به گزارش هنرآنلاین، محسن بناساز ، مدیر گروه دانش و هنر رادیو نمایش ضمن اعلام این مطلب افزود:نگارش نمایش نامه‌های مناسبتی همچون مناسبت دهه مبارک فجر ، حداقل شش ماه قبل از تاریخ پخش آن صورت می‌گیرد طرح‌های دریافتی به لحاظ توجه به مستندات تاریخی و جذابیت و نوع آوری در بیان داستان مورد بررسی و سپس نگارش نمایشنامه به نویسندگان سفارش داده می‌شود.

وی افزود: توجه به مستندات تاریخی ، می‌تواند باعث ثبت صحیح رویدادهای تاریخی شود چرا که بیان وقایع تاریخی آنگونه که اتفاق افتاده می‌تواند آن را از گزند انحرافات ایمن سازد.

بناساز خاطرنشان کرد: نقل عبرت آموز از خودگذشتگی آحاد مردم و حوادثی که منجر به شکل گیری و گسترش نهضت اسلامی و سرانجام سرنگونی رژیم مستبد پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی می‌تواند سبب آشناسازی نسل جوان با اهداف و آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی شود .

مدیر گروه دانش و هنر رادیو نمایش تآکید کرد : پخش این مجموعه‌ها محدود به این ایام نمی‌شود و تنها دهه مبارک فجر فرصت مناسبی برای بیان تحولات سیاسی و اجتماعی دوران معاصر مردم فداکار ایران زمین است تا فرصت بیان تاریخ تحریف شده از بدخواهان مردم و کشور که قصد انعکاس وارونه‌ی این تحولات را دارند گرفته شود.

 بر اساس این گزارش: "سال‌های گمشده" ، " سفر سرخ" ، " گپ دوستانه " ، " بن بست سرهنگ افشار" ، آخرین زمستان " ، مسافران بهشت " ، " دو مادر" ، " افرا"، "سازمان یافته " و " کودکی در زمستان"  ... عناوین برخی از نمایش‌هایی است که با هنرمندی بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به همراه نویسندگان، کارگردانان، صدابرداران، افکتورها و تهیه کنندگان در این ایام پخش می‌شود.

جزییات برخی ازاین نمایش‌های رادیویی سریالی به شرح زیر است :

سریال رادیویی "سفر سرخ" به کارگردانی "جواد پیشگر" به داستان زندگی مبارز شهید حسین علم الهدی است از نوجوانی او تا شهادتش می‌پردازد.

این سریال رادیویی ، از 12 بهمن ماه ساعت 6:30 به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

"بن بست سرهنگ افشار" به کارگردانی : جواد پیشگر تولید شده و در خلاصه داستان آن آمده است : در روزهای نخست پیروزی انقلاب ، سیروس و ناصر باخبر می‌شوند دکتر فریبرز افشار عضو عالیرتبه ساواک در منزل پدر خود سرهنگ افشار مخفی شده و……

این سریال 12 قسمتی از 11 بهمن ماه ، ساعت 19:15 از رادیو نمایش پخش می‌شود.

" مسافران بهشت " با موضوع خاطرات شهدای انقلاب از 12 بهمن ماه ، ساعت 12:30 به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

" آخرین زمستان " به کارگردانی رضا عمرانی به تحولات سیاسی اجتماعی دوران انقلاب اسلامی می‌پردازد و از 11 بهمن ماه ساعت 20 از رادیو نمایش پخش خواهد شد.

"افرا" به کارگردانی: جواد پیشگر، که به مبارزات جوانان و فعالیت‌هایشان در بحبوحه‌ی انقلاب می‌پردازد . این سریال رادیویی از 18 بهمن ماه ساعت 10:30 به روی آنتن رادیو نمایش می‌رود.

این نمایش‌های رادیویی با هنرمندی تمامی بازیگران اداره کل هنرهای نمایشی رادیو به همراه نویسندگان، کارگردانان، صدابرداران، افکتورها در اداره کل هنرهای نمایشی رادیو تولید شده است که همزمان با رادیو نمایش به روی آنتن سایر شبکه‌های رادیویی نیز خواهد رفت.

نمایشنامه‌خوانی "شناسنامه پدربزرگ " در نیاوران

جلسه نمایشنامه‌خوانی "شناسنامه پدربزرگ" به کارگردانی پارسا پولادوند نهم بهمن ماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

جلسه نمایشنامه‌خوانی "شناسنامه پدربزرگ" نوشته پیمان دانشمند ،عصر شنبه نهم بهمن  ساعت ١٧ در سالن گوشه فرهنگسرای نیاوران برپا خواهد شد.

