سرویس تئاتر هنرآنلاین: تماشاخانه هامون یکی از سالن‌های خصوصی تازه تاسیس تئاتر است که به همت موسسه فرهنگی "هنر ماندگار هامون" به مدیریت امین رضامند که گفته می‌شود در زمینه برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تئاتر، 5 سال سابقه فعالیت دارد و مدتی است کار خود را در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های حوزه های مختلف تجسمی آغاز کرده است، از 13 آذرماه با برگزاری مراسم افتتاحیه‌ای همراه با اجرای رادیو-تئاتر "به رویاهات بچسب" به نویسندگی و کارگردانی رضا عمرانی، رسما شروع به کار کرده است.

با حضور در این مجموعه فرهنگی هنری با مدیران این تماشاخانه امین رضامند و یاسمن ناظری به گفت‌وگو نشستیم تا درباره این مجموعه، ویژگی‌ها، نیازها و اهداف آن بیشتر بدانیم.

یاسمن ناظری در ابتدا در خصوص روند شکل‌گیری این تماشاخانه به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: موسسه هامون در واقع از سال 88 فعالیت‌های خود را آغاز کرده اما فضای قبلی که پیش از این در آن فعالیت می‌کردیم از فضای فعلی بسیار کوچک‌تر بود، یکی از دلایل تغییر مکان تماشاخانه این بود که درپی سفر به شهرهای مختلف ایران با هدف موقعیت‌سنجی درباره وضعیت و امکانات تئاتری در شهرهای مختلف، دریافتیم که متاسفانه امکانات تئاتری در شهرهای مختلف بسیار پایین است، همین سفرهای استانی باعث شد که ما در تهران فضایی را به وجود بیاوریم که بچه‌های شهرستان بتوانند حداقل یک بار اجرا روی صحنه تئاتر آن هم در پایتخت را تجربه کنند. به همین دلیل حدود دو ماه پیش از کلیه گروه های هنری در سراسر کشور برای شرکت در جشنواره کشوری نمایشنامه‌خوانی هامون که هنرمندان مطرح و به نامی همچون فریبا متخصص، اشکان خطیبی و رضا بابک داوری آن را بر عهده داشتند، دعوت کردیم، که اتفاقا بسیار مورد استقبال قرار گرفت و 127 گروه نمایشی از شهرهای مختلف و حتی نقاط دورافتاده کشور در این جشنواره شرکت کردند و قرار است این گروه‌ها از اسفندماه هریک، حداقل سه شب و حداکثر 15 شب در تماشاخانه ما اجرا داشته باشند.

مجموعه‌ای فرهنگی با دو کاربری نگارخانه و تماشاخانه

او در معرفی سالن تئاتر این مجموعه فرهنگی هامون نیز خاطرنشان کرد: سالن نمایش هامون با سنی به عرض 5 متر و طول 6 متر و با ظرفیت 100 نفر تماشاگر، دارای سیستم صوتی با 8 عدد میکروفن و اتاق فرمان مجهز به میکسر صدا و نور است. همچنین این سالن مجهز به دستگاه تهویه، سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب است. علاوه بر اینها به جهت فراهم آوردن فضای ایمنی برای بازیگران تئاتر برای پوشش کف سالن نوعی پلاستیک نرم مشکی با استانداردهای مختص سالن تئاتر سفارش دادیم که به زودی آن را در کف سالن نصب خواهیم کرد.

ناظری در رابطه با دیگر امکانات این مجموعه فرهنگی هنری، افزود: علاوه بر این از فضای داخل تماشاخانه و فضای لابی موسسه برای برپایی نگارخانه نیز استفاده می‌کنیم. بر این اساس به هنگام برگزاری نمایشگاه‌ها به فراخور نوع آثار هنری که عرضه می‌شود فضا را متناسب با موضوع نمایشگاه تغییر می‌دهیم.

حمایت از گروه‌های هنری در پایتخت و شهرستان‌ها

امین رضامند موسس و مدیر تماشاخانه هامون در ادامه با اشاره به اهداف این تماشاخانه تاکید کرد: ما با تاسیس این تماشاخانه سعی کردیم گام موثری در حوزه هنر برداریم تا شاید بتوانیم ۱۰۰ صندلی به جامعه هنری تئا‌تر اضافه کنیم و هدف از تاسیس این تماشاخانه در درجه اول پاس‌داشت هنر تئاتر و حمایت از گروه‌های هنری در پایتخت و شهرستان بوده، از سویی دیگر دوستانی که در سطح تهران تماشاخانه تاسیس کرده‌اند بیشتر در مرکز متمرکز هستند و قصد ما ادامه این روند در نقاط دیگر از جمله شمال پایتخت بود و امیدوار هستیم با همکاری دیگر دوستان شاهد فعال شدن تماشاخانه‌ها در جای جای تهران باشیم.

