‌گروه تئاتر هنرآنلاین: نخستین نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر صبح امروز دوشنبه ۲۴ مرداد در سالن مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. ‌در ابتدای این مراسم با حضور کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی و کوروش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر از فراخوان جشنواره رونمایی شد.

‌در ادامه کاظم نظری ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: از اینکه با جشنواره چهل و یکم فجر به دبیری کوروش زارعی همکاری می‌کنید، سپاسگزارم. امیدوارم این رویداد بتواند به بهترین شکل در سطح کشور جلوه کند. ‌او سپس به منظور حضور در جلسه‌ای دیگر نشست را ترک کرد.

‌در ادامه زارعی با تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت زینب(ع) عنوان کرد: ما در یکی دو روز گذشته جلسات هم‌اندیشی با حضور چند تن از خبرنگاران برگزار کردیم که این جلسات ادامه‌دار خواهد بود. در نظر داریم جشنواره‌ای برگزار و در آن از تمام پیشنهادها و انتقادهای فعالان عرصه تئاتر استفاده کنیم.

او افزود: فراخوان چهل و یکمین دوره با تغییر کوچکی منتشر شده و در آن یک یا دو بخش حذف یا اسامی بخش‌هایی تغییر کرده است. این چند سال اخیر جشنواره شور و هیجان چندانی نداشت چراکه بخشی به نام مرور داشتیم که آثار این بخش طی سال اجرا شده بودند و تر و تازگی نداشت و بسیاری تمایل به دیدن اجراها نداشتند و حس و حال گذشته در جشنواره وجود نداشت. از آنجا که خودم محصول جشنواره تئاتر فجر هستم بر آن شدم برای ایجاد شور و هیجان دوچندان، به سمت آثار تولیدی بروم و در این جشنواره از آن‌ها رونمایی شده تا انگیزه برای تماشای آن‌ها بیشتر شود.

این مدیر هنری اضافه کرد: از این رو آثار این دوره از رویداد تئاتر فجر یا از نمایش‌های برگزیده جشنواره استانی است یا آثاری است که پس از بازخوانی متون ارسالی و بازبینی به جشنواره راه می‌یابند. البته بخشی به نام «ویژه» نیز داریم که شامل آثار بزرگان و اساتیدی است که پیش از این اجرا شده‌اند به شکل غیررقابتی در جشنواره حضور خواهند داشت. در نظر داریم همچون جشنواره فیلم فجر که آثار سال آینده را در رویداد رونمایی می‌کند ما نیز اینگونه عمل کنیم.

زارعی ضمن اشاره به اینکه آثار با کیفیت این دوره از جشنواره با رایزنی با کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی طی سال اجرا خواهند شد، اظهار کرد: امسال برای اولین بار بازخوان‌ها، بازبین‌ها و داوران بخشی از جشنواره را در فراخوان معرفی کردیم. هنوز بودجه جشنواره به ما اعلام نشده و یکی از دلایل انتشار دیرهنگام فراخوان این موضوع است و از آن‌جا که بودجه مشخص نیست، یک سری موارد در فراخوان عنوان نشده است.

او با تاکید بر این موضوع که تمام تلاش‌مان این است از مسئولان بالادستی مصوب بودجه را بگیریم تا دچار مشکل در این شرایط اقتصادی نشویم، تصریح کرد: من کارگردان تئاترم و متوجه مسائل و مشکلات مالی و اقتصادی هم صنفی‌هایم هستم. می دانم که به دلیل نامشخص بودن بودجه جشنواره روزهای سختی در پیش داریم و امیدوارم خدا و دوستان کمک کنند تا از پس کار برآییم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در ادامه افزود: حضور آثار خارجی بسیار هزینه‌بر است و بخش بین‌الملل نیازمند. مسئله بودجه بزرگترین مشکل پیش روی ماست و امیدوارم مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صدای مرا بشنوند وگرنه جشنواره باکیفیتی نخواهیم داشت. در صورتی‌که بخش بین‌الملل نیز تعطیل شود، گفته خواهد شد زارعی این بخش را تعطیل کرد. خواستار جشنواره‌ای تمام و کمال هستم تا جامعه تئاتر نیز از آن رضایت داشته باشد.

