به گزارش هنرآنلاین، این مجموعه از خرداد ماه امسال میزبان نه نمایش؛ هفتادوشش دوصفر، ژستن، جریان، صحنه‌هایی از چند ازدواج، نامه‌هایی بر شانه باد، چخوف ساد، موزه معصومیت و سه‌گانه ری می‌شود.

«بوتیک تئاتر ایران» به عنوان جدیدترین فضای نمایشی پردیس تئاتر شهرزاد اجرا در فضاهای نامتعارف در تلاش است در ساختمانی که سال‌هاست کاربری‌اش را از دست داده است، افق‌های جدیدی به روی تئاتر گشوده و اجراهای بدیع و ابتکاری از هنرمندان تئاتر کشور در این مکان اجرا شود.

این مجموعه در تلاش است که با انتخاب آثاری متفاوت به مکانی غیرمتعارف برای اجراهای تعاملی و پرفورمنس بدل شود و امکان اجراهای بدیع و ابتکاری از هنرمندان تئاتر کشور را در این مکان برگزار کند.

برنامه این مجموعه تا شهریور ماه با حضور کارگردان‌هایی نظیر محمد رحمانیان، مهدی مشهور، علی اتحاد، نسیم ادبی، آریان رضایی و... به شرح ذیل است:

«ژَستَن» از مفهوم تاریخ با آرمان طیران

نمایش «ژَستَن» به نویسندگی و کارگردانی آرمان طیران به دنبال ارائه تجربه‌ای در روایت دراماتیک از تاریخ در بازه زمانی ۱۲۹۹ تا ۱۴۰۰ خورشیدی است. این نمایش از 16 خرداد در بوتیک تئاتر ایران اجرا می‌شود. در «ژَستَن» مفهوم تاریخ و حضور اجتماعی/ سیاسی، توسط راوی/ بازیگران ارائه می‌شود.

نمایش برگزیده بخش «تجربه‌های اجرا» به بوتیک تئاتر ایران رسید

نمایش «همانند» به کارگردانی فرزانه جعفرنیا نیز از 5 خرداد به بوتیک تئاتر ایران می‌آید. این نمایش در بخش تجربه‌های اجرا  دیپلم افتخار و تندیس بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی را از آن خود کرد. میلاد افواج، مهرنوش حاجی‌خانی، احسان قره‌داغی، کیمیا کاوند و مصطفی لطیفی‌خواه در این نمایش حضور دارند.

این نمایش داستان خانواده‌ای‌ست که بعد از گذشت 7 روز از فوت پدرشان در خانه او مراسمی برگزار کرده‌اند.

چهار ساعت بی‌وقفه با پرفورمنس «هفتاد و شش دو صفر» در بوتیک تئاتر ایران

نمایش «هفتاد و شش دوصفر» پرفورمنسی به طراحی، کارگردانی و اجرای بهمن عباسپور است  که از 5 خرداد ماه در بوتیک تئاتر ایران برگزار خواهد شد. «هفتاد و شش دو صفر» هر روز به مدت چهار ساعت بی‌وقفه در جریان است. مخاطبان محدودیتی برای زمان ورود، خروج و تماشای این اجرا نخواهند داشت. نقل قولی از «هلن گرمیون» به عنوان استیتمنت این اجرا برگزیده شده است؛ آنجا که می‌گوید: «من همیشه گفت‌وگوهای خیالی خلق می‌کنم تا آنچه را در ذهنم می‌گذرد به زبان بیاورم. این گفت‌وگوهای خیالی تسلی‌ام می‌دهند...»

«جریان» در چندین اتاق جداگانه در بوتیک تئاتر ایران

نمایش «جریان» به کارگردانی سیناشیبانی از 16 خرداد ماه به بوتیک تئاتر ایران می‌آید و داستان آن در چندین اتاق جداگانه شکل می‌گیرد و هر اجراگر در اتاق مخصوص به خود حضور دارد. این اجرا به واسطه آوازی تکرارشونده و کوتاه، در فضای ساختمان به حرکت در می‌آید. اسما اسدی‌زاده، فرسا پورحسن، رها سلیمانی، محمدرضا حیاتی، فربد غفاری، امین سیمیار و امین پورعما اجراگران این اثر نمایشی هستند.

محمد رحمانیان با «چخوف ساد» میهمان بوتیک تئاتر ایران می‌شود

محمد رحمانیان نمایشنامه‌نویس و کارگردان مطرح تئاتر ایران نیز از نیمه تیر ماه با نمایش «چخوف ساد 2 و 3» با دو گروه متفاوت به بوتیک تئاتر ایران می‌آید.