اولویت با گروه های جوان و مبتدی است

مدیر این مجموعه فرهنگی هنری در رابطه با نحوه ارزشیابی و انتخاب آثار نمایشی در این تماشاخانه تصریح کرد: از زمانی که ما این تماشاخانه را افتتاح کردیم تا به اکنون روند حمایتی را برای انتخاب آثار در پیش گرفته‌ایم چرا که ترجیح ما این است که بیشتر گروه‌های جوان و مبتدی که فضا و شرایطی برای اجرا پیدا نکرده‌اند، بتوانند در این تماشاخانه روی صحنه بروند تا آنجا که اگر در یک روز هم زمان یک گروه فوق‌العاده معروف تئاتری بخواهد در این سالن نمایش اجرا کند و من بدانم که کل ظرفیت سالن نیز پر خواهد شد و درعین حال یگ گروه مبتدی تئاتری هم درخواست اجرا در سالن را داشته باشند، قطعا اولویت ما همان گروه مبتدی خواهد بود و این به هیچ عنوان شعار نیست، ما چنین کاری را انجام داده‌ایم و در آینده هم همچنان همین روند را پیش خواهیم گرفت.

تدارک مقدماتی جهت راه‌اندازی تئاتر عروسکی و کودک با همراهی اساتید

رضامند همچنین با اشاره به برنامه‌های آینده این تماشاخانه در جهت حمایت از تئاتر عروسکی و نمایش‌های کودک، خاطرنشان کرد: در همین رابطه صحبت‌هایی با استاد رضا بابک انجام دادیم و طبیعتا از اجرای تئاترهای عروسکی و کودک هم به شدت استقبال خواهیم کرد.

او ادامه داد: از سویی دیگر باید در این زمینه مخاطب‌یابی کنیم و به همین دلیل در حال رایزنی با آموزش و پرورش و یک سری از مدارس هستیم که بتوانیم یک شرایط متقابل را به وجود بیاوریم که بر اساس آن هم برای کودکان دبستانی فرهنگ تئاتر دیدن را نهادینه کنیم و هم بتوانیم تئاتری به فراخور شرایط سنی‌شان اجرا کنیم و این یکی از برنامه‌هایی است که به طور جدی در دستور کار ما قرار گرفته و مقدمات آن را شروع کردیم و امیدوار هستیم که بتوانیم این هدف و برنامه را در کنار اساتید بنامی همچون رضابابک، احمدرضا اسعدی و سعید پورصمیمی در نیمه اول سال آینده محقق کنیم.

دغدغه حفظ و احیای نمایش‌های آئینی و سنتی

این فعال تئاتری حفظ و احیای نمایش‌های آئینی و سنتی را هم یکی دیگر از دغدغه‌های این تماشاخانه برشمرد و گفت: در زمانه‌ای که با نوستالژی‌ها و مراسم آئینی خود فاصله گرفته‌ایم، هنوز بسیاری به هنرهایی همچون نقالی، سیاه‌بازی و ... علاقمند هستندبه همین دلیل با یکی از دوستانی که در حوزه هنر نقالی فعالیت می‌کند صحبت کردیم تا در این تماشاخانه یک سری از نمایش‌های سنتی و نقالی هم اجرا کنند.

برگزاری تور-نمایش در دستور کار آینده تماشاخانه

مدیر تماشاخانه هامون در رابطه با دیگر برنامه‌های این تماشاخانه ادامه داد: همچنین برای اینکه تئاتر را از آن حالت سکون خود خارج کنیم، تصمیم داریم هنر را کمی هم با تفریح آمیخته کنیم و بر این اساس برنامه‌ای با عنوان تور-نمایش تدارک دیدیم تا بتوانیم از گروه‌های تئاتری در یک سری از تورهای آموزشی در شهرهای مختلف استفاده کنیم.

رضامند در خصوص رویکرد این تماشاخانه نسبت به برگزاری کارگاه‌های آموزشی نیز خاطرنشان کرد: موسسه ما در یک دوره مشخص صرفا رویکرد آموزشی را پیش گرفته بود اما تصمیم گرفتیم که این روند را کنار بگذاریم؛ اگرچه بسیاری از اساتید پیشکسوت به‌نامی که در حال حاضر در آموزشگاه‌ها و تماشاخانه‌های مختلف مشغول تدریس هستند در موسسه هامون مشغول تدریس بودند.

