سرویس تئاتر هنرآنلاین: آخرین روزهای بهمن‌ماه که منتهی به ماه پایانی سال می‌شود همواره در اذهان جامعه تئاتری، روزهای مرده تئاتر تلقی می‌شد که با توجه به رسیدن سال جدید و شلوغی این ایام کمتر تئاتری، رغبتی برای به صحنه بردن نمایش‌اش را داشت. این نگاه طی چند سال اخیر با حضور تماشاخانه‌های خصوصی کمی کمرنگ شده و باید این روزها که چند نسل از کارگردانان شناخته شده کشور که مخاطبان خوبی نیز در میان علاقمندان به تئاتر دارند و با نمایش‌های جدید خود به صحنه آمده‌اند را ثمره یک برنامه‌ریزی دقیق برای جذب مخاطبان در روزهای شلوغ و پر مشغله پایان سال دانست.

این روزهای در شهر تهران و در تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی‌اش نمایش‌هایی به صحنه می‌رود که با توجه به نام کارگردانان و بازیگران حرفه‌ای که در آنها حضور دارند؛ می‌توان اسفندماه سال ۹۵ را روزهای باشکوه تئاتر ایران به حساب آورد. مسئله‌ای که کمتر در سال‌های گذشته در این ایام دیده شده و این موضوع را می‌توان به ظهور تماشاخانه‌های خصوصی و رقابت سالمی که بین بخش دولتی و خصوصی در جذب مخاطب به وجود آمده است، جستجو کرد.

در ادامه این گزارش نگاهی می‌کنیم به نمایش‌های جدیدی که از فردا ۲۴ بهمن‌ماه کار خود را در تماشاخانه‌های مختلف شهر آغاز می‌کنند و نمایش‌هایی که تا پایان اسفندماه در سالن‌های مختلف به صحنه می روند.

اکبر زنجانپور با چخوف می‌آید

"باغ آلبالو" آنتوان چخوف نمایشی آشنا برای علاقمندان تئاتر در ایران است. نمایشی که بارها و بارها در سالن‌های نمایشی توسط کارگردانان مختلف به صحنه رفته و برخی از آنها بسیار درخشان و برخی نیز نتوانسته‌اند رضایت مخاطبان تئاتری را جذب کنند. اما چیزی که این روزها علاقمندان به تئاتر را وسوسه کرده تا باز هم به تماشای این اثر جاودانه ادبیات نمایشی جهان بنشینند؛ کارگردان شناخته شده تئاتر کشور اکبر زنجانپور است.

زنجانپور با کارنامه درخشانی که در عرصه بازیگری و کارگردانی تئاتر دارد. از ۲۴ بهمن ماه نمایش "باغ آلبالو" را با بازی کریم اکبری مبارکه، مهدی میامی، پرستو گلستانی، هوشنگ قوانلو، قربان نجفی، بهناز بستان دوست، محسن بهرامی، بهار نوحیان، گیلدا حمیدی، حامد زحمتکش، مهسا باقری و حمیدرضا حیات از ساعت ۱۸ در تالار وحدت به روی صحنه می‌آورد.

محمد یعقوبی و تنها راه ممکن‌اش

از آخر هفته گذشته، ۲۰ بهمن‌ماه محمد یعقوبی نمایش " تنها راه ممکن" را پس از ۱۱ سال دوباره با تعدادی از هنرجویانش بازتولید کرده و در تالار سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه آورده است. این اثر که با فرمی جدید به صحنه آمده از ۹ قطعه‌ نمایشی کوتاه به نام‌های "ناگفته‌ها"، "کلاغ‌ها و آدم‌ها"، "اپیدمی خنده"، "پدر"، "جایی دور از این‌جا"، "افسانه"، "پژواک"، "منطقه‌ آزاد" و "تنها راه ممکن" تشکیل شده است. 

این اثر نمایشی با بازی امیر ادیب، امیر اکبری، محمد بکائیان، مارال جعفرقلی‌زاده، فروغ جعفری، مریم حیدری، سارا خوبان، یاسمن‌دخت دباغ، کیسان دیباج، محمدرضا ذوالفقاری، پیام رحیمی، پوریا رستمی، محسن زین‌العابدین، الناز شاهوردی، فرنوش شکری، محمود شکری، مهدی صفرزاده خانیکی، معین ضرابی، محمدجواد طورانی، مریم عباسی، بهاره قربانی، شیرین کاظمیان، محمدمهدی لرستانی، ولی محسنی‌، خشایار مرادی، محمد ملک‌نیا، مینا نورالدین، سید امیر هاشمی، سیده شقایق هاشمی‌پور اصیل، هادی یوسفی صالح هرشب ساعت ۱۷:۳۰ در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر میزبان علاقه مندان تئاتر است.

