گروه تئاتر هنرآنلاین: ایرج راد رئیس شورای‌ عالی، حمیدرضا نوربخش نایب‌رئیس، امیر راد و روانبخش صادقی از اعضای هیات رئیسه شورای عالی خانه هنرمندان در این نشست حضور داشتند. در ابتدا ایرج راد ضمن بیان اینکه معمولاً ما به جای آنکه تلاش در حرکت رو به جلو داشته باشیم به گذشته بازمی‌گردیم و اغلب اصل قضیه در حاشیه‌ها فراموش می‌شود، گفت: متاسفانه فرهنگ و هنر در حاشیه قرار دارد و یکی از مسائل نیز معافیت مالیاتی است. همه می‌دانید فرهنگ و هنر باید شکل حمایتی از جانب دولت داشته باشد چرا که اشاعه آن در جنبه‌های مختلف هر مملکت نتایج مثبت دارد.

او در ادامه افزود: اکنون سقفی تعیین شده که تا درآمد دویست میلیون تومان به صورت سالانه معاف از مالیات و بالاتر از این میزان درآمد مشمول مالیات می‌شود. در صورتی که مبلغ دویست میلیون تومان درآمد یک هنرمند تقسیم بر دوازده ماه شود رقمی حدود شانزده میلیون در ماه خواهد شد. حال ممکن است آن هنرمند حقوق مشخص دیگری نداشته باشد و این درآمد کامل و دائم او باشد و تا چند سال نیز درآمد دیگری عایدش نشود.

رئیس شورای‌ عالی خانه هنرمندان همچنین تصریح کرد: هیچ جای دنیا تئاتر تعریف اقتصادی ندارد و اگر یک هنرمند تئاتر تمام طول سال و بدون وقفه در سریال، فیلم و دیگر عرصه‌های حضور داشته باشد، سیصد میلیون تومان درآمد خواهد داشت و مازاد دویست میلیون تومان درآمد او مشمول مالیات می‌شود و شاید پنج سال آینده درآمد دیگری نداشته باشد و این مبلغ باید به منظور گذران زندگی او برای پنج سال در نظر گرفته شود. آیا در این شرایط اداره دارایی او را حمایت می‌کند؟ ضمن اینکه هنرمندان تنها در دوران خاص و بازه زمانی هفت یا هشت ساله توان کار و کسب درآمد دارند.

او اضافه کرد: اکنون ارزان‌ترین آپارتمان خارج از تهران پایین متری بیست میلیون تومان نیست. هنر دلالی نیست شما از دلال مالیات نمی‌گیرید و اساس را بر هنر گذاشته‌اید که باید حمایتی باشد. ضمن اینکه همه هنرمندان در شرایطی نیستند که درآمد بالا داشته باشند شاید فقط سلبریتی‌ها که تعدادشان به اندازه انگشتان دو دست نیست، بالای یک میلیارد درآمد داشته باشند. برای اجرای یک نمایش روی صحنه، نه تنها هیچ حمایتی نمی‌شود بلکه گروه موظف است برای همین سالن دولتی از پول فروش بلیت، بیست درصد برای اجاره سالن، پنج درصد برای سایت فروش بلیت و نه درصد نیز مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند. در شرایط حذف معافیت مالیاتی اگر درآمد داشته باشد آن را هم برای این منظور صرف کند.

ایرج راد ضمن تاکید بر اینکه در صورت حذف معافیت مالیاتی خانه‌های فرهنگ و هنر دچار لطمات جبران‌ناپذیر خواهند شد، اظهار کرد: موسسات و خانه‌های فرهنگ و هنر اگر مبلغی را برای کمک‌هزینه و عضویت دریافت می‌کنند در صورت حذف معافیت مالیاتی باید آن را برای این منظور پرداخت کنند ضمن اینکه اکثر هنرمندان این موسسات حقوق‌بگیر نیستند و خدمات داوطلبانه انجام می‌دهند. چرا این موارد در نظر گرفته نمی‌شود؟ این موضوع در روحیه کاری جامعه هنری تاثیر منفی دارد.

