به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر، امروز سوم بهمن ماه از ساعت 17  نمایش "سفید" به کارگردانی کوکوونا از کشور ژاپن در سالن اصلی به صحنه خواهد رفت.

"فیش" با درون مایه‌ای اجتماعی در جشنواره تئاتر فجر

نمایش "فیش" به نویسندگی کاوه مهدوی و کارگردانی رستا رضوی به عنوان کاری از گروه لحظه در بخش محیطی جشنواره تئاتر فجر اجرا می‌شود.

بازیگران این نمایش فرامرز قلیچ خانی و رستا رضوی هستند.

رستا رضوی کارگردان نمایش "فیش" در گفتگو با روابط عمومی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر گفت: از آنجاکه تعداد نمایش‌های شرکت‌کننده در این بخش نسبت به سال‌های گذشته بیشتر است. بنابراین رقابت نیز حساس‌تر و سنگین‌تر است.

وی اضافه کرد: این اجرا سومین تجربه من در بخش آثار محیطی و فضای باز است .ما سعی کردیم این نمایش را به سمت تئاتر کمدی سوق دهیم. تا مخاطب بتواند به راحتی ارتباط قوی و موثری برقرار کند و از دیدن این اجرا لذت ببرد.

رضوی درباره شیوه اجرایی خود توضیح داد: نمایش‌های محیطی معمولا به مسائل روز و اجتماعی جامعه توجه ویژه‌ای دارند. ما نیز به این موضوعات توجه داریم.

روابط ماشینی انسان‌ها در نمایش "4 طبقه"

نمایش "4 طبقه" به نویسندگی و کارگردانی محمد هادی عطایی با موضوع ماشینی شدن روابط انسان‌ها در بخش محیطی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اجرا می‌شود.

مهدی ضیائیان‌پور ، شاهد پرستار ، محمد هادی عطایی بازیگران نمایشی هستند که طراح صحنه آن بر عهده زهره فضلی و  دستیار کارگردانی اثر نیز بر عهده مینا سید مجرداست.

محمد هادی عطایی در گفتگو با روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر با اشاره به داستان این اثر نمایشی گفت : داستان نمایش درباره زندگی‌هایی است که به سمت ماشینی شدن رفته‌اند. این اثر چهار خانه را با چهار خانواده روایت می‌کند که دل‌هایشان هم مانند خانه‌هایشان کوچک شده و در زندگی‌شان گم شده‌اند.

وی درباره شیوه اجرایی این نمایش توضیح داد: این نمایش در سبک کمدی فانتزی قرار دارد و به استفاده از این شیوه، تمام مشکلات  4 طبقه را به مخاطب نشان می‌دهد و بر او تاثیر می‌گذارد.

عطایی با اشاره به انگیزه‌های خود از اجرای این نمایش گفت : سردی روابط بین آدم‌ها باعث شد تا نمایشی با این موضوع بنویسم و اجرا کنم . مسئله دور شدن آدم‌ها از یکدیگر، اتفاقی است که همه با آن به نوعی دست و پنجه نرم می‌کنند.

اجرای مدرن از متن بیضایی

در خلاصه داستان این نمایش که کاری از گروه تئاتر «پاییز 87 » است، آمده: «موهبت و ذولفقار برای پیدا کردن کار و درآمد به تهران می‌آیند و ... »

افشین زمانی نمایشنامه بهرام بیضایی را کارگردانی کرده و محمدرضا خادمی، پانته‌آ مرزبانیان، سهیل ساعی، مریم گلدوز‌توکلی، امیر ستوده، مهدی بزرگ‌زاده، محمد ابوحمزه، مهدیس توکلی، وحید کلیایی، نریمان عابدی، بیاینا محمودی، مرتضی افتخاری، مهدی سربیایی، نیلوفر مصطفایی، افشین زمانی بازیگران نمایش هستند.

افشین زمانی کارگردان این اثر نمایشی درباره شیوه اجرایی این اثر به روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر گفت: من از شیوه فاصله گذاری بیضایی در اجرایم استفاده کردم و سعی بر این داشتم این نمایش را به صورت مدرن به روی صحنه ببرم .

وی درباره حضور خود در جشنواره نیز گفت: نخستین دوره است که در جشنواره تئاتر فجر شرکت دارم و از این بابت خیلی خوشحالم .معتقدم با حضورو برنامه‌ریزی‌های منظم و دقیق جشنواره امسال بسیار شایسته برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته جشنواره تئاتر فجربه صورت رابطه‌ای برگزار می‌شد و کارهای راه یافته به جشنواره شامل چهره‌ها و دوستان بودند، افزود:خوشبختانه در جشنواره امسال از الان مشخص است نمایش‌هایی که لیاقت حضور را دارند و اجراهای برگزیده، به جشنواره راه یافته‌اند.

کتاب جشنواره منتشر شد

کتاب سی و پنجمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر شامل معرفی هیات های داوری، تئاتر نسل نو، مرور تئاتر ایران، نمایش های مهمان، تئاتر ملل، هیات های داوری و انتخاب نمایش های محیطی، آلترناتیو، تعاملی و دیگر گونه های بیرونی، جشنواره های فجر استانی، همایش پژوهشی، کارگاه های آموزشی و سخنرانی ها، مسابقه نمایشنامه نویسی، مسابقه عکس، پوستر و هویت بصری، بزرگداشت، به علاوه فجر و ستاد برگزاری جشنواره می شود.

کتاب سی و پنجمین دوره جشنواره به مدیرمسئولی سعید اسدی و سردبیری سعید هاشمی پور منتشر شد. در این کتاب ۲۹۲ صفحه ای که به دو زبان فارسی و انگلیسی آماده شده، معرفی کامل گروه های نمایشی بخش های مختلف جشنواره به همراه معرفی کارگردان اثر و عکس هایی از اجرای هر نمایش درج شده است.

همچنین مسعود نوروزی مدیر هنری، سید ضیا صفویان دبیر عکس، سحر ابراهیمی مهر، پریسا بهپوری، سمیه فنایی تحریریه، مهدی عرب، سحر ابراهیمی مهر مترجم، سمیه خزائی صفحه آرا، ساناز دریایی عکاس، الناز قنبری روابط عمومی و علی اشرفی نیا امور اجرایی و لوح نگار لیتوگرافی و چاپ این کتاب بوده‌اند که به صورت تمام رنگی با چاپ نفیس منتشر شده است.

طرح جلد کاتالوگ جشنواره بیست و سوم با بهره گیری از پوستر جشنواره به طراحی عباس محبوب ارائه شده است.

سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری سعید اسدی طی روزهای 1 الی 12 بهمن ماه در تهران برگزار می‌شود.