علی طاهری ،مجتبی ره شناس ،محبوبه تفضلی ،بنفشه ریاضی ،نسرین کریمی و پارسا پولادوند ،نقش خوانان این اجرا هستند. همچنین نوید صفاریان دستیاری کارگردان را در این اجرا بر عهده دارد.این نمایش بروکراسی ،کاغذ بازی و مشکلات اداری را برای گرفتن یک شناسنامه نشان می‌دهد .

پولادوند درمورد این نمایش اظهارداشت:دلیل انتخاب این نمایشنامه ، شرایط فعلی قشر کارمندی ایران و فضای حاکم بر ادارات همچنین نثر روان نمایشنامه و از همه مهم‌تر کسب مقام دوم متون طنز کشور در  سال 91می‌باشد.

پارساپولادوند دانش آموخته سیستم بازیگری استانیسلاوسکی است. وی کارگردانی نمایش‌های بی عرضه – شوک  و بازی در نمایش‌های ساحره سوزان، چمدان و پای سیب با دارچین اضافه رادرکارنامه هنری خود ثبت کرده است.

گفتنی است بلیط های این جلسه نمایشنامه‌خوانی با بهای ١٠ هزار تومان از طریق سایت تیوال به فروش می‌رسد.

اعلام آمار مخاطبان چهار نمایش‌ تماشاخانه ایران‌شهر

نمایش‌های "حساب پرداخت نمیشه" به کارگردانی هادی عامل با 2 هزار و 945 مخاطب، "باغبان مرگ" به کارگردانی آروند دشت آرایی با 1 هزار و 845، "حادثه در ویشی" به کارگردانی منیژه محامدی با 2 هزار 526 و "دیابولیک، رومئو و ژولیت" به کارگردانی آتیلا پسیانی با 12 هزار 657 مخاطب به اجرای عمومی خود در تماشاخانه ایرانشهر پایان دادند.

نمایش‌های "حساب پرداخت نمیشه"، "باغبان مرگ"، "حادثه در ویشی" و "دیابولیک، رومئو و ژولیت" که از 30 آذر و اول دی‌ماه در ساعت‌های 18، 18:15،20 و 20:15 اجرای عمومی خود را در سالن‌های استاد سمندریان و دکتر ناظر زاده تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده بودند، به کار خود در این مجموعه پایان دادند.

نمایش "حساب پرداخت نمیشه" به کارگردانی عادی عامل در 23 اجرای خودپذیرای 2 هزار و 945 مخاطب بود. از این تعداد مخاطب، 1725 مخاطب با بلیت‌های 15،20 و 30 هزارتومانی 880 مخاطب با بلیت‌های 35 هزارتومانی به تماشای این نمایش نشستند. همچنین تعداد 340 مخاطب شامل هنرمندان و اصحاب رسانه، با بلیت مهمان به تماشای این نمایش نشستند.

طبق این آمار، فروش نمایش "حساب پرداخت نمیشه" طی 23 اجرا مبلغ 64 میلیون و 673 هزار تومان بوده است.

نمایش "باغبان مرگ" به کارگردانی آروند دشت آرای نیز در 24 اجرای خودپذیرای 1 هزار و 845 مخاطب بود. از این تعداد مخاطب، 561 مخاطب با بلیت‌های 15،20،25 هزارتومانی، 1254 مخاطب با بلیت 30 هزارتومانی به تماشای این نمایش نشستند. همچنین تعداد 285 مخاطب شامل هنرمندان و اصحاب رسانه، با بلیت مهمان به تماشای این نمایش نشستند.

طبق این آمار، فروش نمایش "باغبان مرگ" طی 24 اجرا مبلغ 41 میلیون و 395 هزار تومان بوده است.

نمایش "حادثه در ویشی" به کارگردانی منیژه محامدی نیز در 23 اجرای خودپذیرای 2 هزار و 526 مخاطب بود. از این تعداد مخاطب، 1456 مخاطب با بلیت‌های 15،20 و 25 هزارتومانی، 455 مخاطب با بلیت 30 هزارتومانی به تماشای این نمایش نشستند. همچنین تعداد 389 مخاطب شامل هنرمندان و اصحاب رسانه، با بلیت مهمان به تماشای این نمایش نشستند.

طبق این آمار، فروش نمایش "حادثه در ویشی" طی 23 اجرا مبلغ 41 میلیون و 607 هزار تومان بوده است.

