سرویس تئاتر هنرآنلایننمایش کمدی موزیکال "سرآشپز تقدیم می‌کند"  به کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور و دراماتورژی محمد امیر یاراحمدی، این شب‌ها در تالار سنگلج صحنه است. در این اثر نمایشی آرش فلاحت‌پیشه، مهدی فریضه، محمد صدیقی مهر و امیررضا میرآقا بازی می‌کنند.

محمدامیر یاراحمدی درباره اینکه چرا دراماتورژی و بازنویسی نمایش "سرآشپز پیشنهاد می‌کند" را پذیرفته است، اظهار کرد: البته تا پیش از این که شهاب‌الدین حسین‌پور نمایشنامه را برای مطالعه در اختیارم بگذارد، چنین قصدی در میان نبود و قرار بود تنها نظرم را درباره کاستی‌های احتمالی آن اعلام کنم.

او ادامه داد: گرچه این نمایشنامه سال‌ها پیش اجراهای موفقی را در سالن‌ها و جشنواره‌های مختلف داشت، اما پس از مطالعه متوجه شدم که باید اصلاحات گسترده‌ای در ساختار ادبی و نمایشی آن انجام شود تا اجرای مجدد از کیفیت قابل قبول برخوردار و با شیوه اجرایی موردنظر کارگردان هماهنگ شود.

این نمایشنامه‌نویس باسابقه خاطرنشان کرد: اما از آنجا که نویسنده به دلایلی آمادگی بازنویسی متن را نداشت و تا زمان اجرا هم فرصت چندانی نبود، از من دعوت شد تا شخصاً بازنویسی نمایشنامه را عهده‌دار شوم. من هم با توجه به دشواری‌هایی که گروه اجرایی برای روزآمد کردن متن با آن مواجه بود و با وجود آنکه سبک و شیوه ادبی نمایشنامه با روش و سلیقه من نزدیکی نداشت، این دعوت را پذیرفتم و این اصلاحات در ظرف بیست روز انجام شد.

او با اشاره به این موضوع که نسخه قبلی نمایشنامه "سرآشپز پیشنهاد می‌کند" از ایده داستانی خوبی با اقتباس از افسانه ضحاک بهره‌مند بود، عنوان کرد: کاملاً از ظرفیت‌ها و قابلیت نمایشی این ایده استفاده نشده بود و نمایشنامه در ارائه داستان و بیان منظور خود دچار لکنت بود. در واقع تحقق اراده فرهنگی و هنری متن و هماهنگ کردن آن با شیوه اجرا، کاری بود که باید انجام می‌شد که البته دشوارترین بخش آن بازآفرینی اشعار بر اساس ساختار نمایشی جدید بود.

نویسنده نمایش "طپانچه خانم" در ادامه افزود: شاید دشوارترین کاری که دراماتورژ باید انجام دهد نزدیک شدن به خواست مشترک نویسنده و کارگردان است. به عبارتی او باید تلاش کند تا فارغ از سلیقه و ذائقه هنری خاص خود، منظور و هدف از تولید اثر را دریابد و در جهت محقق ساختن اراده هنری و فرهنگی گروه اجرایی و برطرف ساختن موانع آن تلاش کند. بنابراین بازنویسی نمایشنامه "سرآشپز پیشنهاد می‌کند" برای من تجربه خوبی در زمینه دراماتورژی بود. زیرا همان‌طور که گفتم با شیوه نگارش و سلیقه خاص من درباره نمایشنامه کاملاً متفاوت بود.

یاراحمدی درباره دراماتورژی نمایشنامه "گالیله" وصیت مرحوم سمندریان و کارگردانی آن توسط شهاب‌الدین حسین‌پور این‌گونه توضیح داد و گفت: من از پیشنهاد حسین‌پور در این زمینه استقبال کردم زیرا پس از چند بار همکاری و با وسواس هنری و دقت نظری که در ایشان سراغ دارم، کاملاً مطمئن هستم که می‌تواند این نمایشنامه دشوار را به شکل مطلوب و شایسته‌ای اجرا کند. در این رابطه تاکنون چند نشست داشته‌ایم و کارهایی انجام شده است، اما هنوز راه درازی در پیش است.

نویسنده نمایشنامه "بیوه‌های غمگین سالار جنگ" در پایان یادآور شد: اکنون مشغول نگارش و تکمیل نمایشنامه "کمی با هم قدم بزنیم" هستم. طرح کامل و دقیق آن را چند سال پیش نوشته‌ام، اما به دلیل درگیر شدن با اجراهای مختلفی که در سال‌های اخیر داشته‌ام نوشتن آن تاکنون به تعویق افتاده است. این نمایشنامه‌ای است که اگر به پایان برسد با نمایشنامه‌هایی که تاکنون نوشته‌ام، تفاوت‌های عمده‌ای در سبک اجرایی و شیوه ادبی دارد.