گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایشنامه «باور خیال» نوشته ندا ثابتی با کارگردانی محمدتقی رودگر از شهرستان ورامین استان تهران در دوازدهمین دوره سراسری و نخستین دوره بین‌المللی رویداد تئاتر صاحبدلان خوانش شد.

رودگر درباره این اجرای نمایشنامه‌خوانی گفت: نمایشنامه «باور خیال» توسط گروه نمایش «عاشورائیان» با همکاری کانون بسیج هنرمندان، انجمن نمایش ورامین و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ورامین طی دو روز خوانش شد؛ اثری در ژانر دفاع مقدس با موضوع و مضمونی اجتماعی که چند سال پیش به رشته تحریر درآمده است. 

او درباره داستان این نمایشنامه بیان کرد: برادر یک همسر شهید، از مخالفان نظام و انقلاب است و در زمان ازدواج خواهرش وقتی او قصد داشته با یک عکاس انقلابی ازدواج کند، با خواهرش قطع رابطه می‌کند. از طرفی این زن دختری انقلابی دارد و برادرزاده‌اش پسری است لاابالی که هوای مهاجرت به خارج از کشور را در سر دارد. دختر عاشق پسر دایی‌اش می‌شود و درحالی‌که قصد تغییر او را دارد، اما مجبور می‌شود به خواسته‌های او و از جمله مهاجرت از کشور تن دهد. مادر در ابتدا موافق نیست اما تن به این ازدواج می‌دهد. درنهایت دختر ازدواج موفقی نداشته و اتفاقات متعددی در ادامه این ازدواج پیش روی هر دو خانواده قرار دارد.

کارگردان اجرای نمایشنامه‌خوانی «باور خیال» در ادامه بیان کرد: ما این نمایشنامه‌خوانی را به شیوه اجراخوانی کار کردیم. خانه‌ای را به‌عنوان دکور طراحی کرده و حتی افکت‌های نوری و موسیقیایی صحنه نیز داشتیم و به طورکلی تلاش کردیم اجرایی نزدیک به اجرای صحنه‌ای ارائه دهیم. حتی طراحی لباس هم برای نقش‌خوان‌ها لحاظ شد. 

او در ادامه درباره شرایط حاکم بر حوزه نمایشنامه‌نویسی اذعان داشت: ما با کمبود نمایشنامه‌های دینی مواجه هستیم که البته رویدادهایی همچون تئاتر صاحبدلان سبب شده عده‌ای از فرزندان انقلابی کشور به این سمت‌وسو روی‌ آورند و در متونی مبتنی بر مبانی اسلامی و انقلابی به مسائل روز جامعه بپردازند.

رودگر تأکید کرد: تئاتر دینی دارای نکات تربیتی بسیار است و در شمار نیازهای مبرم جامعه امروز قرار دارد بنابراین باید از تولیدات در این حوزه حمایت کرد.

این کارگردان در پایان به معرفی دیگر عوامل اجرای نمایشنامه‌خوانی «باور خیال» پرداخت و اظهار داشت: طیبه سادات نصری به‌عنوان صحنه‌خوان، رضا تاجیک، محمد قربانی، میثم تفرشی، زهرا محمدی و سحر طباطبایی به‌عنوان نقش‌خوان، کاظم رودگر به‌عنوان طراح صحنه، محمد مبین تاجیک، رضا تاجیک و جعفر مهابادی به عنوان مجری دکور، محمد مبین تاجیک به عنوان مجری نور، زیبا سعیدی در بخش پخش افکت و زهرا فرهنگی به عنوان طراح پوستر با این اجرا همراه بودند.