نمایش "دیابولیک، رومئو و ژولیت" به کارگردانی آتیلا پسیانی نیز در 43 اجرای خودپذیرای 12 هزار و 657 مخاطب بود. از این تعداد مخاطب، 1563 مخاطب با بلیت 15، 30 هزارتومانی، 10379 مخاطب با بلیت 40 هزارتومانی به تماشای این نمایش نشستند. همچنین تعداد 715 مخاطب شامل هنرمندان و اصحاب رسانه، با بلیت مهمان به تماشای این نمایش نشستند.

طبق این آمار، فروش نمایش "دیابولیک، رومئو و ژولیت" طی 43 اجرا مبلغ 458 میلیون و 795 هزار تومان بوده است.

پیش فروش نمایش "خبرگو" آغاز می‌شود

 پیش فروش نمایش "خبرگو"، به کارگردانی علیرضا میرزایی نژاد با تخفیف 50% از روز چهارشنبه آغاز می‌شود.

پیش فروش اینترنتی نمایش "خبرگو"، از ساعت 14 روز چهارشنبه، 6بهمن، با تخفیف 50% در سایت تیوال آغاز می‌شود.

در این نمایش که نویسندگی، طراحی و کارگردانی آن را علیرضا میرزایی نژاد، بر عهده دارد، بازیگرانی همچون؛ خسرو بامداد، مرتضی خانجانی، زهرا مهرابی، شکوفه حیدریان ایفای نقش می‌کنند.

همچنین از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به: نرگس نره ای: دستیار کارگردان و عکاس، سینا افشار: طراح گرافیک، آرمین ناظم: طراح موسیقی، رضا خدایی: طراح گریم، علیرضا ساکی: مدیر صحنه، علیرضا حسین زاده: ساخت دکور، امین علوی، مرجان رضایی: مجریان گریم، امیر پارسائیان مهر: روابط عمومی و گروه هنر مدرن: تبلیغات مجازی اشاره کرد.

یاد آور می‌شود، نمایش "خبرگو" از ۱۴ بهمن ماه در تماشاخانه ارغنون به آدرس خیابان نوفل لوشاتو، بعد از تقاطع رازی، بن بست زیبا، پلاک یک روی صحنه می‌رود.

علاقمندان به خرید اینترنتی بلیت می‌توانند با مراجعه به صفحه این نمایش در سایت تیوال به آدرس  www.tiwall.com/theater/khabargoo نسبت به تهیه بلیت با تخفیف 50% اقدام کنند.

اجرای نمایش پرمخاطب کودک و نوجوان در پردیس تئاتر تهران

نمایش قصه "تاج عروس، خاله و خروس" که پیش از این بیش از ۳۰۰ نوبت اجرا در شهرهای مختلف داشته از دهم بهمن تا پایان اسفند در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

نمایش "تاج عروس، خاله و خروس" براساس قصه‌ای از محمدرضا کوهستانی است که از دهم بهمن ماه تا پایان اسفند ساعت ۱۸ در پردیس تئاتر تهران روی صحنه می‌رود.

این نمایش کاری از گروه تئاتر ایده است که به کارگردانی احمد سلیمانی و در مدت ۵۰ دقیقه اجرا خواهد شد. همچنین بازیگرانی چون سید حمید لاجوردی، مهدی نیکروش، محمد جواد پیروزی، ماشاالله کوهستانی، مجید امیری به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه این نمایش آمده است؛ پیرمردهای روستای بالا برای خواستگاری دختر اوستا الماس راهی روستای پایین شده‌اند تا مجلس عروسی او و پسر مشدی سلماس برگزار شود. باوجود برخی مخالفت‌های اوستا الماس با این وصلت، مراسم عروسی در نهایت برگزار می‌شود، اما در میانه مراسم ناگهان اتفاقی غیرمنتظره رخ می‌دهد که...

نمایش "تاج عروس، خاله و خروس" پیش از این بیش از ۳۰۰ نوبت اجرا در شهرهای تهران، همدان، گرگان و قم داشته است. همچنین نامزد پنج جایزه و برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین موسیقی از بیستمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ایران، نمایش برگزیده کودک ایران در سال ۱۳۹۱ به انتخاب کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و پر فروش‌ترین و پر مخاطب‌ترین نمایش کودک ایران در سال۱۳۹۱شده است.

پردیس تئاتر تهران به مناسبت دهه فجر و با اجرای چند نمایش افتتاح خواهد شد.