سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "برگرد مرا ببین" به کارگردانی مشترک نسیم ریاحی، شیرین فرشباف و سعید بهنام خانیکی در بخش اجراهای محیطی، خیابنی و آلترناتیو جشنواره سی و پنجم تئاتر فجر به صحنه می‌رود. بهنام هانیکی یکی از کارگردانان این اجرا با اشاره به آشنایی‌اش با گونه‌های مدرن تئاتر گفت: شیوه اجرایی ما در دسته اجراهای محیطی قرار می‌گیرد؛ زمانی که بخواهید تماشاگرتان منفعل نباشد کار خود را به فضایی می‌برید که سالن تئاتر نیست مثل خیابان، رستوران و... که اجرای‌تان بر مبنای محیط شکل می‌گیرد.

او ادامه داد: شیرین فرشباف یکی دیگر از کارگردانان نمایش، متنی از رولان بارت به نام "قطعاتی از یک سخنرانی عاشقانه" را به ما معرفی کرد که شامل 80 اپیزود در موقعیت‌های مختلف است. در آغاز، ایده‌های‌مان بیشتر به سمت هنرهای تجسمی می‌رفت بنابراین آن را چند رسانه‌ای کردیم.

 خانیکی عنوان کرد: در این اثر تمام موارد رعایت شده تا گروه مخاطب متفاوتی جذب شود و در نهایت اجرای محیطی را با گونه‌های مختلف هنری تعریف می‌کند.

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: اجرای ما در گالری "آریانا" خیابان فرشته است؛ این نمایش پیش از این در خانه قدیمی به نام "وارتان" به شکل سنتی به صحنه رفته بود و اکنون در فضایی مدرن اجرا می‌شود.

او بیان کرد: شیوه اجرایی تلفیقی از اجرای محیطی، تئاتر تصویری و پرفورمنس آرت است و تماشاگران آن را به صورت ایستاده می‌بینند. تماشاگر آزاد است که هر جایی که دوست دارد حرکت و فضاهای مختلف را کشف کند.

خانیکی در بخش پایانی سخنان خود توضیح داد: اضافه شدن بخشی به عنوان آلترناتیو و محیطی در جشنواره تئاتر فجر به خودی خود اتفاق قابل توجهی است و باید آن را به فال نیک گرفت، اما باید آن را تفکیک کرد. اینها به لحاظ مخاطب و شیوه‌های اجرایی، گونه‌های متفاوتی هستند و کانسپت متفاوتی را دنبال می‌کنند.

او بیان کرد: مخاطب تئاتر خیابانی انتخاب نمی‌کند، در لحظه اثری را می‌بیند و آزادید که بماند یا بروید اما مخاطب اجراهای محیطی را انتخاب می‌کند. این اتفاق در داوری هم وجود خواهد داشت زیرا تئاتر خیابانی می‌تواند از تئاتر سنتی سرچشمه بگیرد اما نمایش‌های محیطی و پرورمنس مدرن‌اند. فکر می‌کنم در جشنواره سعی کرده‌اند کلونی از سلیقه‌های متفاوت را جمع کنند.

لازم به یادآوری است، نمایش "برگرد مرا ببین" به کارگردانی مشترک نسیم ریاحی، شیرین فرشباف و سعید بهنام خانیکی در روزهای 7 و 8 بهمن ماه در گالری آریانا واقع در الهیه، انتهای مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته، پلاک 9 اجرا خواهد شد.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا 12 بهمن‌ماه به دبیری سعید اسدی برگزار می‌شود.