سرویس استان‌های هنرآنلاین: عباس کریمی درباره این اثر نمایشی به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این نمایش در یک فضای تاریخی مرتبط با وقایعی که منجر به شهادت امام رضا (ع) شده، آماده‌سازی شده و پیش‌تر نیز در شهریورماه سال جاری در بجنورد به اجرای عمومی درآمد و خوشبختانه استقبال مخاطبان هم رضایت‌بخش بود.

او ادامه داد: با وجود اینکه فضاهای تاریخی و مذهبی اینچنینی به لحاظ جذب مخاطب مستلزم شرایط خاصی است، برایم جالب بود که اقبال عمومی این اجرا زیاد بود چرا که پیش از این تجربه کار در یک فضای تاریخی و مذهبی را نداشتم به همین دلیل کمی نگران بودم؛ به هرحال فضاهای مذهبی و تاریخی این چنینی شرایط خاصی دارد و معلوم نبود که آیا می‌توانیم مخاطب را جذب کنم یا خیر که خوشبختانه در این زمینه موفق عمل کردیم.

این کارگردان تئاتر با اشاره به منابع تاریخی و مذهبی استفاده شده در این اثر، در خصوص چگونگی شکل‌گیری متن نمایش بیان کرد: از آنجا که تحصیلات خودم نیز در زمینه تاریخ ایران است، با اساتید دانشگاه هم صحبت کردم و تلاش داشتم تا یک فضای نمایشی خاص ایجاد کنم، همچنین برای همذات‌پنداری مخاطب از کارشناس ادبی استفاده کردم تا لغات و کلمات نزدیک به سال 230 هجری قمری در ایران شود.

کریمی با اشاره به اینکه درباره موضوع تاریخی شهادت امام رضا(ع) کار زیاد شده است، در خصوص وجه تمایز این اثر نمایشی، خاطرنشان کرد: این درست است که همه تا حدودی با اتفاقاتی که به شهادت امام رضا(ع) منجر شد، آشنایی دارند اما ما تلاش کردیم باغی که حضرت در آن دفن شده و بعد به حرم امام تبدیل شد را به تصویر بکشیم. به لحاظ تاریخی قبر هارون الرشید هم در داخل حرم امام رضا (ع) قرار دارد و این یک پارادوکسی است که در نمایش به جهت فضای دراماتیک ایجاد شده است.

این هنرمند در خصوص موضوع نمایش و اجرای آن در جشنواره تئاتر فجر ادامه داد: داستان این نمایش پیرامون باغ و باغبان آن می‌گذرد و نهایتا به فاجعه شهادت امام می‌رسیم. به هرحال جشنواره فجر ویترین تئاتر ایران است و جایگاه خاصی دارد؛ بنابراین تغییرات عمده‌ای برای طراحی صحنه، لباس و دکور دادیم اما خود مجموعه قصه و داستان تغییری نداشته است.

نمایش "و هزار سال و یک روز" با بازی جواد پورسعید، اسحاق فرنود، مهسا درگزی، شیوا حسین‌زاده و سمیرا محمدی نهم و دهم بهمن ماه در دو نوبت 17 و 19 به مدت 65 دقیقه در تالار هنر روی صحنه می‌رود.