سرویس تئاتر هنرآنلاین: قطب‌الدین صادقی نویسنده و کارگردان نمایش "مروارید" برداشت و ایده این اثر را برگرفته از تاریخ جهان‌گشای جوینی عنوان کرد و یادآور شد: عطاملک جوینی وقایع‌نگار تاریخ مغول بوده است که به شرح فتوحات مغولان پرداخته است و در لابه‌لای وقایع، برای خوشایند آنان به شرح چند ماجرا پرداخته که بسیار تکان‌دهنده است.

این مدرس و پژوهشگر تئاتر در بیان مختصری از شرح نمایش، در ادامه صحبت‌هایش افزود: "مروارید" برگرفته از داستانی واقعی از تاریخ جهان‌گشای جوینی است. مغولان، اسرای ایرانی را به صف می‌کنند تا آنان را بکشند، در آن میان زنی فریاد می‌زند مرا نکشید، زیرا مرواریدی را قورت داده‌ام و در اصل زن عمر را گدایی نمی‌کند. در نهایت به دنبال یافتن مروارید، او را می‌کشند و بر حسب اتفاق مرواریدی در بدن او می‌یابند. حدود صد هزار ایرانی دیگر نعره سر می‌دهند که مروارید قورت داده‌اند و از این رو، آنان به دنبال یافتن مروارید دیگران را نیز به قتل می‌رسانند.

صادقی در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: این داستان را برای طرح صحنه‌های هولناک از تاریخ، تمدن، شجاعت، بیم و امید دراماتیزه کردم و آن را به صحنه آوردم.

او با تاکید بر اینکه بهتر است به دنبال کپی کاری از متون آمریکایی و اروپایی نباشیم، خاطر نشان کرد: به عنوان فردی که عمری را در این راه گذاشته است، اعتقاد دارم نباید تسلیم متون اقتباسی که ارتباطی با جامعه ایرانی ندارد، باشیم.

این کارگردان و نویسنده با بیان این موضوع که سوژه و جانمایه نمایش متفاوت از هم هستند، اظهار کرد: سوژه همان داستان است که به خودی خود کمک‌کننده نیست و به منظور روایت نیاز به جانمایه، تم و موضع‌گیری دارد. از دیدگاه من آن زن بسیار شجاع، فاضل و دارای اعتماد به نفس بوده است و مفلوک نیست. او با دانایی و شجاعت، وطن را بیان می‌کند و من در این نمایش تمام قد به زن ایرانی ادای احترام کرده‌ام.

کارگردان نمایش "یادگار گاد ر" که این نمایش را در سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر و موزه ایران باستان به صحنه برد، درباره انصراف از اجرای عمومی این نمایش، توضیح داد: بنا بود نمایش "یادگار گاد ر"را در اردیبهشت ماه به روی صحنه آورم، اما متاسفانه سه هفته پیش از اجرای آن تعدادی از بازیگران، موزیسین و خواننده نمایش به سفر خارج از کشور رفتند که طی تماسی با تماشاخانه ایرانشهر از اجرای آن انصراف دادم. اما به من اعلام شد که در زمان در نظر گرفته شده اثر دیگری را آماده اجرا کنم و نمایش "مروارید" طی مدت باقیمانده برای نمایش آماده شد.

وی در ادامه افزود: البته این مسئله برای گروه‌های حرفه‌ای کار دشواری نیست. زیرا کمپانی رویال شکسپیر نیز در همین مدت اثری را آماده نمایش می‌کند.

در نمایش "مروارید" که از 21 اردیبهشت‌ماه در سالن استاد ناظرزاده کرمانی، تماشاخانه ایرانشهر به روی صحنه است، مانلی حسین‌پور، سروش طاهری، محمدرضا آزادفرد و شیما حکیم‌پور بازی می‌کنند.

دیگر عوامل نمایش "مروارید"، مقدی شامیریان طراح لباس، مهدی حسنی آهنگساز، پرستو علیزاده دستیار کارگردان،  مهدی دوایی طراح پوستر، اختر تاجیک  و کورش برری عکاس و امیر پارسائیان مهر روابط عمومی نمایش هستند.

این اثر نمایشی تا 19 خرداد ماه همه روزه به جز شنبه‌ها ساعت 19/30  روی صحنه می‌رود.