به گزارش هنر آنلاین ، محمد جعفربگلو نویسنده، کارشناس و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی و فعال عرصه فرهنگی و رسانه‌ای درباره «سامانه خرید از کتابفروشی» گفت: اساساً مهمترین مرحله حوزه نشر رساندن کتاب به دست مخاطب است و رساندن حاصل زحمت نویسنده به دست مخاطب اهمیت زیادی دارد. امروزه هم راه‌های متفاوت و مختلفی برای رساندن کتاب به دست مخاطب وجود دارد و با توجه به فضای روز و امکاناتی که در اختیار مردم قرار دارد، راه‌های انتقال کتاب به دست مخاطب هم تنوع پیدا کرده است.

نویسنده کتاب «لوطی انقلابی» ادامه داد: خوشبختانه خانه کتاب و ادبیات ایران ابتکارات جالبی را برای تسهیل دسترسی مردم به کتاب در پیش گرفته که راه‌اندازی «سامانه خرید از کتابفروشی» از جمله آنها است. به اعتقاد من راه‌‌اندازی این سامانه به نفع کتابفروشی‌ها، مخاطبان و نویسنده‌ها خواهد بود چرا که نویسندگان دوست دارند کتاب‌هایشان به دست مخاطبان سراسر کشور برسد و از هر نقطه‌ای از کشور خوانندگانی داشته باشند.

وی با اشاره به شیوه کار «سامانه خرید از کتابفروشی» گفت: این سامانه به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ایده‌های جالبی دارد؛ صفحه‌های ابتدایی هر کتاب به عنوان نمای کلی کتاب در سامانه قرار داده شده است و مخاطب با مراجعه به آن می‌تواند  اطلاعات کلی درباره کتاب به دست بیاورد. می‌توان از شیوه‌های متعدد و به‌روز برای معرفی کتاب‌ها در این سامانه استفاده کرد و حتما کارشناسان سامانه به این موارد هم فکر خواهند کرد.

این فعال عرصه فرهنگی و رسانه‌ای همچنین بیان کرد: مهمترین وسیله‌ای که همه مردم با آن می‌توانند ارتباط برقرار و مسائل مختلف روزمره خودشان را با آن حل کنند گوشی‌های تلفن همراه است. «سامانه خرید از کتابفروشی» می‌تواند به صورت برنامه کاربردی برای تلفن همراه طراحی شود تا مردم از این طریق وارد سامانه شوند و کتاب‌های مورد نظر خود را خریداری کنند. همچنین می‌توان از طرح‌های تشویقی برای ترغیب مردم برای استفاده از این سامانه استفاده کرد. در وضعیت فعلی مردم به جای مراجعه به بازار تمایل دارند از طریق  برنامه‌های کاربردی و سامانه‌ها بخشی از نیازهای خود را برطرف کنند. این سامانه هم کمک زیادی در صرفه‌جویی زمان می‌کند. برای ارسال کتاب هم مسیر به صرفه‌ای پیش‌بینی شده است و هزینه آنچنانی برای مخاطب ندارد.

تاریخ‌نگار کتاب «تهران تا تیرانا: خاطرات مسعود خدابنده؛ عضو سابق سازمان مجاهدین خلق و سرتیم حفاظت از مسعود رجوی» اختصاص یارانه فرهنگی را یک نیاز مهم و اساسی دانست و ادامه داد: عمده مسائلی که در کشور درگیر آن هستیم مسائل فرهنگی است و از این بابت جامعه باید به لحاظ فرهنگی به ایده‌آل‌های مدنظر خود برسد. این فضاها می‌طلبد خود کتابفروشی‌ها وارد فعالیت شوند و با طرح‌های تشویقی خودشان مخاطب را جذب کنند تا این سامانه در بین مردم شناخته شود. این سامانه از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران راه‌اندازی شده است اما به نوعی مدیریت آن با کتابفروشی‌ها است. کتابفروشی‌ها می‌توانند با طرح‌های تشویقی و ترغیبی و تنوع تبلیغات کتاب‌های خود را به شکل موثری در این فضا عرضه کنند.

وی همچنین با ارائه پیشنهادی در جهت تبلیغ و تبیین بهتر «سامانه خرید از کتابفروشی: گفت: با توجه به اینکه ممکن است تعدادی از روستاها و مناطق دور‌افتاده کشور به اینترنت دسترسی نداشته باشند پیشنهاد می‌کنم از ظرفیت کتابخانه‌های سراسر کشور برای دسترسی بیشتر و بهتر به «سامانه خرید از کتابفروشی» استفاده شود. نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور حدود 4هزار کتابخانه در سراسر کشور دارد و مراجعه‌کنندگان خاصی هم به این مراکز مراجعه می‌کنند. اگر این سامانه در سیستم‌های نهاد کتابخانه‌ها برای مراجعه‌کنندگان تبلیغ، تبیین و تعریف شود آنها می‌توانند به صورت رایگان و بدون هزینه کرد اینترنت از خدمات این سامانه استفاده کنند. کسانی که به کتابخانه‌های مختلف کشور مراجعه می‌کنند اساسا کتابخوان هستند و برای رفع نیازهای مطالعاتی خود به کتابخانه‌ها مراجعه می‌کنند و قطعا از ظرفیت تبلیغی و ترویجی این سامانه هم استفاده خواهند کرد و آن را نادیده نخواهند گرفت. همچنین با همکاری وزارت آموزش و پرورش می‌توان بستری فراهم کرد تا دانش‌آموزان سراسر کشور از ظرفیت خرید کتاب در این سامانه بهره‌مند شوند.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به «سامانه خرید از کتابفروشی» به نشانی c.ketab.ir ضمن ثبت‌نام، کتاب‌های مورد نظر خود را از کتابفروشی‌های عضو خریداری و با پرداخت صرفا هشت هزار تومان برای هر بسته پستی از هر نقطه کشور، کتاب‌‌های خریداری شده را در نشانی ثبت شده تحویل بگیرند.

خریداران و کتابفروشان می‌توانند برای دریافت راهنمایی درباره فرآیندهای ثبت‌نام، خرید و فروش کتاب از طریق«سامانه خرید از کتابفروشی» از ساعت 9 تا 18 با شماره 02191009898  (مرکز پشتیبانی و پاسخگویی) تماس بگیرند.