او عنوان کرد: همچون سال‌های گذشته هنرمندان شهرستانی در اولویت ما هستند چراکه اکثر بزرگان تئاتر بچه‌های شهرستان‌ها بودند و ما برای آن‌ها ارزش والایی قائل خواهیم شد. باتوجه به مسئله بودجه قولی نمی‌دهم اما تلاشم بر این است تا گروه‌های شهرستانی در روزهای بیشتری از جشنواره حضور داشته باشند. تمام تلاشمان این است چند استاد برجسته از کشورهای مختلف دعوت کنیم و ورکشاپ‌های آموزشی با کیفیتی برگزار کنیم. دیگر جشنواره‌ها نیز برگزیدگان‌شان را به ما معرفی کنند تا پس از بررسی در صورت بهره‌مندی آثار از کیفیت مناسب در جشنواره تئاترفجر حضور داشته باشند. در کنار کیفیت و ساختار آثار، موضوع و محتوا برایمان مهم و ارجحیت دارد.

در ادامه دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر حذف بخش مرور گفت: هیچ کار تکراری مگر در بخش ویژه که به کیفیت جشنواره کمک کند، در این رویداد شرکت نخواهد کرد. حتی اگر بهترین کار دنیا باشد و تکراری باشد در جشنواره راه نخواهد یافت مگر استاد و بزرگی با اثر پرمخاطب که آن هم می‌تواند در بخش ویژه حضور داشته باشد. به منظور شرکت در بخش مسابقه تئاتر ایران نیز حداکثر می‌توانیم پذیرای چهل اثر باشیم.

‌او در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد: جشنواره تئاتر فجر محل تلاقی افکار مختلف است و قرار است تنوع شیوه‌ها، نگاه‌ها و سلایق مختلف را در این رویداد داشته باشیم. کیفیت مهم است اما براساس چارچوب‌های جشنواره.

‌زارعی در پاسخ به خبرنگار دیگری مبنی بر حضور کارگردان‌های مطرح گفت: فراخوان را منتشر کردیم و هر کارگردانی آزاد است در این جشنواره شرکت کند. مسعود دلخواه ابتدا دعوت ما را برای حضور در شورای سیاستگذاری پذیرفت اما تماس گرفت و گفت به دلیل هجمه‌‎ها حوصله حاشیه ندارد و در شورا نخواهد بود. با این وجود اصرار داشتم به عنوان نماینده دانشجویان در شورای سیاستگذاری باشد که متاسفانه توفیق حاصل نشد در خدمت ایشان باشیم.

او افزود: بسیار علاقمندم از علی رفیعی با نمایش «یادگار سال‌های شن» دعوت کنم در این جشنواره حضور داشته باشد و همچنین با یک سری دیگر از کارگردان‌های مطرح تماس‌هایی برای حضور در این رویداد خواهم داشت اما این موضوع بستگی به میزان بودجه جشنواره دارد. جشنواره نیازمند پول است و بدون آن کاری پیش می‌رود. من رزومه هنری دارم که نمی‌توانم آن را خراب کنم و جایگاه هنری من از این سمت برایم مهم‌تر است و نمی‌خواهم مقابل رفقا و همکارانم بایستم.

زارعی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر ضمانت اجرایی آثار در جشنواره با توجه به شرایط کنونی یادآور شد: قبلاً ما در جشنواره‌ها حضور داشتیم با تغییراتی نمایش‌مان را اجرا می‌کردیم زمانی که متن و محتوا تایید شد قطعاً هیچ مانعی برای اجرا وجود نخواهد داشت.

او در بخشی از  صحبت‌هایش عنوان کرد: چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر از 25 دی با بخش رادیوتئاتر آغاز خواهد شد و بخش صحنه‌ای از  یکم بهمن کار خود را شروع می‌کند. اختتیامیه جشنواره نیز یازدهم بهمن برگزار خواهد شد و سعی کردیم تاریخ جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر با یکدیگر تداخل نداشته باشند.

این هنرمند تئاتر و سیما اضافه کرد: ‌من شهرستانی هستم و پای هنرمندان شهرستان ایستاده‌ام. در بخش بین‌الملل این دوره نگاهی به کشورهای جهان اسلام داریم و از این رو تصمیم بر آن است تا آثار عرب‌زبان دو یا سه روز در اهواز اجرا شوند. همچنین شاهین‌شهر اصفهان اعلام آمادگی کرده میزبان چند اجرای جشنواره باشد.

افشین ناظری دبیر اجرایی جشنواره نیز در سخنان کوتاهی عنوان کرد: : قسمتی از نمایش‌های جشنواره در حین برگزاری و پس از این رویداد در شهرستان‌ها اجرا خواهند شد.

فراخوان جشنواره به پیوست گزارش است.

دانلود فایل