به گزارش خبرنگار تئاتر هنرآنلاین، نشست رسانه‌ای نمایش "دیگر کدام ما زندگی کردن را دوست دارد" صبح امروز با حضور عباس غفاری کارگردان، مریم کاظمی و وحید آقاپور بازیگران و نازنین بیاتی طراح لباس در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد.

عباس غفاری در ابتدا ضمن تشکر از تماشاگرانی که اینروزها با وجود مشکلات اقتصادی بسیار باز هم به تئاتر بها می‌دهند تصریح کرد: اینروزها پول پای فرهنگ و هنر خرج کردن بسیار دشوار است اما هنوز هم کسانی هستند که به انتخاب خود برای خرید بلیط تئاتر پول می‌دهند و از این عرصه حمایت می‎‌کنند.

وی با انتقاد از عدم تحقق شعارهای فرهنگی و هنری شهرداری گفت: این سازمان هیچگونه حمایتی از تبلیغات تئاتر نمی‌کند و برای اجاره یک بیلبورد در سطح شهر بیش از یک میلیون تومان برای یک روز را خواستارند که در عمل و با توجه به شرایط اقتصادی حاکم امری غیر ممکن است.

غفاری درباره داستان نمایش توضیح داد: نمایش به روزمرگی زندگی یک زوج می پردازد که به نوعی روال داستان تکیه بر رئالیسم اجتماعی می‌زند و البته فرم جدیدی از این تجربه بر اثر حاکم است. محمد چرمشیر برای نخستین بار به این فرم و ساختار روی آورده و این شکل برای من هم تجربه نخست بوده است.

عباس غفاری در نشست نمایش "دیگر کدام ما زندگی کردن را دوست دارد" گفت: شورای نظارت و ارزشیابی تولیدات نمایشی حتی یک خط از متن نمایشنامه محمد چرمشیر را تغییر نداد که همین امر جای تقدیر دارد.

مریم کاظمی بازیگر نمایش هم در ادامه گفت: نمایشنامه هایی که پس از خوانش می فهمی توالی رویدادهای واقعی و داستان های غیرواقعی بر آن حاکم است کمی دشوار به نظرمی‌آید اما کمک می کند تمرکز خوبی روی صحنه داشته باشی و نوعی سفر ذهنی را به دنبال دارد.

وی افزود: بخشی از کار که بسیار آسان هم به نظر می‌رسید این بود که لازم نبود عمل نمایش بیرونی را از احساس درونی تفکیک کنی و بخش دشوار این بود که نمی دانم آنچه که صدای من و احساس من به تماشاگر منتقل شد پاسخگوی آنچه باید می‌آفریدم بود یا خیر.

وحید آقاپور دیگر بازیگر نمایش هم گفت: اصولا وقتی به تئاترهایی که در سال های گذشته دیده ایم برمیگردیم به دلیل میرا بودن تئاتر فکر می کنیم باید حال و هوای خاصی از آن در ذهن ما متبادر شود و وقتی من برای نخستین بار متن "دیگر کدام ما زندگی کردن را دوست دارد" را خواندم چنین احساسی در من پدیدار شد.

وی افزود: این اثر برای من که سکون و تمرکز را در تئاتر ترجیح می‌دهم بسیار دوست داشتنی بود اما شاید به دو دلیل خیلی از کار خودم راضی نباشم؛ یکی فرصت تنها سه هفته برای تمرین و بستن کار و دیگر برخی مشکلات شخصی خودم اما این نمایش بسیار دردمند و دغدغه مند به صحنه آمده است.

در ادامه نشست کارگردان نمایش "دیگر کدام ما زندگی کردن را دوست دارد" با اشاره به شرایط دشوار اجرای تئاتر خطاب به مسئولان گفت: تئاتری باید تئاتر کار کند و مسئولان هم باید مشکلات بر سر راه آنها مثل کمبود امکانات سالن و تعمیر ساختمان‌های تخریب شده مرتبط با تئاتر را رفع کنند.

وی ادامه داد: من 4 سال تئاتر کار نکردم ولی در این مدت از دوستان جوانترم بسیار چیزها آموختم جوانانی که سرشار استعداد و ذوقند و من تا آنجا که توانستم از هنر آنها اندوخته برای خود ساختم.

غفاری با اشاره به وضعیت برخی سالن های تئاتر و همچنین اداره تئاتر که امروز محل تجمع معتادان شده اند بیان کرد: اینکه ما بنشینیم و بگوییم بودجه نیست مشکلی را حا نخواهد کرد و من از همینجا از کمیسیون فرهنگی مجلس، شخص معاون هنری وزیر ارشاد و سایر مسئولان تقاضا دارم به رفع کمبودها بپردازند؛ در شأن هنرمند تئاتر نیست که برای گرفتن یک سالن دو سال منتظر بماند.

وی همچنین خطاب به بسیار از هنرمندان و دوستان خود در انجمن های مختلف خانه تئاتر گفت: مگر شما از ما رأی نگرفتید که امروز در هیئت مدیره خانه تئاتر مشغول شده اید پس چرا به دیدن تولیدات تئاتری دوستان خود بها نمی دهید.

غفاری با اشاره به سرعت عمل پایین منتقدان در انتشار نقد تولیدات تئاتری هم گفت: چند روزی است که نمایش من به روی صحنه رفته اما حتی یک نقد هم از آن منتشر نشده و از برخی دوستان هم شنیده ام که گفته اند نمایش غفاری نقد ندارد پس از شما تقاضا دارم حداقل یک یادداشت بنویسید و بگویید چرا "دیگر کدام ما زندگی کردن را دوست دارد" نقد ندارد.

گفتنی است، نمایش "دیگر کدام ما زندگی کردن را دوست دارد" بر اساس نمایشنامه ای از محمد چرمشیر به کارگردانی عباس غفاری اجرای خود را از روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت در تالار سایه آغاز کرده است.نمایش به روزمرگی زندگی یک زو می پردازد و مریم کاظمی و وحید آقاپور نقش های اصلی آن را ایفا می کند طراحی صحنه و لباس به ترتیب بر عهده منوچهر شجاع و نازنین بیاتی است و از دیگر عوامل نمایش می توان به پژمان عبدی دستیار کارگردان، سارا اسکندری طراح گریم، یحیی پاکدل طراح پوستر و بروشور، هایده حسین زاده منشی صحنه، مهدی آشنا عکاس اشاره کرد.

نمایش 50 دقیقه ای " دیگر کدام ما زندگی کردن را دوست دارد" تا پایان اردیبهشت ساعت 19.30 روی صحنه می رود و قیمت بلیت هشت هزار تومان است.

انتهای پیام/52/53