محمد رحمانیان در همین زمینه گفت: سال ۸۲ نمایش «مرغ دریایی من» یا «چخوف- ساد» را با تعدادی از دانشجویانم برای جشنواره سینایا رومانی آماده اجرا کردم که قصد دارم این نمایش را مجدداً به صحنه ببرم. این نمایش قرار است با عنوان «چخوف- ساد، جلد دوم» به زودی و احتمالاً در اواسط تیرماه در بوتیک تئاتر ایران اجرا شود. این مکان که به تازگی در کنار پردیس تئاتر شهرزاد افتتاح شده است پیش از این یک بیمارستان متروکه بوده که این روزها به مکانی غیرمتعارف برای اجراهای تعاملی و پرفورمنس تبدیل شده که مکان مناسبی برای اجراهای متفاوت محسوب می‌شود.

«صحنه‌هایی از یک ازدواج» در بوتیک تئاتر ایران برگزار می‌شود

نمایش «صحنه‌هایی از یک ازدواج» به کارگردانی آریان رضایی بر اساس تکنیک‌های تئاتر تعاملی و با تکیه بر تجربه‌های اجرایی و پژوهشی گروه در ده سال گذشته داستان اختلافات و چالش‌های متعدد زناشویی است که در اپیزودها و صحنه‌های گوناگون هر کدام در یکی از سالن‌ها و اتاق‌های ساختمان بوتیک تئاتر اجرا می‌شوند و در هر اپیزود شاهد یک جدل زناشویی هستیم.

علی اتحاد با «نامه‌هایی بر دوش تندباد» و اثری چند رسانه‌ای در بوتیک تئاتر ایران

 اثری چند رسانه‌ای «نامه‌هایی بر دوش تندباد» اثری چندرسانه‌ای به نویسندگی و کارگردانی علی اتحاد است که در آن از امکانات تئاتر، موسیقی، ادبیات، پرفورمنس- آرت، اینستالیشن- آرت، اودیو- آرت، ویدیو- آرت، نقاشی و مجسمه استفاده می‌شود. این کار بر اساس رمان «نامه‌هایی بر دوش تندباد» نوشته‌ علی اتحاد طراحی شده است و از نیمه تئاتر ماه در بوتیک تئاتر اجرا می‌شود.

روایت نسیم ادبی از عشق و یادگاری‌هایش در بوتیک تئاتر ایران

«موزه معصومیت» نام نمایشی به کارگردانی مشترک نسیم ادبی، بازیگر شناخته‌شده تئاتر، سینما و تلویزیون و کارگردان تئاتر و ندا شاهرخی، کارگردان تئاتر است که مرداد ماه در بوتیک تئاتر ایران اجرا می‌شود.

اثری که طول آن تماشاگران انتخاب می‌کنند که اولین تجربه کدام بازیگران از عشق و عاشق شدن را بشنوند و یادگاری‌های کدام‌شان را از این تجربه ببینند. «شیوه اجرا به این شکل است که تماشاگر مثلا یک آب‌نبات قلبی‌شکل را از میان یادگاری‌هایی که می‌بیند انتخاب می‌کند، وارد سالن می‌شود و می‌پرسد این، متعلق به کیست و آن بازیگر که این آب‌نبات وابسته به قصه اوست دستش را بالا می‌گیرد و تماشاگر مقابل او می‌ایستد و قصه بازیگر را می‌شنود. درواقع بازیگر برای همه تماشاگران بازی نمی‌کند و تماشاگر است که بازیگرش را انتخاب می‌کند و هرکدام از تماشاگران می‌توانند انتخاب کنند که قصه چه تعداد از بازیگران را بشنوند.»

مهدی مشهور با «سه‌گانه ری» و اجراهایی شبانه‌روزی

سه گانه ری با طراحی و پردازش مهدی مشهور که سال گذشته اولین قسمت آن با نام «ری مهشید» سه شبانه روز اجرای بی‌وقفه را در فضای باز خونه کار دگره تجربه کرد، از یکم شهریور اجرا می‌شود. «ریمهشید کاظمی» با حضور بنیامین اثباتی (Coming up)، مینا زمان (مدونا)، فهیمه هرمزی (مست و ملنگ)، سحر صبا (هزارویک شبِ نکرده)،سجیه آشوری (لیلا تیموری) و سمیه شوقی (اکسپلور) برگزار شد و ری گوسفند نیز در بخش میهمان جشنواره تئاتر تجربی مختص اجرا شد.

ایده‌ اولیه‌ این طرح از اجرای «دو ‌سرخ‌پوست ‌آمریکاییِ ناشناخته از غرب دیدن می‌کنند» اثر فوسکو و گومز پنیا (1992) برگرفته شده است.

بوتیک تئاترایران امیدوار است افق‌هایی نو در تئاتر ایران با اجراهای متنوع صورت بگیرد و نوع دیگری از نمایش‌هایی که سال‌ها درفضای تئاتر ایران مغفول مانده دراین مکان به اجرابرسد. بوتیک تئاتر شهرزاد از این پس محملی است برای حضور و اجراهای متفاوت تئاتر و هنرهای اجرایی که به عنوان مرکز آلترناتیو و تجربی قصد دارد که در این مسیر و تولیدات این نوع از تئاتر گام بردارد.