محمدرضا نوروزپور در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش‌های آقاسی در حوزه‌های هوش مصنوعی، دیجیتال مارکتینگ و پلتفرم‌های رسانه‌ای، بر ضرورت تحول در آموزش رسانه تأکید کرد و گفت:«تحولات فناورانه امروز با چنان شتابی در حال وقوع است که دیگر نمی‌توان آموزش رسانه را به روش‌های گذشته ادامه داد. آموزش حرفه‌ای و به‌روز در این عرصه یک ضرورت وجودی است، زیرا اگر رسانه از این تحولات عقب بماند، نه‌تنها دچار بحران اقتصادی می‌شود، بلکه توان ارتباط مؤثر با مخاطب را نیز از دست خواهد داد».

وی با تأکید بر لزوم تلفیق آموزش‌های سنتی با الگوهای نوین پلتفرمی افزود:«رسانه‌ها باید علاوه بر آگاهی از فناوری‌های نوین، نحوه به‌کارگیری آن‌ها را در مدل‌های جدید تولید محتوا، جذب مخاطب و اقتصاد رسانه بیاموزند. عدالت آموزشی در حوزه رسانه نیز ایجاب می‌کند که این آموزش‌ها به‌صورت فراگیر و مبتنی بر پلتفورم‌های ملی ارائه شوند تا همه فعالان رسانه‌ای در سراسر کشور از فرصت برابر یادگیری برخوردار شوند».

نوروزپور با اشاره به ابعاد چندرشته‌ای آموزش رسانه در عصر دیجیتال تصریح کرد:«آموزش رسانه دیگر محدود به مهارت‌های خبرنویسی و تنظیم خبر نیست؛ بلکه شامل سواد داده، درک الگوریتمی، تفکر انتقادی دیجیتال، سواد رسانه‌ای نوین و شناخت تأثیر فناوری‌هایی چون هوش مصنوعی مولد، واقعیت افزوده، کلان‌داده و متاورس بر فرایند اطلاع‌رسانی است. اگر آموزش رسانه در ایران به‌روز نشود، فاصله میان تولیدکننده و مخاطب از یک فاصله ارتباطی، به شکافی فناورانه و معرفتی تبدیل خواهد شد».

وی افزود: «برای تداوم نقش راهبردی رسانه در جامعه، باید نظام آموزش رسانه‌ای کشور به روز شود تا علاوه بر آموزش اخلاق حرفه‌ای و مهارت‌های فناورانه، توان مقابله با چالش‌های پیچیده عصر دیجیتال را نیز در خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای تقویت کند. در جهانی که اخبار جعلی، جنگ‌های روانی و شناختی ابزار اصلی شکل‌دهی افکار عمومی شده‌اند، فعال رسانه‌ای امروز باید نه تنها نویسنده یا گزارشگر صرف، بلکه تحلیل‌گر داده، راستی‌آزما و کنشگر آگاه در میدان نبرد روایت‌ها باشد؛ فردی که بتواند با تکیه بر سواد رسانه‌ای و داده و درک الگوریتمی، مرز میان حقیقت و فریب را برای جامعه روشن سازد».

در ادامه، محمد آقاسی گزارشی از فعالیت‌های دوره مدیریتی خود ارائه کرد و سپس اکبر منتجبی، مدیرکل جدید دفتر توسعه آموزش رسانه، با تشریح برنامه‌های آتی گفت: «دفتر توسعه آموزش رسانه باید به اتاق فکر و مرجع اصلی آموزش رسانه در کشور تبدیل شود. برای تحقق این هدف، لازم است مأموریت‌های دفتر بازخوانی و برند آن بازسازی شود».

منتجبی از تدوین سند ملی آموزش رسانه، راه‌اندازی دوباره طرح «مدرسه–رسانه» با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، احیای فصلنامه «رسانه» به عنوان تریبون انتقال تجربه و طراحی سامانه ملی آموزش رسانه با کارکرد صلاحیت‌سنجی به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های خود نام برد و تأکید کرد :«رسانه باید از تک‌بعدی بودن خارج    و بر بستر پلتفورمی جامع، به نهادی گفت‌وگومحور و چندرسانه‌ای برای جامعه بدل شود».

در پایان این نشست، با اهدای  لوح تقدیر به دکتر آقاسی، حکم انتصاب اکبر منتجبی به عنوان مدیرکل جدید دفتر توسعه آموزش رسانه از سوی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعطا شد.