سرویس هنرآنلاین: یاسر خاسب بازیگر، کارگردان و سرپرست گروه تئاتر "بدن دیوانه" با بیان این مطلب به خبرنگار هنرآنلاین گفت: قصد داریم تا جشنواره‌ای با عنوان national solo body fest را بر اساس اجراهای حرکت در سطح ملی برگزار کنیم. فراخوان این جشنواره آذرماه منتشر خواهد شد و کلیه افرادی که از توانایی و استعداد لازم در این زمینه برخوردارند می‌توانند در این رویداد هنری شرکت کنند.

او ادامه داد: این جشنواره کارگاهی - اجرایی که نام آن برگرفته از عنوان گروه ما یعنی "بدن دیوانه" است در رشته‌های مختلف همچون فیزیکال تئاتر، مدرن دنس، رقص وحرکت معاصر، باله مدرن، باله کلاسیک، پانتومیم کلاسیک، مایم معاصر، فرم‌های نمایشی، سماع، فری استایل، فری رانینگ، پارکو، برک دنس، کاپوئرا، سیرک، آکروبات، نمایش بی‌کلام، رقص‌های محلی آئینی و سنتی و... برگزار خواهد شد.

خاسب اظهار کرد: گروه تئاتر "بدن دیوانه" از سال 84 کار خود را آغاز و اجراهای متعددی در تهران، شهرستان‌ها و کشورهای مختلف داشته است؛ در واقع نقطه آغاز و شروع کارمان هم بر اساس حضور در آخرین دوره جشنواره پانتومیم همان سالها در شهر بوشهر و ارتباط‌هایی که از طریق اجراها و ورک‌شاپ‌های مختلف داشته‌ایم، بوده است.

این کارگردان تئاتر عنوان کرد: متاسفانه در ایران هیچ‌گاه جشنواره‌ای به شکل مستقل و مستمر در این زمینه نداشته‌ایم که بتواند نشانگر و مرجع کاملی برای بهره بردن از حرکات به روز و معاصر باشد، اگر حرکتی در این زمینه رخ داده بیشتر به شکل پراکنده و مقطعی بوده است. بدون شک جای چنین فستیوالی در کشورمان خالی بود و هست. از سوی دیگر چندین سال است پیگیر ایجاد آکادمی تخصصی حرکت هستیم؛ خوشبختانه به بحث عملیاتی آن نزدیک شده‌ایم و امیدوارم حمایت‌های خوبی از سوی نهادهای مربوطه و سرمایه گذاران در این زمینه شکل بگیرد.

خاسب خاطرنشان کرد: افراد بسیاری هستند که به خاطر محدودیت، دسترسی به چنین فضاهایی ندارند. این اتفاق فرصت مناسبی است تا افراد علاقمند به شکل متمرکزتر کار کنند و دیگر ما تنها نظاره‌گر کارهای نشسته و دیالوگ‌محور بر صحنه نباشیم و این دورهمی‌های تئاتری تغییر کند و جو خلاقانه‌ای ایجاد شود.

او افزود: ما برنامه‌ریزی دقیقی داریم تا فضای جذاب و متفاوتی در این جشنواره ایجاد کنیم، این تفاوت از انتخاب و گزینش آثار تا نحوه اجرای آنها را دربرمی‌گیرد.

او در پاسخ به این سئوال که آیا تعداد افراد فعال در نمایش‌های حرکتی به اندازه‌ای است که بتوان کارهای‌شان را در قالب یک جشنواره اجرا کرد، گفت: بله افراد بسیاری در این حوزه فعالیت دارند شاید در وهله اول خیلی فعال و کارها حرفه‌ای نباشد اما می‌توان با ایجاد مسیر درست، معرفی و آموزش سیستماتیک در این مسیر به درستی حرکت کرد. این جشنواره مختص به افراد خاصی نیست و کلیه کسانی که علاقمند و فعال در این حوزه هستند می‌توانند در آن شرکت کنند.

خاسب همچنین در رابطه با اساتید این حوزه نیز تاکید کرد: ما با اساتید انگشت شماری که در این حوزه کار می‌کنند مشورت های بسیاری داشتم، بدون شک این اتفاق زمینه خوبی برای نزدیک شدن و همکاری بیشتر ماست. ما می‌توانیم شبیه تیم ملی حرکت کار کنیم و مانند خیلی از کشورها که گروه‌های حرفه‌ای دارند و در طول سال با یکدیگر در تعامل هستند در کنار هم فعالیت کنیم. همانطور که گفتم با وجود این همه نیروی جوان، جای چنین رویدادی در فضای تئاتر ما خالی است. این اتفاق باعث می‌شود رکود، رخوت، تکرار و کپی‌کاری که ایجاد شده از بین برود. به همین دلیل با نظم و کار سخت می‌توانیم تغییری در این روند را ایجاد کنیم. باید به خودمان زحمت بدهیم و بجنگیم.

او با تاکید بر اینکه این جشنواره اتفاقی خودجوش و جوان است توضیح داد: امیدوارم جشنواره solo body زمینه‌ای برای کارهای عمیق و فاخر حرکت باشد. در این میان می‌توان همکاری با سایر نهادها و سازمان های مربوط به هنرنمایش همکاری و از آنها یاری گرفت.

خاسب در پایان عنوان کرد: متاسفانه این روزها بیشتر نمایش‌های روی صحنه، خسته، نشسته و شبیه کارهای کافه‌ای شده است؛ گویی افرادی که وقت ندارند یا نمی توانند تئاتر ببینند، تنها هزینه می‌کنند تا افراد دیگری برای‌شان نمایشنامه بخوانند زیرا دیگر این روزها کسی حوصله خواندن ندارند.