به گزارش هنرآنلاین، گردهمایی شب بازیگر که هر سال از سوی انجمن بازیگران خانه تئاتر برگزار می‌شد، در دو سال اخیر چون دیگر فعالیت‌های جمعی منتفی شده بود اما حالا با بهتر شدن شرایط، انجمن بازیگران تصمیم گرفتند گردهمایی سالانه خود را برپا کنند و قرار است این برنامه روز شنبه ۲۴ اردیبهشت در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شود.

شهره سلطانی که دبیری این مراسم را بر عهده دارد، عصر 18 اردیبهشت همراه با ایرج راد، رییس هیات مدیره خانه تئاتر و فرزانه نشاط‌خواه، مدیر اجرایی این برنامه به تشریح جزییات هفدهمین شب بازیگر پرداختند و پوستر این برنامه با حضور آنان در خانه تئاتر رونمایی شد.

ایرج راد در آغاز درباره برگزاری هفدهمین شب بازیگر توضیح داد: بعد از دو سال عجیب کرونا، هیات مدیره انجمن بازیگران تصمیم گرفت با وجود فرصت کم و منابع مالی محدود، حتما هفدهمین گردهمایی شب بازیگر را برگزار کند.

او یادآوری کرد که در سال‌های گذشته شب بازیگر به عنوان یکی از برنامه‌های هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر که معمولا در بازه زمانی هفتم تا چهاردهم اردیبهشت به کوشش تمام انجمن‌های زیر مجموعه خانه تئاتر برپا می‌شد، برگزار می‌شده و از آنجا که امسال شرایط برگزاری دیگر برنامه‌های این هفته میسر نبوده، برگزاری شب بازیگر اهمیتی بیشتر هم پیدا کرده است.

راد با تاکید بر جایگاه مهم تئاتر در همه جوامع صاحب فرهنگ خاطرنشان کرد: در هر شرایطی باید درباره تئاتر صحبت کرد و برگزاری برنامه‌هایی مانند شب بازیگر حتی در وضعیت دشوار فعلی، از این حیث اهمیت دارند.

رییس هیات مدیره خانه تئاتر همچنین تاکید کرد تمام هزینه‌های این برنامه به کمک حامیان مالی تامین می‌شود و این برنامه هیچ هزینه‌ای برای خانه تئاتر و انجمن صنفی بازیگران نداشته است. او البته به این نکته هم اشاره کرد که حامیان مختلفی برای حمایت از این برنامه اعلام آمادگی کرده‌اند اما تلاش شده حامیانی انتخاب شوند که شان و اعتبار این مراسم و انجمن بازیگران و نیز خانه تئاتر را خدشه‌دار نکنند.

راد که در آغاز قرار بود دبیری این مراسم را بر عهده داشته باشد، درباره جایگزین شدن شهره سلطانی نیز توضیح داد که به دلیل مشغله‌های فراوانی که خودش داشته زمان کافی برای پذیرش این مسئولیت نداشته است و شهره سلطانی از سوی هیات مدیره انجمن بازیگران برای پذیرش این مسئولیت انتخاب شده و در ادامه نیز فرزانه نشاط‌خواه، دیگر عضو این انجمن به عنوان مدیر اجرایی، قبول مسئولیت کرده است.

اما شهره سلطانی با اشاره به اینکه همواره یکی از بخش‌های مهم شب بازیگر انتخاب بازیگران برگزیده سال بوده، توضیح داد که در هفدهمین دوره این برنامه، بخش داوری حذف شده است.

او دلایل این تغییر را این گونه تشریح کرد: ویژگی این دوره از شب بازیگر، حذف بخش داوری است. البته که دوست داشتیم این بخش را داشته باشیم و می‌دانستیم تعدادی از همکاران‌مان با سختی بسیار آثار خود را روی صحنه برده‌اند، ولی شرایط داوری فراهم نبود و مجموع بررسی‌های ما نشان داد نمی‌توانیم آثار اجرا شده را در شرایط برابر ارزیابی کنیم.

در تکمیل سخن او فرزانه نشاط‌خواه نیز درباره حذف بخش داوری در این دوره از شب بازیگر توضیح داد: زمانی تصمیم به برگزاری برنامه گرفتیم که تب کرونا فروکش کرده بود و از آنجاکه هیات مدیره انجمن صنفی بازیگران نیمه دوم سال انتخاب شد، نیمی از سال را برای داوری از دست داده بودیم و نمی‌توانستیم قضاوت عادلانه‌ای داشته باشیم چون بخشی از آثار روی صحنه دیده نشده بودند. ضمن اینکه قرار است آیین‌نامه داوری شب بازیگر تغییراتی داشته باشد.

سپس سلطانی با ابراز تاسف از اتفاقات تلخ دوران کرونا اضافه کرد: همه تلاش ما این است که بعد از این همه سختی، یک گردهمایی دوستانه داشته باشیم. بخصوص حالا که بعد از سال‌ها تلاش و پیگیری انجمن بازیگران در وزارت کار به عنوان صنف به رسمیت شناخته شده و بازیگری به عنوان شغل تعریف شده است، دوست داشتیم شادی این موفقیت را با دوستان‌مان سهیم شویم.  

او خبر داد که امسال نیز همچون سال‌های گذشته شب بازیگر بخش بزرگداشت خواهد داشت که در این بخش از تانیا جوهری و محمد ساربان به عنوان دو هنرمند باسابقه از تهران در کنار بدرالسادات برنجانی از اهواز و سلمان فارسی صالح زهی از سیستان و بلوچستان تقدیر خواهد شد و علاوه بر اینها شب بازیگر امسال، یک تقدیر ویژه هم خواهد داشت که در روز مراسم مشخص می‌شود.

سلطانی با ابراز تاسف از درگذشت تعدادی از هنرمندان در دوران کرونا ادامه داد: حتما بخشی برای یادبود از این عزیزان خواهیم داشت. ضمن اینکه مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این برنامه این است که تا هستیم، قدر یکدیگر را بدانیم . این گونه مراسم‌ها بهانه‌ای است برای با هم بودن و قدر دانستن. آن هم بعد از این همه دوری و سختی که در دوران کرونا داشتیم، چنین مراسمی، فرصتی است مغتنم تا هم دیداری تازه کنیم و هم کمی حال خوب به یکدیگر ببخشیم و کمی از مشغله‌های روزمره دور شویم و شخصا برای من، این مهم‌ترین دلیلی بود که مسئولیت دبیری مراسم را پذیرفتم.

به گفته سلطانی، شب بازیگر بخش‌هایی همچون اجرای موسیقی، آیتم‌های نمایشی، شعرخوانی و ... دارد و تلاش شده تا جای ممکن از سخنرانی پرهیز و در عوض بر بخش‌های اجرایی تمرکز شود. ضمن اینکه کوشش برگزارکنندگان بر این است که بخش‌های شاد و جدی این برنامه در تعادل با یکدیگر باشند.