محمد عاقبتی و زیر ۱۳ سال ممنوع

محمد عاقبتی کارگردان خوشنام تئاتر کشور که چند سالی دور از صحنه بود از فردا ۲۴ بهمن ماه نمایش "لیرشاه" نوشته کیوان سررشته را در سالن استاد سمندریان ایرانشهر به صحنه می‌برد.

عاقبتی که سابقه اجراهای متفاوتی را در کارنامه کاری خود دارد با حضور حسن معجونی، لیلی رشیدی، کتایون طلایی، پانیز برزعلی، حسین حسینیان و برتیبا عاقبتی به عنوان بازیگر، نمایش جدید خود را به صحنه خواهد آورد تا وسوسه دیدن این نمایش را برای دست‌داران تئاتر بیشتر کند.

"لیرشاه" تا روزهای پایانی اسفندماه همه روزه ساعت ۱۸ در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

"غبار" و گوشه‌ای از معصومیت کوثر پیامبر

دومین فصل از نمایش آیینی "غبار" به نویسندگی انوش معظمی و کارگردانی محمدرضا مداحیان  از ۱۹ بهمن‌ماه اجرای خود را در تالار وحدت آغاز کرده است.

این نمایش آیینی که با نگاهی به زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) در ایام فاطمیه به صحنه آمده هرشب ساعت ۱۸ با بازی  اردلان شجاع کاوه، میرطاهر مظلومی، شهرام عبدلی، خسرو شهراز، جواد زیتونی، محسن افشار، شاپور کلهر، علی طهماسبی، یحیی ایراندوست و انوش معظمی به صحنه می‌رود.

نوستالژی بازی با "شعله"

بدون شک فیلم هندی "شعله" برای متولدین دهه ۵۰ و ۶۰ یک اثر نوستالژیک از جادوی سینما است. حال ایمان افشاریان به عنوان یک کارگردان خوشنام تئاتر که با اثر "جنایات و مکافات" نظر خیلی از علاقمندان را به شیوه کاری خود جلب کرد، از ۲۴ بهمن‌ماه نمایش "شعله ۲" را در تالار حافظ به روی صحنه می‌برد.

این نمایش که با پوستر خود و استفاده از عکس آمیتا باچان در فیلم "شعله" توانسته وسوسه دیدن این نمایش را در میان تماشاگران تئاتر ایجاد کند با بازی مسعود میرطاهری، حمید رحیمی، سپهر گودرزی، محمد پویا، سیاوش میری، ‌ مهران شجاع، محمدرضا آل‌طاها و حامد ابریشمی هر شب ساعت ۲۰:۱۵ در تالار حافظ به صحنه می‌رود.

علی سرابی و "خدای کشتار"

علی سرابی به عنوان یک بازیگر شناخته شده تئاتر در چند سال اخیر رویکرد جدی به مقوله کارگردانی تئاتر داشته و نمایش‌های متفاوتی را نیز کارگردانی کرده است. او از ۲۴ بهمن‌ماه در بازتولید جدید از نمایش "خدای کشتار" نوشته یاسمینا رضا که پیش از این آن را کارگردانی بود؛ دوباره این نمایش را در سالن شماره ۲ تماشاخانه پالیز به صحنه می‌برد.

در این نمایش علاوه بر علی سرابی؛ نوید محمدزاده، ستاره پسیانی و مارال بنی‌آدم به عنوان بازیگر حضور دارند و تا پایان اسفندماه هر شب ساعت ۲۰ میزبان علاقمندان به تئاتر است.

نوید محمدزاده و حضور در دو نمایش

نوید محمدزاده که این روزها دومین سیمرغ بازیگری جشنواره فیلم فجر را به ویترین افتخارات خود افزوده، این روزها به فعال‌ترین بازیگر تئاتر کشور بدل شده است. او از ۲۴ بهمن‌ماه علاوه بر بازی در نمایش "خدای کشتار" علی سرابی، در نمایش "آخرین نامه" مهرداد کوروش‌نیا نیز روی صحنه می‌رود. 

"آخرین نامه" به نویسندگی و کارگردانی مهرداد کوروش‌نیا نیز در بازتولیدی جدید تا پایان اسفندماه با بازی نوید محمدزاده، میثم نوروزی و پوریا رحیمی سام از ساعت ۱۸ در سالن شماره ۲ تماشاخانه پالیز اجرا خواهد شد.

خانه‌اى در انتهاى خیابان بهار

ندا هنگامی از کارگردانان زن شناخته شده تئاتر کشور نیز از ۲۴ بهمن‌ماه نمایش "خانه‌اى در انتهاى خیابان بهار" نوشته محمد چرمشیر را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌آورد.

