سرویس تئاتر هنرآنلاین: مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در حاشیه برگزاری نشست مدیران تئاتر کشورهای غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین با اشاره به ضرورت برگزاری این نشست گفت: در حوزه غرب آسیا اشتراکات فرهنگی بسیاری داریم؛ در خلال صحبت‌های مدیران بارها شنیده شد که کشورهای اروپایی از این مساله یعنی (اشتراکات فرهنگی)  به خوبی بهره می‌برند و ما نیز باید در این مسیر گام برداریم.

او ادامه داد: فرهنگ حوزه‌ای است که می‌توان در آن دیالوگ برقرار کرد به خصوص در شرایط پرآشوبی که منطقه ما دارد و ما به عنوان کشوری که از امنیت بالایی در منطقه برخوردار هستیم، می‌توانیم نقش کانونی داشته باشیم. از سوی دیگر طی این دو روز شاهد شگفتی مدیران بابت سطح کیفی و میزان فعالیت‌های موجود در ایران بودیم. تنها خرده‌ای که می‌گرفتند آن بود که چرا اطلاع‌رسانی محدودی در رابطه با این فعالیت‌ها در خارج از ایران وجود دارد؛ یکی از اهداف ما معرفی این قابلیت‌ها است. در تفاهم‌نامه‌ای که امضا خواهیم کرد، ایجاد تشکلی میان کشورها را مدنظر داریم تا حضور هنرمندان آنها را نسبت به گذشته در رویدادهای هنری‌مان داشته باشیم و بازاری برای تئاتر (با توجه به تولیدات داخلی) در منطقه ایجاد کنیم. همچنین ترجمه نمایشنامه‌نویسان آسیا و حضور در فستیوال‌های مهم منطقه را در دستور کار قرار دادیم. جنبه‌هایی که در زمینه‌های زیرساختی، تولید و اجرا مدنظر داریم که با ارتباط های ایجاد شده به دست آوریم.

مدیر کل هنرهای نمایشی تاکید کرد: فاصله‌ای که با کشورها داریم زیاد بوده است؛ حضور کم‌رنگ کشورهای منطقه بسیار بیشتر از کشورهای اروپایی در جشنواره‌های ماست. طبیعتا با برگزاری چنین نشست‌ها و دیدارهای حضوری، می‌توان این فاصله‌ها را کم کرد.

این مقام مسئول در پاسخ به این سئوال که معمولا کشورهای غرب آسیا از تئاتر ضعیف‌تری نسبت به ایران برخوردارند و حضور و تعامل با آنها چه کمکی در این رابطه به ما می‌کند توضیح داد: اطلاعات ما نسبت به این کشورها دقیق نیست. فکر می‌کنم برقراری دیالوگ فرهنگی بسیار اهمیت دارد، قطعا ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد که با شناخت آنها مسیر بهتری در دیپلماسی فرهنگی ما شکل می‌گیرد. اگر از منظر بازار تئاتر هم به این مساله بپردازید ظرفیت بسیاری وجود دارد که کشورهای دیگر از جمله اروپا به آن توجه بیشتری می‌کنند.

شفیعی اظهار کرد: کتاب نشست غرب آسیا مکتوب شده است و اطلاعات جامعی در رابطه با تئاتر این کشورها موجود و در دسترس قرار گرفته است. بخشی از این نشست به معرفی هر دو طرف بازمی‌گردد و ما تلاش بسیاری در جهت معرفی فعالیت‌های‌مان داشته‌ایم. اصل موضوع تفاهم‌نامه‌ای است که شکل می‌گیرد و خروجی نهایی این نشست خواهد بود.

او عنوان کرد: دعوت از کشورها کار ساده‌ای نیست و ما نزدیک به یکسال پیگیر این موضوع بودیم. البته باید به نکته‌ای اشاره کنم و آن ایده نشست است که توسط استاد عطااله کوپال مطرح شد. ما با سازمان فرهنگ و ارتباطات ایده را مطرح کردیم تا به رایزن‌های فرهنگی انتقال بدهند. این کار با توجه به ساختار پیچیده کشورها کار ساده‌ای نبود. خوشبختانه با رایزنی‌هایی که شد این اتفاق، شکل گرفت و در آینده می‌تواند موثر و راهگشا باشد.

شفیعی همچنین در پاسخ به این سئوال که نبود انستیو تخصصی هنرهای نمایش ایرانی، برای هنرمندان خارجی که قصد آشنایی با نمایش ما را دارند تا چه اندازه احساس می‌شود و آیا می‌توان در آینده به تشکیل آن امیدوار بود گفت: ما در این نشست تلاش بسیاری انجام دادیم تا جلوه‌هایی از هنرهای نمایشی آئینی سنتی را معرفی کنیم. اصرار ما بر تقویت جشنواره آئینی سنتی حفظ همین آئین‌ها و آشنایی نسل جوان و هنرمندان است. ایجاد موزه تئاتر بخشی از این دغدغه را پاسخگو است. در این زمینه شهرداری می‌تواند بسیار موثر باشد و بناهایی که به نوعی بازسازی و مرمت می‌شوند را به چنین کارهایی اختصاص دهد. مذاکراتی صورت گرفته است و شهرام کرمی هم با ما همراه است. امیدوارم این امکان به وجود بیاد تا بتوانیم در سمت چنین خواست فرهنگی حرکت کنیم.