سرویس تئاتر هنرآنلاین: هر متن ساختارمندی  که از لحاظ  زیبائی  و جذابیت موضوع و ژانر ویژگی‌های خود را بارها در اجرا به اثبات رسانده باشد، معمولا وقتی مورد اقتباس قرار می‌گیرد یا برای اجرا آدابته می‌شود، باز جذابیت‌ها و گیرایی‌های قابل تأملی دارد؛ در مواردی هم که فقط بهانه‌ای الهام‌بخش و بسیار جدی برای شکل‌دهی موضوعی و ساختاری یک اثر جدید و متفاوت می‌شود، این امکان وجود دارد که به طور غیرمنتظره‌ای باز اثری متفاوت خلق شود که در اصل ارتباطی از نظر موضوعی و ساختاری به اثر اولیه نداشته باشد.

نمایش "رویای یک شب نیمه تابستان" فقط انتسابی اسمی به نمایشنامه "رویای نیمه شب تابستان" اثر "ویلیام شکسپیر" دارد و جز عنوانش هیچ ارتباط قابل ذکری از لحاظ موضوعی و ساختاری به  اثر "شکسپیر"  ندارد؛ متن  این نمایش از نظر موضوع، ساختار و ژانر تغییر داده شده است؛ این  به آن معناست که به طرح و حتی پرسوناژها هم نگاه متفاوتی شده و حتی چند پرسوناژ حذف شده‌اند. بخش‌هایی از متن نمایشنامه "شکسپیر" با مضامین دیگری جایگزین شده، پایان اثر تغییر کرده و حتی زبان و دیالوگ‌ها هم اکثرا عوض شده است. ضمنا این نمایش برخلاف نمایشنامه "ویلیام  شکسپیر" که ژانرش "کمدی رمانتیک" است، اساسا "کمدی فانتزی" به شمار می‌رود که به صورت موزیکال هم اجرا می‌شود.

با توجه  به  موارد فوق، دیگر نمی‌توان متن این نمایش را به "ویلیام شکسپیر" نسبت داد؛ نویسنده آن اساسا باقر سروش  است. او در کل، متن نمایشی جذابی نوشته که در اجرا بازتاب خوبی داشته است.

طراحی بسیار خوب و تئاتری صحنه که توسط خود مصطفا کوشکی انجام شده، این امکان را فراهم کرده که از همه فضای صحنه، پیرامون آن و حتی فضای زیر کف صحنه و فضای سقف به شکلی زیبا و هنرمندانه استفاده شود. مصطفا کوشکی که خودش طراحی صحنه را به عهده داشته، عملا همه زمینه‌های لازم برای مانور بازیگران و امکان میزانسن‌دهی‌های مناسب با ژانر و نقش‌های بازیگران را در نظر داشته است. او که خود یکی از بازیگران خوب نمایش هم  به  حساب می‌آید، علاوه بر طراحی و بازیگری، کارگردانی نمایش را هم به عهده دارد.

متن نمایش"رویای یک شب نیمه تابستان" از نظر موضوع و دیالوگ‌نویسی واقعا کمیک است، اما این امکان وجود دارد که فانتزی بودن آن، هنگام اجرا و با استفاده از طراحی‌های چهره‌پردازی، حرکات و حالات بازیگران لحاظ شده باشد. در کل، در آنچه روی صحنه به اجرا درمی‌آید، از گروتسک، رویکرد کاریکاتوریک، اغراق، حرکات نمایشی و شبه آکروباتیک و مخصوصا از "بیان بدن"، چهره‌پردازی، طراحی لباس و دیالوگ‌های کمیک و خنده‌آور خیلی خوب و بجا استفاده شده است؛ همه این عناصر کاربرد و کارکرد دراماتیکی برجسته‌ای پیدا کرده‌اند، طوری که نمایش "رویای یک شب نیمه تابستان" با طراحی و کارگردانی مصطفا کوشکی عملا یکی از بهترین کمدی‌های سال‌های اخیر از کار درآمده است.

برجستگی و زیبایی بازیگری و کارگردانی هنرمندانه نمایش برآیند استفاده هوشمندانه از طراحی‌هایی است که در همه ارکان و عناصر نمایش کاربرد محوری و نمایشی دارند؛ هیچ عنصری، حتی ابزار صحنه به حال خود رها نشده‌اند و کارکرد دراماتیک پیدا کرده‌اند. تنها ایراد کوچکی که به کاربرد ابزار صحنه وارد است به  سازه بزرگ و مدوری مربوط می‌شود که  به عنوان قرص ماه به کارگرفته شده است؛ الزاما باید بخش دایره‌ای شکل وسط آن هم در دو فاصله زمانی اجرا – یعنی در آغاز و پایان با توجه به ناقص بودن وکامل شدن قرص ماه – به ترتیب نیمه سفید و تماما سفید در نظر گرفته می‌شد. این کار سبب می‌شد که این سازه نمایشی بیشتر به ماه شبیه باشد و کاربری آن نمایشی‌تر و وجاهت آمیزتر جلوه نماید. در بقیه موارد، همه چیز هوشمندانه انجام شده است. استفاده از دریچه متحرک و چرخان وسط صحنه و دریچه‌های جانبی که کارکرد الاکلنگ دارند و دریچه‌های کف صحنه که بازیگران از طریق آن‌ها به اشکال گوناگون وارد صحنه و یا خارج می‌شوند، ابتکاری هنرمندانه و تئاتری است. حرکات تک تک اندام‌ها و خود بدن و نیز استفاده از ژست و بهره گرفتن از حالات چهره و میزان انرژی، سرعت و توانمندی هنرمندانه بازیگران در شکل‌دهی بازی‌های زیبا و کمیک واقعا این نمایش را بیاد ماندنی کرده است؛ همه آن‌ها برجسته و توانمند ظاهر می‌شوند: آذین نظری، محمدصادق ملک، سجاد باقری، غزل شجاعی، امیر مهدی ژوله، شهروز دل افکار، ناز آفرین کاظمی، مصطفا کوشکی، علیرضا کی‌منش و خاطره حاتمی، هرکدام  به معنای تئاتری آن، نقش‌آفرینی کرده‌اند؛ دیدن بازی‌هایشان از نظر آموزشی حتی برای بازیگران دیگر حالت "الگو واره"ای  دارد.

طراحی لباس که توسط شیما میرحمیدی و طراحی گریم که به ابتکار سارا اسکندری انجام شده، سهم تعیین‌کننده و بنیادینی در شکل‌گیری ظاهر کمیک و فانتزیک پرسوناژها دارد و در مواردی حتی آن‌ها را تمثیلی هم کرده است. طراحی  نور هم که توسط علی کوزه‌گر انجام شده، با نوع اجرا تناسب دارد. طراحی موسیقی  که حاصل ابتکار بهرنگ عباس‌پور است، ضمن نظم دادن به اجرا، نمایش را موزیکال و ریتمیک کرده و با حرکات و جای‌گیری‌ها و واکنش‌های بازیگران هماهنگ شده است.

طراحی هوشمندانه صحنه و کارگردانی زیبا و هنرمندانه مصطفا  کوشکی، اجرای نمایش "رویای یک شب نیمه تابستان" را به اجرایی به یادماندنی تبدیل کرده است؛ او در هدایت بازیگران، شکل‌دهی میزانسن‌ها و ارائه یک نمایش تئاتری جذاب و کمیک موفق عمل کرده و جا دارد که همه علاقمندان  تئاتر این نمایش زیبا، مفرح و گیرا را ببینند.