در این نمایش که توسط مرضیه ازگلی دراماتورژی شده؛ لیندا کیانی، نازنین بیاتی، مهسا ایرج‌پور، شیرین اسماعیلی و معصومه رحمانی ایفای نقش می‌کنند.

"خانه‌اى در انتهاى خیابان بهار" هرشب ساعت ۲۰ در تماشاخانه ایرانشهر میزبان علاقمندان به هنر نمایش است.

"ریش فیدل غبغب مرکل" امیر علی نبویان

امیر علی نبویان که با برنامه‌های رادیویی طنزش و همین‌طور حضور در "خندوانه" به عنوان یک استندآپ کمدین علاقمندان بسیاری پیدا کرده، از ۲۴ بهمن‌ماه نمایش "ریش فیدل غبغب مرکل" را به عنوان نویسنده و کارگردان به روص صحنه می آورد.

این نمایش کمدی با حضور بازیگرانی چون هدایت هاشمی، مسعود کرامتی، سپند امیرسلیمانی، بهرنگ بقایی، رامونا شاه، ، فرزین محدث، روزبه مهر، مهشید ناصری و بهار نوروزپور تا پایان اسفندماه هر شب ساعت ۱۹ در سالن شماره یک، تماشاخانه پالیز میزبان مخاطبان تئاتری خواهد بود.

جواد عاطفه و "خانم ایکس"

جواد عاطفه مترجم و پژوهشگر شناخته شده حوزه تئاتر این روزها تجربه جدیدی را در زمینه کارگردانی کسب می‌کند و قصد دارد از ۲۷ بهمن‌ماه نمایش "خانم ایکس" را به صحنه آورد.

نمایش "خانم ایکس" به نویسندگی و کارگردانی جواد عاطفه و با بازی عاطفه پاکبازنیا تا پایان اسفندماه هر شب ساعت ۲۰ در خانه نمایش دا روی صحنه خواهد رفت.

"ترن" و ستاره‌هایش

یکی از آثاری که این روزها نظر مشتاقان تئاتر را به خود جلب کرده، نمایش "ترن" است. نمایشی که حمیدرضا آذرنگ آن را کارگردانی کرده و از ۱۷ بهمن‌ماه در سالن اصلی تئاتر شهر به صحنه آورده است.

امیر جعفری، فریده سپاه منصور، مهراوه شریفی‌نیا، فرید سجادی‌حسینی، نادر برهانی‌مرند،‌ نسیم ادبی، خسرو احمدی، وحید آقاپور، سیدعلی صالحی، علی عامل هاشمی و سیاوش جامع، بازیگران نمایش "ترن" هستند که هرشب از ساعت ۱۹:۳۰ در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه می‌رود.

"دشمن مردم" و علی پویان

نمایش "دشمن مردم" به نویسندگی هنریک ایبسن و کارگردانی علی پویان نیز اجراهای عمومی خود را از روز چهارشنبه ۲۰ بهمن‌ماه در تالار چهارسو آغاز کرده است. ایوب آقاخانی، بهرام ابراهیمی، نادیا فرجی، عباس شادروان، علی عبادت طلب، بابک قادری، کوروش زارعی، نورالدین جوادیان و آذر سماواتی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

البته دیگر تالارهای مجموعه تئاتر شهر از فردا ۲۴ بهمن‌ماه فعالیت خود را با نمایش "هام" به نویسندگی و کارگردانی عباس عبدالله‌زاده در تالار سایه، "مانوس" به کارگردانی نازنین سهامی‌زاده و "شِلتِر" به کارگردانی امین میری در تالار قشقایی آغاز می‌کنند.

"کابوس حضرت اشرف"‌ حسین پاکدل

تماشاخانه ایرانشهر نیز این روزها میزبان اثر جدید حسین پاکدل شده؛ "کابوس حضرت اشرف" به نویسندگی و کارگردانی پاکدل و با بازی کورش تهامی، عاطفه رضوی، حمیدرضا نعیمی، مهدی پاکدل، مرتضى آقاحسینى، امیرکاوه آهنین‌جان، مجتبی بابائی‌فرد، سوده شرحی، آرش فلاحت‌پیشه، صالح لواسانی، مهرداد مسیحا، نیکی مظفری، محمدصادق ملک در سالن استاد ناظرزاده کرمانی ایرانشهر از ساعت ۱۹:۳۰ به صحنه می‌رود.

حرفه‌ای بازی رضا کیانیان

نمایش‌ "حرفه‌ای" به کارگردانی رضا کیانیان نیز این روزها در سالن شماره یک تماشاخانه پالیز روی صحنه می‌رود.

