به گزارش هنرآنلاین به نقل از  روابط عمومی اداره‌ کل هنرهای نمایشی، جشنواره‌های تئاتر استانی ۱۴۰۱ ایران که از ۲۵ آبان آغاز شده بود، پس از یک ماه شورآفرینی به میزبانی ۳۴ استان و منطقه کشوری، به پایان رسید. در این جشنواره سراسری که سی‌وچهارمین دوره خود را سپری می‌کرد، ۶۷۳ اثر از سراسر کشور متقاضی حضور بودند که از این میان، ۵۵۰ اثر به مرحله بازبینی رسیدند.

هیئت انتخاب آثار که از هنرمندان استانی انتخاب‌شده بودند، آثار رسیده به جشنواره را بازبینی کردند و بارأی آن‌ها، ۲۶۰ نمایش برای حضور و رقابت در جشنواره‌های استانی انتخاب شدند.

پس از برگزاری جشنواره‌های استانی و رقابت تنگاتنگ هنرمندان، به فراخور تعداد آثار شرکت‌کننده، کیفیت موجود و بر اساس دستورالعمل‌های شیوه‌نامه اجرایی، از هر استان، طبق نظر هیئت‌داوران ۲ و یا ۳ اثر نمایشی به جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای فجر معرفی شدند. بر این اساس، ۶۹ نمایش منتخب استان‌ها آماده هستند تا پس از رقابت در چهار جشنواره منطقه‌ای فجر، به جشنواره بزرگِ بین‌المللی تئاتر فجر راه یابند.

جشنواره تئاتر منطقه‌ای فجر در سال جاری و پس از آخرین دوره برگزاری در سال ۱۳۹۳، با برنامه‌ریزی اداره‌کل هنرهای نمایشی، دوباره زنده شد تا راه را برای راه‌یابی بهترین‌ آثار نمایشی به جشنواره بین‌المللی فجر هموار کند.

بعد از دو سال رکود در تئاتر ایران به دلیل همه‌گیری کرونا، امسال (۱۴۰۱) تمام جشنواره‌های استانی با شرکت پرشور هنرمندان و استقبال تماشاگران و علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی به‌صورت حضوری برگزار شد. هنرنمایی ۳۸۲۶ هنرمند در این رویداد و استقبال ۳۶۸۲۰ تماشاگر از نمایش‌های اجرا شده در ۳۴ استان و منطقه کشور، سی‌وچهارمین دوره جشنواره تئاتر استان‌ها را به یک رویداد بزرگ نمایشی تبدیل کرد.