گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «لیبرو» نوشته احسان نگهبان و میلاد ظهوریان و کار احسان نگهبان به تهیه‌کنندگی کاظم دانشی از امروز هفتم اسفند ساعت ۱۹:۱۹ در سالن شماره یک عمارت ارغوان روی صحنه است. فاطمه مسعودی‌فر، امیر ‌گل‌‌محمدی، نسترن حسینی، امیر ‌میرزائی، آیلین موسیوند، محمدجواد کهن، مهدی ‌عبدی و علی ‌ارضی بازیگران این نمایش هستند.

احسان نگهبان در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «لیبرو» گفت: این نمایشنامه را با میلاد ظهوریان نوشتم و داستان آن درباره مهاجرت جوان‌هاست و از آنجا که خودم نیز درگیر این موضوع بودم و از مشهد به تهران کوچ کردم، برایم بسیار ملموس بود. پیش از اجرا در عمارت ارغوان آن را در مشهد و جشنواره‌های استانی روی صحنه آوردم اما این بار با به‌روزرسانی داستان و شیوه اجرایی و همچنین ترکیب بازیگران تغییراتی در آن ایجاد شده است.

او با بیان اینکه «لیبرو» برگرفته از زندگی نسلی است که با مشکلات عجیب و غریبی دست به‌گرببان  است، عنوان کرد: این نسل که شامل جوان‌های جدید و قدیم هستند برای اینکه ساعتی شاد و تفریح داشته باشند، نمی‌دانند چه کار باید کنند. در این نمایش نیز عده‌ای سرباز می‌خواهند از پادگان مرخصی گرفته و تفریحی داشته باشند که ...

نگهبان یادآور شد: در این نمایش به زمان و مکان خاصی اشاره نشده و می‌تواند در هر زمان و مکانی باشد. جوان‌هایی که می‌خواهند به حقشان برسند اما به دلیل مشکلات اقتصادی و گرانی امکان آن را ندارند و این همه سختی برای نسل جوان جالب و بسیار دشوار است. «لیبرو» داستانی است که همگی با هر جنسیتی هر روز درگیر آن هستیم.

این کارگردان جوان درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش اظهار کرد: نمایش به واسطه طراحی نور و صحنه فضای رئالیسم جادویی دارد که در واقع رئال و سوررئال محسوب می‌شود. شخصیت‌هایی در نمایش حضور دارند که مخاطب نمی‌داند آن‌ها حضور واقعی در صحنه دارند یا خیر.

نگهبان در ادامه افزود: به اعتقاد من هنرمند باید اعتراض خود را با هنرش به گوش جامعه برساند و هنر نباید صرفاً جنبه تفریح و سرگرمی داشته و باید دغدغه‌مند باشد. من نیز به عنوان یک هنرمند مشکلی را که همنسلانم با آن دست به گریبانند روی صحنه آوردم تا شاید کمی توانسته باشم صدایشان را به مسئولان برسانم و دیده شوند.

او در پایان صحبت‌هایش ضمن ابراز گلایه نسبت به چهره‌های شناخته‌شده هنری که ترجیح می‌دهند تماشاگر آثار نمایشی هنرمندان نام‌آشنا باشند، گفت: برخی از این هنرمندان تنها آثاری به چشم‌شان می‌آید که چهره‌های آشنا روی صحنه آورده‌اند و نسبت به نمایش‌های گروه‌های جوان بی‌توجه هستند. من پیش از این نمایش «عدم» را با هنرمندانی روی صحنه آوردم که اولین یا دومین سابقه‌شان بود و خوشبختانه مخاطبان عادی تئاتر و حتی افرادی که تماشاگر ثابت تئاتر نیستند، آن را دیدند اما هنرمندان نام‌آشنا به دلیل اینکه گروه جوان است، حاضر نشدند به تماشای نمایش بنشینند. آیا معیار کار خوب، تنها نام آشناست؟

در خلاصه داستان نمایش «لیبرو» آمده است: گفتی می‌خوام رو ابرا همدم ستاره‌ها شم، تو تک‌سوار عاشق، من پری قصه‌ها شم، گفتم به جای شعر و قصه‌های بچه‌گونه، با هم بیا بسازیم زندگی رو عاشقونه، ما دو بال پرواز مرغ عشقیم، پر می‌گیریم تا اوج آسمونا.

علاقه‌مندان به تماشای این نمایش بلیت آن را از سامانه تیوال تهیه کنند.