گروه تئاتر هنرآنلاین: نشست رسانه‌ای هجدهمین جشنواره بین‌المللیِ تئاتر مقاومت صبح امروز ۸ شهریور با حضور سیدوحید فخر موسوی دبیر، محراب محمدزاده دبیر اجرایی و امین اشرفی مدیر بخش بین‌الملل در تالار مشاهیر مجموعه‌ تئاتر شهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست سیدوحید فخرموسوی دبیر هجدهمین جشنواره بین‌‌المللی تئاتر مقاومت گفت: این رویداد در ابتدای امر با نام تئاتر دفاع مقدس برگزار و چندین دوره نیز با عنوان تئاتر مقاومت و در سال‌های اخیر به صورت دوسالانه برگزار شد. تفاوت این جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته اضافه شدن بخش بین‌الملل در دو بخش و گستردگی این رویداد در کشورهای اسلامی منطقه است. پیش از این جشنواره در بازه زمانی چند روزه برگزار می‌شد و این دوره با شش بخش از شهریور ماه با پیاده‌روی اربعین آغاز و تا آذر ماه ادامه خواهدداشت.

او ضمن اشاره به اینکه آثار بخش اربعین بازبینی و اعلام شده‌اند، در ادامه افزود: با این حال با اتفاقات یکی دو روز اخیر در ارتباط با ممنوعیت سفر به عراق ما تابع ستاد اربعین و جمهوری اسلامی ایران هستیم و اگر مسیر باز شد این بخش از جشنواره برگزار خواهد شد. دیگر بخش‌های جشنواره نیز شامل تئاتر خیابانی، رادیو تئاتر، صحنه‌ای، تله تئاتر و نمایشنامه‌نویسی است. بخش صحنه‌ای، خیابانی و رادیو تئاتر در برخی استان‌های ایران نیز برگزار می‌شود و اکنون در حال انعقاد تفاهم‌نامه هستیم که نتیجه آن اطلاع‌رسانی خواهد شد.

فخرموسوی درباره زمان برگزاری دیگر بخش‌های جشنواره عنوان کرد: بخش خیابانی مهر ماه، رادیو تئاتر هفته نخست آبان ماه و بخش صحنه‌ای نیز از اواخر آبان ماه تا اوایل آذر ماه برگزار خواهدشد. امیر بشیری مدیر بخش تله تئاتر، علی عطایی نیز مدیر بخش صحنه‌ای، فرهاد امینی مدیر بخش رادیو تئاتر، میلاد اکبرنژاد مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی و امین اشرفی مدیر بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره هستند. مدیر بخش خیابانی نیز از استان برگزارکننده انتخاب خواهدشد.  

در ادامه سیدوحید فخر موسوی درباره افزایش بودجه هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت گفت: بودجه جشنواره نسبت به دوره پیشین 50 درصد افرایش داشته است اما نسبت به شرایط جشنواره با وجود اضافه شدن بخش بین‌الملل و گستردگی این رویداد در ایران، شاید این بودجه کم باشد. البته ما مشارکت شصت درصدی نیز از استان‌ها و بخش بین‌الملل خواهیم داشت.  

دبیر هجدهمین جشنواره بین‌‌المللی تئاتر مقاومت همچنین یادآور شد: در بخش پیاده‌روی اربعین به جز اجرای ثابت، کامیون نمایش تئاتررول خواهیم داشت که طی شش روز و در شش منطقه اجرا خواهد داشت. در بخش پیاده‌روی اربعین دو سال گذشته، بیست و پنج میلیون نفر حضور داشتند که پنج میلیون نفر ایرانی بودند. براین اساس اغلب آثاری به منظور اجرا انتخاب شدند که مبتنی بر دیالوگ نباشند در این میان نمایشی‌هایی به زبان ترکی، انگلیسی و عربی نیز اجرا خواهدشد. شاید بخشی از آیین‌های نمایشی دچار تحریف باشند از این رو در بخش بازبینی دوستان سعی کردن این مسئله را موردتوجه قرار دهند. همکاران دوستان مستندساز و تجسمی بنیاد روایت فتح نیز در این سفر در کنار جشنواره خواهند بود.

سیدوحید فخر موسوی در بخشی از صحبت‌هایش درباره مسائل نظارت و ارزشیابی در انتخاب آثار جشنواره یادآور شد: ما در این جشنواره تابع قانون هستیم. شعار اصلی‌مان هم‌افزایی و تعامل است و از این هدف، سیاست و برنامه ما این است تا در کنار دیگر جریان‌های نمایشی باشیم و هیچ تقابلی با یکدیگر نخواهیم داشت.

او ضمن اشاره به اینکه آثار این دوره از جشنواره حمایت شده و بخشی از آثار تولیدی در طول سال اجرا خواهندشد، گفت: مدیران جشنواره در حال مذاکره و صحبت با بزرگان تئاتر هستند تا بتوانیم از آن‌ها در این دوره از جشنواره دعوت کنیم.  

