشگی نمایشگاه کتاب تهران به‌حساب می‌آید. «گوشۀ نقد» یکی از همین برنامه‌هاست که در گوشۀ شبستان واقع شده و برنامه‌های به‌قاعده و مفیدی دارد. گوشۀ نقد را میثم رشیدی مهرآبادی مدیریت و اداره می‌کند.

رشیدی مهرآبادی در گفتگویی کوتاه گوشۀ نقد را برای ما تشریح کرد که توضیحات ایشان در ادامه تقدیم حضورتان می‌شود.

 

 

 

کتاب‌ها چطور به گوشۀ نقد می‌رسند؟

گوشۀ نقد سالن اختصاصی رونمایی و نقد و بررسی کتاب‌ها در نمایشگاه است که برنامه‌های پرتعداد و فشرده‌ای هم دارد. روال انتخاب کتاب برای قرار گرفتن در جدول برنامه‌ها به این صورت بوده که ناشرها پیش از آغاز به‌کار نمایشگاه درخواست خودشان را برای برگزاری نشست به ما ارائه کردند. ما هم براساس کیفیت کتاب‌ها و برنامه‌ها، به تعدادی از درخواست‌ها پاسخ مثبت دادیم. یک تعدادی از ناشرها و نویسنده‌ها را هم خود ما به سراغ‌شان رفتیم. البتّه علیرغم تمام این پی‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برخی از نشست‌ها به علل مختلفی از جمله نرسیدن کتاب به نمایشگاه و یا تغییر برنامۀ ناشر، لغو می‌شود.

یکی دیگر از معیارهای ما برای تنظیم جدول برنامه‌ها تنوع موضوعی است. ما سعی می‌کنیم عناوین کتاب‌های انتخابی مختلف و متنوع باشد. به هر ناشر یا نویسنده هم یک سهم بیش‌تر تعلق نمی‌گیرد تا نوبت به افراد بیش‌تری برسد. در نمایشگاه سی‌وپنجم بیش از چهارصد درخواست به گوشۀ نقد رسید و ما حدوداً پنجاه اثر را در جدول جلساتمان گنجاندیم.

 

استقبال از گوشۀ نقد چطور است؟

خوشبختانه امسال هم مثل سال‌های گذشته نشست‌های گوشۀ نقد مورد توجه بازدیدکنندگان، منتقدین، نویسنده‌ها و ناشرین قرار دارد. علّت این استقبال هم دقّت ما در انتخاب برنامه‌هاست. ما هم در انتخاب مدعوین برنامه‌ها و هم در شکل و شیوۀ اجرای نشست‌ها حساسیت بالایی به خرج می‌دهیم تا مخاطبین دست خالی از گوشۀ نقد بیرون نروند. کارگروه راهبری گوشۀ نقد حتا نسبت به مهمان‌ها و مجری‌ها و کارشناس‌های برنامه‌ها نیز بی‌تفاوت نیست. در مواردی اگر مهمان اصلی برنامه نتواند خودش را به مراسم برساند، ما آن جلسه را از جدول گوشۀ نقد خارج می‌کنیم. همۀ این سخت‌گیری‌ها، ادای احترام ما به وقت و اندیشه و عقاید مردم است.

از کتاب‌های این دورۀ گوشۀ نقد می‌توانیم به «زندگی خوب و بسنده»، «شمع محفل»، «تاریخچۀ فوتبال بوشهر»، «مزارات هرات»، «خانوادۀ ابدی»، «گنجینه‌های هنر ایران»، «آثار خانم بلند دوست» و «کتاب‌های نشر مهرستان»، «جان فیروزه‌جان» و موارد دیگر اشاره کنیم که کتاب‌های خوب و مهمی هستند.