به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی سوگواره "خمسه"، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت آغاز سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آئین‌های مذهبی "خمسه" پیامی را منتشر کرد.

در متن این پیام آمده است:

"اللَّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى‏ مَماتَ مُحمّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ"

"هنر دینی" تبیین‌کننده‌ معارف الهی و نشردهنده ارزش‌های والای اسلامی است و هنرمند مسلمان در سلوکی عاشقانه و به مدد فهم و ذوق و خلاقیت خود، حقایق دینی را چونان آیینه‌ای زلال و حقگو بازمی‌تاباند و شیفتگان جمال و کمال را بهجت و رفعت و معرفت می‌بخشد.

از این منظر است که هنرمندان راستین همواره در برابر شکوه بی‌مانند واقعه‌ی عاشورا، به ادب و اعجاب و تکریم ایستاده‌اند و تمامی فضایل و خوبی‌ها را در رفتار و گفتار حضرت سیدالشهدا (علیه‌السّلام) و یاران با وفای آن حضرت نظاره کرده و در آثار هنری خویش منعکس نموده‌اند.

"سوگواره‌ی هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه" به حول و قوه‌ الهی و انفاس قدسی محبان اهل‌بیت (علیهم‌السّلام)، میعادگاه سالانه هنرمندان فرهیخته‌ای است که در پاسخ به ندای "هَلْ مِنْ ناصِرِ یَنْصُرُنی" حضرت سیدالشهدا(علیه‌السّلام)، توش و توان و ذوق و قریحه خود را به تصویرگری خلاقانه‌ی رشادت‌ها و مظلومیت‌های عاشوراییان در کربلا و استمرار آن نهضت بیدارگر در تاریخ معاصر معطوف ساخته و جای‌جایِ دارالعباده‌ تهران را با نمایش‌های میدانی و صحنه‌ای و نیز برپایی مجالس مبارک شبیه‌خوانی، به زیور "هنر دینی و ولایی" آراسته و اوج و تعالی و تبرک بخشیده‌اند.

امید است این مراسم آیینی و ارزشمند در استمرار و پویایی کیفی و کمّی خود، در سال‌های آینده شاهد حضور پررنگ تمامی گروه‌های نمایشی و در نتیجه، مأمن و مجال مغتنمی برای تجلی و انتقال تجربیات هنری و دینی هنرمندان ارزشی و متعهد گردد.

حضور و تلاش دست‌اندرکاران گرامی، اعضای گرانقدر هیأت داوران و یکایک هنرمندان عزیز را در "سومین سوگواره‌ی هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی خمسه" ارج می‌نهم و از درگاه خداوند متعال، سلامت و توفیقشان را خواستارم.

سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی "خمسه" به دبیری علی‌اصغر خسروی آبان و آذر ماه در تهران برگزار می‌شود.

داوران مسابقه تئاتر خیابانی سوگواره "خمسه" معرفی شدند

سومین سوگواره "خمسه" داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی را معرفی کرد.

بخش خیابانی برای نخستین بار است که در سوگواره "خمسه" به صورت رقابتی برگزار می‌شود که قرار است جعفر دهقان، جلیل فرجاد و کاوه مهدوی به عنوان هیات داوران آثار را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

در این بخش 16 اثر حضور دارند که در بازه زمانی اول الی 5 آذر ماه مورد داوری قرار خواهند گرفت.

سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آیین‌های مذهبی "خمسه" به دبیری علی‌اصغر خسروی آبان و آذر ماه در تهران برگزار می‌شود.

تالار مولوی با تلواسه "حر" میزبان سوگواره خمسه می‌شود

این مجموعه نمایشی در هفته‌ی جاری میزبان سومین سوگواره هنرهای نمایشی و آئین‌های مذهبی خمسه خواهد شد.

نمایش مذهبی "حر" با سرپرستی رحمت امینی از امروز در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی روی صحنه خواهد رفت.

این نمایش عاشورایی با همکاری هنرمندان عرصه نمایش کشور افغانستان و ایران به مدت 5 روز و تا 5 آذر ماه ساعت 16 اجرا می‌شود.

عوامل نمایش "حر" عبارت‌اند از: نویسنده: محمدامین نجفی، سرپرست کارگردانی: رحمت امینی، بازیگران: علیرضا سعیدی و علی رضایی، مشاور اجرا: حسن شمس، مدیر تولید: میلاد حاجی زاده، طراحی صحنه: سینا آقابانی، موسیقی: علی ابراهیمی، طراح لباس: خاطره عیسوند، طراح پوستر: مازیار قنبری، گروه صحنه: سوگل دولتسرایی و محسن شاملو.

همچنین مرکز تئاتر مولوی، میزبان تعدادی از نمایش‌های محیطی سومین سوگواره آئین‌های مذهبی خمسه خواهد بود.