عباس غفاری در رابطه با شکل گیری پروژه تئاتر محیطی و استمرار آن در مجموعه تئاتر شهر به خبرنگار تئاتر هنرآنلاین گفت: حدود یک سال و نیم پیش پروژه اجرای تئاتر محیطی در قالب یک طرح را به مدیریت مجموعه تئاتر شهر ارائه کردیم، به اعتقاد من جسارت و حمایت مدیریت مجموعه تئاتر شهر باعث رشد این پروژه شد.

غفاری در ادامه افزود: نمایش "لارنس راهب" نوشته محمد چرمشیر و به کارگردانی من که کاملا بر اساس مکان کافه تریای چهارسو و سایه نوشته و کارگردانی شد سرآغازی برای اجراهای محیطی بود، این نمایش با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران همراه شد و چالشی مناسب در رسانه‎‌ها ایجاد کرد که این نشان از موفقیت آن داشت.

وی انگیزه از ارائه این پروژه را به شورای هنری مجموعه تئاتر شهر این‌گونه بیان کرد: به دلایل کمبود سالن اجرای نمایش بسیاری از استعدادهای جوان در نوبت اجرا می‌مانند و گاهی به اجرا هم نمی‌رسند پیشنهاد این پروژه تا حدی مشکلات را رفع می‌کرد.

غفاری در پاسخ به این پرسش که تئاتر محیطی دارای چه ویژگی‌هایی است گفت: این نوع نمایش‌ها به گونه‎‌ای طراحی می‌شوند که در سالن اجرا نشوند و در واقع طرح‌ها بر اساس مکان اجرا است به طوری که کوچکترین تغییری در آن مکان ایجاد نشود. این اجرا عادت تماشاگر را بر هم می‌زند تماشاگری که عادت به تماشای نمایش در سالن را دارد با این اجرا ارتباطش با گروه اجرایی صمیمانه تر می‌شود.

وی ادامه داد: تعریف کارگردان از اثر به شکلی است که نمی‌تواند در یک سالن استاندارد نمایشش را اجرا کند و عادت تماشای تئاتر در یک سالن نمایش را این نوع اجرا بر هم می‌زند، کارگردان اجرای خود را بر اساس محیط انتخابی تعریف می‌کند.

کارگردان نمایش "لارنس راهب" بیان کرد: حسن تئاتر محیطی فعال کردن تماشاگر در اجرای نمایش است، تماشاگر در این اجرا در ارتباط مستقیم با بازیگر و نمایش بوده و گاهی خود نیز وارد نمایش می‌شود.

وی با اشاره به اینکه قبل از آغاز این پروژه در مجموعه تئاتر شهر نمایش‌های محیطی توسط کارگردانانی از جمله منیژه محامدی، آتیلا پسیانی اجرا شده اما پیوسته نبوده و در تئاتر شهر به عنوان اولین مکان این نمایش‌ها از زمان آغاز این پروژه مستمر پیگیری می‌شود گفت: سالها در اروپا و امریکا این پروژه تعریف شده و در ایران نیز پیشینه آن به قبل از انقلاب می‌رسد و اساتید بسیاری در این عرصه فعالیت کردند.

غفاری عنوان کرد: تا کنون 100 متن و 10 فیلم اجرایی برای ما ارسال شده است که از این بین 25 متن پذیرفته شده و از زمان آغاز تعریف این پروژه نزدیک به 15 اجرای محیطی داشتیم که با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران همراه بوده طوری که برخی از نمایش‌ها دو اجرایی شده و با این وجود هر شب حدود 180 تماشاگر داشته‌اند.

وی در پاسخ به این پرسش که حمایت‌ها از این گروه‌ها به چه نحو انجام می‌شود گفت: این پروژه دارای بودجه نیست و گروه‌ها از طریق قرارداد با گیشه هزینه‌های خود را تامین می‌کنند.

غفاری در پاسخ به این پرسش که با توجه به استقبال تماشاگران و قیمت مناسب بلیط این نمایش‌ها چرا تبلیغاتی برای آن انجام نمی‌شود گفت: هزینه تبلیغات برای گروه‌ها زیاد است یک گروه تئاتری برای تبلیغات نمایش خود بر روی بیلبورد باید روزی 2 تا 3 میلیون تومان هزینه کند. شهرداری، سازمان زیباسازی، رادیو و تلویزیون در بخش بازرگانی از گروه‌های تئاتری حمایتی نمی‌کنند، استقبال دو چندان در صورت حمایت از این پروژه انجام می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: اعضای شورای تئاتر محیطی علاوه بر من حمید پورآزری و افروز فروزند هستند که متون رسیده به این شورا را بررسی و به شورای ارزشیابی ارسال می‌کنند.

انتهای پیام/54/53