امین اشرفی مدیر بخش بین‌الملل جشنواره نیز خاطرنشان کرد: آرزو می‌کنم فارغ از پیاده‌روی اربعین ناامنی و مسئله کشور عراق به آرامش ختم شود. رویداد آیین‌های نمایشی «زخم عتیق» شاید در تئاتر مقاومت سابقه نداشته باشد اما سال‌ها به اشکال مختلف برگزار می‌شود. امسال ما سعی کردیم با هم‌افزایی از این تجربه گذشته استفاده کنیم. در نتیجه تاکیدمان بر آیین‌های سوگواری اقوام مختلف در اقصی‌‌نقاط ایران باشد. نزدیک به صد اثر متقاضی این بخش چهارده اثر نهایی شد و در این میان دو اثر از کشور عراق در این جشنواره حضور دارد. وجه ممیزی این رویداد بحث کارهای آیینی است و از این رو همه تلاش‌مان بر این است تا بهترین شکل در پیاده‌روی جا بگیریم و بخشی از این سوگواری باشیم.

او در ادامه اضافه کرد: طی بازدیدهای اخیر شش- هفت نقطه برای اجرا در عمودهای مشخص شده مضاف بر آن چند نقطه ثابت نیز تعیین خواهد شد که روزانه در آن مناطق اجراها تکرار شوند.  

اشرفی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: یک نمایش تعزیه حضرت قاسم (ع) ویژه کودکان نیز اجرا خواهدشد. طی اطلاع‌رسانی امسال نه میلیون کودک در مسیر پیاده‌روی خواهند بود. این پیاده‌روی بیش از هفتاد کشور حضور دارند و این امکان وجود دارد تا آیین‌های نمایشی ایران به آن‌ها عرضه شود.

در ادامه محراب محمدزاده دبیر اجراییِ هجدهمین جشنواره بین‌‌المللی تئاتر مقاومت با بیان اینکه آثار این رویداد در سه استان و سه کشور مختلف اجرا خواهند داشت، اظهار کرد: هدف این دوره از رویداد تئاتر مقاومت گستردگی آن در ایران و حضور در میان مردم است. روز گذشته برگزاری بخش خیابانی در استان یزد قطعی شد و این بخش اواسط مهرماه همزمان با میلاد نبی‌اکرم (ص) در این استان برگزار خواهدشد. جشنواره در چهار شهرستان و بیشتر از پانزده روستای استان یزد در راستای هدف در میان مردم بودن برگزار می‌شود.

او افزود: بخش تله تئاتر جشنواره نیز به شکل تولیدی است و چندین سال است که این اتفاق نیفتاده. آثار این بخش با حمایت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در جهت پخش از شبکه‌های استانی و سراسری با نظارت کیفی صدا و سیما به منظور پخش تولید می‌شود. بخش رادیو تئاتر نیز علاوه بر اجرا در جشنواره در شبکه‌های صدای ملی پخش خواهدشد.

محمدزاده همچنین اضافه کرد: در صورت امکان و شرایط مساعد زمان، آثاری از کشورمان در کشورهای افغانستان، پاکستان، بوسنی و هرزگوین، سوریه و لبنان اجرا می‌شود. اگر شرایط فراهم نباشد در خدمت این گروه‌های نمایشی در ایران خواهیم بود.

دبیر اجراییِ هجدهمین جشنواره بین‌‌المللی تئاتر مقاومت درخصوص تعداد آثار ارسال شده به جشنواره تصریح کرد: در بخش اربعین صد اثر به جشنواره ارسال و چهارده نمایش انتخاب شد. سیصد اثر نیز در بخش خیابانی به دبیرخانه رویداد ارسال و چهل و نه نمایش به منظور حضور در جشنواره معرفی شد. چهارصد و هشتاد اثر متقاضی شرکت در بخش صحنه‌ای هستند که دهم شهریور ماه نتایج اعلام خواهدشد. در رادیو تئاتر صد و سی اثر تقاضای حضور داشتند که در نهایت سه اثر بازشنوایی و معرفی می‌شود. شصت و پنج تله تئاتر به منظور شرکت در بخش تله تئاتر درخواست داشته‌اند که تا پایان شهریور ماه نتایج آن اعلام خواهدشد تا آماده تولید شوند.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: هفتاد درصد بودجه جشنواره صرف تولید آثار خواهدشد تا انگیزه میان هنرمندان ایجاد شود. سقف بودجه به منظور تولید اثر پنجاه میلیون تومان است.

در پایان نماهنگی پخش و از شهید سعید قهاری با حضور خانواده ایشان، ستایش چگینی بازیگر نمایش «سربازخانه»، مصطفی بوعذار با برگزاری ده تور نمایشی در ده استان تقدیر شد.