به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، جشنواره‌های تئاتر استانی مسیری برای ورود به جشنواره منطقه‌ای تئاتر و سپس میدان‌گاهی به منظور راه‌یابی و رقابت در ویترین بزرگ تئاتر ایران یعنی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به شمار می‌آید.

چراغ میزبانی جشنواره‌های استانی در استان‌های مرکزی، سمنان و چهارمحال و بختیاری از روز چهارشنبه 25 آبان ماه روشن شد.

جشنواره استانی مرکزی به صورت غیرمتمرکز در شهرهای محلات، اراک و ساوه برگزار شد و اختتامیه این رویداد روز جمعه ۲۷ آبان ۱۴۰۱ با معرفی، دو نمایش «داستان‌های میان رودان» به کارگردانی رضا کاشیلو و نمایش «به گمونم ماه اومده بود» به کارگردانی بهمن پارساآرا به جشنواره منطقه‌ای تئاتر برگزار شد.  

همزمان با این مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر استان سمنان نیز جمعه 27 آبان با حضور کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی، اسرافیل فرج‌اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، غلامرضا نعمتی معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی و سایر مدیران و هنرمندان شرکت‌کننده در تالار بهمن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهرود برگزار شد و دو نمایش «نقطه صفر مرزی» به کارگردانی محمدرضا عبادیانی و «قزلحصار» به کارگردانی مسعود صنحتی برای حضور در جشنواره منطقه‌ای معرفی شدند.

جشنواره تئاتر استانی چهارمحال و بختیاری نیز روز شنبه 28 آبان ماه در تماشاخانه مهر شهرکرد با انتخاب دو نمایش «خاکستری» به کارگردانی پریا امینی و نمایش «کپسول» به کارگردانی مهرنوش عباس‌نژاد به کار خود پایان داد.

استان مازندران در این رویداد هنری با معرفی دو اثر «مرگ با سوراخ اضافه» به کارگردانی امیرحسین فلاحت‌پیشه از بابلسر و «صنم» به کارگردانی ارسلان مهدوی از ساری راهی جشنواره تئاتر منطقه‌ای شد.

سی و چهارمین دوره تئاتر استان بوشهر نیز از 27 تا 29 آبان با میزبانی شهرستان‌های دیلم، گناوه، کنگان، بوشهر، برازجان و دیر برگزار شد و دو نمایش «استرالیا» به کارگردانی محمد دهدشتی و «گریه‌های باد و کاته سینه» به کارگردانی حسین زارعی از این استان به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه یافتند.

جشنواره تئاتر استان سیستان و بلوچستان از 28 تا 30 آبان با معرفی دو نمایش «کوتوله‌ها» به کارگردانی سعید کیخا و «گاو مرد» به کارگردانی حسین گوهری به پایان رسید.

نمایش‌های «تهران کنار پنجره» به کارگردانی علی سعادتی و «ترنج» به کارگردانی مصطفی شکاریان دو اثر برگزیده جشنواره تئاتر استان خراسان شمالی هستند که برای حضور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای آماده خواهند شد.

زنجان دیگر استانی است که با معرفی نمایش‌های «خیر نبینی سعیده» به کارگردانی اصغر محمدی و «عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی» به کارگردانی داود نجفی برای حضور در جشنواره تئاتر منطقه‌ای روز پنجشنبه سوم آذرماه در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی زنجان به کار خود پایان داد.

هیئت انتخاب جشنواره تئاتر استان همدان نیز دو نمایش «مانداک» به کارگردانی محمد قاسمی و «داستان مجسمه» به کارگردانی اتابک مهراد را به جشنواره تئاتر منطقه‌ای معرفی کردند.

از مهم‌ترین نکات برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر استانی حضور یک داور از سوی اداره کل هنرهای نمایشی است که علاوه بر داوری به عنوان  ناظر دیگر داوران استانی را همراهی می‌کند.

در سال‌های گذشته هر سه داور جشنواره‌های استانی توسط استان‌ها انتخاب و معرفی می‌شدند که در دوره جدید براساس تصمیم‌گیری شورای سیاست‌گذاری این رویداد هنری یک داور ناظر از سوی اداره کل هنرهای نمایشی دو داور استانی را همراهی خواهد کرد.  

جشنواره‌های تئاتر استانی امسال با همراهی مخاطبان در 31 استان کشور به همراه جنوب کرمان و مناطق آزاد قشم و اروند در حال برگزاری است. 

جشنواره تئاتر استان تهران از روز یکم آذرماه در پردیس تئاتر تهران آغاز به کار کرده است و دیگر استان‌ها نیز به‌زودی و با فاصله زمانی کوتاهی میزبان این رویداد هنری خواهند بود.

قرار است تا از این 34 جشنواره تئاتر استانی به فراخور کیفیت موجود و براساس دستورالعمل‌های شیوه نامه اجرایی بین صفر تا 3 اثر نمایشی طبق نظر هیئت داوران به جشنواره تئاتر منطقه‌ای راه پیدا کنند.

جشنواره تئاتر منطقه‌ای در سال جاری پس از آخرین دوره برگزاری در 1393 با برنامه‌ریزی اداره کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه تئاتر فجر به عنوان فیلتری برای راهیابی بهترین‌ آثار نمایشی به تئاتر فجر دوباره احیا شد.