این نمایش که نوشته "دوشان کواچویچ" است با بازی رضا کیانیان، هدایت هاشمی، بهاره رهنما، سعید ملک، آرش علی‌نژاد، رعنا خطامی، ساغر تاجیک، حسین شریعتمداری و بهزاد حاجی حسنی ، ساعت ۱۷ در تماشاخانه پالیز اجرا می‌شود.

گلاب آدینه در تماشاخانه پایتخت

تماشاخانه پایتخت موسسه کنش معاصر نیز این روزها میزبان نمایش "سه گانه اورنگ" به کارگردانی محمد حاتمی شده است. این اثر که پیش از این با بازی پیام دهکردی و مریم سعادت اجرا شده بود، در باز تولید جدید خود با بازی گلاب آدینه، الهام پاوه‌نژاد، عماد سالکی و محمد حاتمی به صحنه رفته است. این نمایش هر روز دو اجرا در تماشاخانه پایتخت در ساعت‌های ۱۷ و ۲۰ دارد.

مافیا بازی افروز فروزند

تئاتر باران نیز که یکی از تماشاخانه‌های خوشنام خصوصی پایتخت است، این روزها میزبان نمایش جدید افروز فروزند با عنوان "مافیا" شده است. فروزند به عنوان نویسنده و کارگردان نمایش "مافیا" را با بازی نگار عابدی، حمیدرضا فلاحی، علی تاجمیر، میثاق زارع، غزاله نظر، اِروین گالستیان، تنی آواکیان از ساعت ۲۱ در تئاتر باران به روی صحنه می‌برد.

سالن‌های شهر در تسخیر جوانان

جدا از این نمایش‌هایی که نام کارگردانان و بازیگران باسابقه‌ای را به دنبال خود دارند. دیگر سالن‌های پایتخت در تسخیر گروه‌های جوانی است که تجربیات آنها می‌توانند مخاطبان را راضی کنند. در میان این آثار هستند نمایش‌هایی که کارگردانان شناخته شده تئاتر با گروهی جوان دست به تجربه جدیدی در حوزه نمایش زده‌اند. نمایش "من" به کارگردانی فرهاد تجویدی و "هدیه مرموز" یاسر خاسب از جمله این آثار هستند که اجرای خود را با افتتاح رسمی پردیس تئاتر تهران در این مجموعه تئاتری آغاز کرده‌اند.

از دیگر نمایش‌هایی که به تازگی در تالارهای نمایشی به صحنه رفته‌اند می‌توان به نمایش "نسبیت خاص" سمانه زندی‌نژاد در سالن انتظامی خانه هنرمندان، "غروب روزهای آخر پاییز" به کارگردانی محمود یوسفی در تماشاخانه دراما، "خاله سوسکه" به کارگردانی سینا نورائی در تماشاخانه ارغنون، "درخت سیب گناهکار نیست" روناک قاسمی در تئاتر باران، "عشق به دیکتاتورها کمک نمی کند" هانی صالحی در تماشاخانه مشایخی، "تعطیلات آخر هفته" محمدرضا آزاد فر در تالار مولوی، "سگ خوری" به کارگردانی داود کردبچه در تماشاخانه تتماج، "جنون یک نویسنده" به کارگردانی پوریا فردرو در تماشاخانه دراما، "دره شیطان" پونه عبدالکریم‌زاده در تماشاخانه ماه حوزه هنری، "گالیله" به کارگردانی زهرا رفیعی در تالار مولوی، "سونات اشباح" به کارگردانی خشایار خلیل خانی، "بازگشت به خانه" به کارگردانی رامین معصومیان، "خبرگو" به کارگردانی علیرضا میرزایی نژاد هر سه در تماشاخانه ارغنون، "برای کلاه آهنی‌ها" به کارگردانی پژمان عبدی" در تئاتر باران، "کله پوک‌ها" به کارگردانی محسن ستوده در سالن پرویز پرستویی، "چرا نازی پرواز کرد؟!" به کارگردانی ندا قربانیان در تماشاخانه سه نقطه، "مدار بسته" به کارگردانی پگاه طبسی‌نژاد در تئاتر مستقل تهران، "ماما یرما" به کارگردانی فرزین نوبرانی و "کمدی الهی جلد چهارم" به کارگردانی محمدجواد طاهری در سالن انتظامی خانه هنرمندان، "یک روایت از رها دختر خانم عضدی به کارگردانی سپیده عیدی در تماشاخانه فانوس، "دستت را به من بده" به کارگردانی آریان رضایی و "مکاشفه در باب یک مهمانی خاموش" بهنام زینعلی در تماشاخانه مشایخی، "کلاه گیس" به کارگردانی نگار انسان در تماشاخانه پندار، "دستگاه" به کارگردانی آرمین جوان در تماشاخانه پایتخت کنش معاصر و "واپسین رویا" به کارگردانی سهیل ظهرابی در تماشاخانه موج نو اشاره کرد.