گروه تئاتر هنرآنلاین: نصرالله قادری نویسنده و کارگردان، همزمان با برپایی هفته هنر انقلاب درباره نقش و اهمیت تولید آثار نمایشی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس اظهار داشت: هر اثر نمایشی باید در وهله نخست و در ساحت اولیه، پارامترهای یک درام اصیل را داشته باشد و پس از توجه به این رکن مهم و حفظ اصالت وجودی، سراغ مؤلفه‌های انقلاب و سیاست حاکم که همانا نه شرقی و نه غربی است، برود.

قادری در ادامه اذعان داشت: انقلاب اسلامی ایرانی، انقلابی متکی بر تفکر و استوار بر پایه عدالت و ایمان بود و به‌منظور بیان هر چه بهتر از این رخداد بزرگ تاریخی باید مراقب باشیم دچار شعارپردازی نشویم.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر با اشاره به اینکه نظریه‌پردازان و سیاست‌گذاران در حوزه تئاتر و به‌ویژه تئاتر دفاع مقدس، باید با دقت نظر به این موضوعات ورود کنند، تصریح کرد: آنانی که در جریان انقلاب اسلامی ایران نقش خود را به‌درستی ایفا کردند، به اهدافشان راسخ بودند و بر آن‌ها باور قلبی داشتند و فعالان عرصه هنری و مدیران و مسئولان نیز باید تلاش کنند در همین مسیر و به شکلی صادقانه حرکت و از تولید آثار نمایشی شعاری در حوزه تئاتر انقلاب پرهیز کنند.

او گفت: نکته حائز اهمیت دیگر در شرایط کنونی، طیف مخاطبان تولیدات نمایشی با موضوع انقلاب و دفاع مقدس است که چه‌بسا از نسلی هستند که تصویری روشن از آن دوران و وقایع ندارند درنتیجه مهم‌ترین مسئله در تولید اثری برای این مخاطبان، فهم زبان آن‌ها در کنار درک درست از زبان دنیای درام است حال‌آنکه بسیاری از هنرمندان با توجه به این نکته مهم، به تولید آثاری جهانی با زبان بین‌المللی پرداخته‌اند.

قادری با تأکید بر اینکه تئاتر، هنر دیالوگ است، اظهار داشت: یکی از ضعف‌های جدی در عرصه تئاتر انقلاب به متن بازمی‌گردد و در ادامه با بررسی جشنواره‌های تئاتری تا به امروز به‌وضوح درخواهیم یافت که اگر تاکنون و به‌ویژه در سال‌های اخیر به‌ندرت شاهد آثار درخور توجهی و با کیفیتی بوده‌ایم، یکی از مشکلات اصلی به کمبود یا نبود متن درخور توجه بازمی‌گردد.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر دیگربار بر جایگاه هنر نمایش در انتقال و ترویج فرهنگ و تفکر انقلابی تأکید و تصریح کرد: جمله معروفی است که بر اساس آن، کشوری که تئاتر ندارد، فرهنگ ندارد. بسیاری از عرصه‌های هنری از تئاتر تغذیه می‌کنند و عرصه نمایش تا حد بسیار زیادی می‌تواند مفاهیم و باورهای موجود در اصل و ریشه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را بیان کند و ترویج دهد.