او با انتقاد به گسترش بیش از حد کارگاه‌های آموزشی بدون ارائه خروجی و یا تعیین هدفی مشخص برای این پروسه، افزود: کارگاه‌های رادیو تئاتری که پیشتر توسط موسسه هامون برگزار می‌شد در نهایت به اجرا روی صحنه منتهی می‌شد و بعد از آن این هنرجویان به یاری یکدیگر گروه تشکیل می‌دادند که گروه نمایش "خواستگاری" که قرار است 5 شب در اسفندماه در این سالن اجرا داشته باشند، از جمله این گروه‌ها هستند.

تقویت اعتماد به نفس گروه‌های تئاتری به جای برگزاری کارگاه‌های آموزشی

رضامند ادامه داد: همان گونه که اشاره کردم ما در تماشاخانه جدید بحث آموزش را به کلی کنار گذاشتیم تا تمام هنرجویانی که پیشتر در موسسه ما آموزش دیدند، گروه نمایشی تشکیل بدهند و نمایشی را در این سالن به صورت رایگان به اجرا ببرند. به این منظور آقای رضا عمرانی یکی از اساتید موسسه هامون به ما این قول را داده‌اند تا با تشکیل گروه‌های نمایشی 15 تا 20 نفره از هنرجویان موسسه و تمرین با آنها، این گروه‌ها را برای رفتن روی صحنه آماده کنند.

یاسمین ناظری یکی دیگر از مدیران این تماشاخانه نیز در ادامه با اشاره به در نظر گرفتن برنامه‌هایی به منظور تقویت اعتماد به نفس گروه‌های تئاتری به جای برگزاری کارگاه‌های آموزشی صرف، گفت: معتقدیم یکی از مواردی که باید خیلی خوب روی آن کار شود، این است که اعتماد به نفس را در میان گروه‌های جوان هنری افزایش دهیم و به همین منظور تنها دوره آموزشی که قصد برگزاری آن را داریم و قرار است دوره‌های آن در فرورین ماه آغاز به کار کند، دوره آموزشی "صلح میان هنر و تجارت" است، البته تجارت نه به این معنا که هر چیزی را بازاری ببینیم بلکه به این معنی که گروه‌ها یاد بگیرند که ریسک‌پذیر باشند و اعتماد به نفس خود را بالا ببرند.

برگزاری سه نمایشگاه خوشنویسی و نقاشی

مدیر تماشاخانه هامون همچنین در رابطه با بحث تامین هزینه‌های این مجموعه، بیان کرد: ما در این تماشاخانه امکاناتی همچون استودیو ضبط صدا داریم که به همین واسطه صداگذاری بسیاری از تیزرهای تبلیغاتی در همین استودیو انجام می‌شود و در کنار آن پروژه‌های دوبله را انجام می‌دهیم و بخشی از کار ما هم به برگزاری همایش‌ها و سمینارهای مختلف مربوط می‌شود، همچنین تاکنون سه نمایشگاه آثار خوشنویسی و نقاشی از آثار هنرمندانی همچون مجتبی کرمی و گلایل همایی راد برگزار کردیم. در اسفندماه هم نمایشگاه سه روزه آثار چرم و هنرهای دستی را خواهیم داشت.

رضامند در ادامه تاکید کرد: به این ترتیب منبع درآمد خود را به جای اینکه از یک سری جوان هنرمند و هنرجو تامین کنیم از همین طرق تامین می‌کنیم. همچنین برپایی تور-کنسرت و تور-نمایش‌هایی را در راه داریم که می‌تواند هم تا حدی مخارج این مجموعه را تامین کند و هم اینکه یک فرهنگ‌سازی نو و زیبا باشد چراکه همین شکل و شمایل متفاوت به کار دادن، انگیزه‌ای خواهد شد برای کسانی که از کار کردن دست کشیده‌اند. همچنین یک سری برنامه‌ها را هم با مدارس پیش می‌بریم و به دنبال این هستیم که برای کودکانی که در سن پایین هستند یک تور هنری فراهم کنیم که با فضای تماشاخانه، استودیو ضبط صدا و به طور کلی با فضای هنری آشنا شوند تا در ذهن‌شان تنها این آرزوی صرف نباشد که در آینده بازیگر شوند بلکه به این ترتیب کمی به آرزوی آنها شکل بدهیم.

او در پایان ابراز امیدواری کرد که فضاهای دیگر اینچنینی به وجود بیایند که از قالب آموزش خارج شوند و کمی هم به گروه‌های جوان تئاتری میدان و فضایی برای کار کردن بدهند.

لازم به ذکر است تماشاخانه هامون در خیابان میرداماد، نرسیده به میدان محسنی، بین خیابان شنگرف و حصاری، پلاک 140 واقع است.