او افزود: مگر از کل فروش یک فیلم چقدر عاید تهیه‌کننده می‌شود؟ ضمن اینکه همین عایدی نیز باید از سوی تهیه‌کننده برای سرمایه‌گذاری به در تولید فیلم دیگری اختصاص یابد. در صورتی که هنرمندان درآمد آنچنانی ندارند اگر از پرداخت مالیات معاف نباشند آثار فرهنگی هنری برای فروش بیشتر به سمت ابتذال می‌رود.

ایرج راد یادآور شد: مگر یک نقاش چند بار در سال موفق به فروش آثارش می‌شود آن هم در شرایطی که ممکن است تا سال‌ها درآمدی نداشته باشد؟ به نظرم باید با طرح‌های توجیهی به این مسائل رسیدگی و باید تاثیرات مثبت و منفی این تصمیم‌ها نیز در نظر گرفته شود.

1

عکس از میلاد بهشتی 

 

راد حذف معافیت مالیاتی هنرمندان را ناشی از نبود شناخت نسبت به مسائل فرهنگی و هنری عنوان کرد و گفت: برای من جالب است، دوستان مجلس به تماشای یک تئاتر نمی‌نشینند و نمی‌دانیم انتظار و تعریف‌شان از نمایش چیست. همین‌طور فیلم، کنسرت، نمایشگاه نقاشی و... متاسفم از اینکه بعضی دوستان هنوز به بازیگر به چشم مطرب نگاه می‌کنند و برای تحصیلات اهالی هنر ارزشی قائل نیستند و هنر را تنها سرگرمی می‌دانند. اگر هنرمندان موجه نیستند چرا برایشان رشته‌های دانشگاهی، مقام و ارزشیابی قائل شدید؟ سالانه چه تعداد فارغ‌التحصیل رشته‌های هنری داریم؟ آیا جایگاه شغلی برای آن‌ها در نظر گرفتیم؟ هنر به عنوان شغل تعریف نشده و آن را کار دوم می‌دانند.

او اضافه کرد: زمانی که آگاهی نباشد انتطار این برخوردها را باید داشت. تعداد زیادی کانال‌های مختلف تلویزیونی داریم و اگر در طول ماه یک تئاتر پخش شود هنرمندان به نوعی به کار مشغول خواهند بود. اگر شناخت وجود داشته باشد برخورد با مسائل فرهنگی هنری اینگونه نخواهد بود.

این هنرمند در پایان گفت: بیش‌ از ده سال پیش در جلسه‌ای با مسئولان فرهنگی و هنری در همین سالن گفتم چرا نام هنر را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف کردید؟ زمانی که این اتفاق بیفتد نتیجه این گونه خواهد بود. در جلسه‌ای با آقای روحانی یکی از هنرمندان سوال کرد شما در کابینه معاون هنری دارید و ایشان گفت نه. اگر در کابینه معاونت هنری باشد خیلی مسائل در حوزه هنر روشن می‌شود.

در ادامه حمیدرضا نوربخش، نایب‌رئیس هیات مدیره خانه هنرمندان گفت: حذف معافیت مالیاتی دغدغه مشترک برای جریان فرهنگی هنری کشور و بحرانی است که این روزها گریبانگیر همه به ویژه جامعه هنری شده است. در این خصوص پیگیری‌هایی انجام شده و همه صنوف و جامعه هنری از این مساله نگران و عده‌ای دنبال حذف معافیت مالیاتی هستند. در صورتی که لایحه پرداخت مالیات هنرمندان مصوب شود، بسیاری از فعالیت‌های هنری تعطیل خواهد شد و اگر یک جریان بخواهد حضور داشته باشد درآمدزایی‌اش کل کشور را دچار لطمه می‌کند.

او افزود: اگر هزاران نفری که در عرصه فرهنگ و هنر مشغول فعالیتند رصد شوند، چند نفر هستند که از این راه درآمد کسب می‌کنند؟ طی دو سال گذشته که کشور درگیر ویروس کرونا بود، به واسطه فعالیت هنرمندان مردم توانستند در خانه فیلم، موسیقی و برنامه‌های آنلاین ببینید. اگر اینگونه نبود باید شاهد فاجعه اجتماعی در کشور بودیم. در نظر بگیرید اگر جریان فرهنگی هنری نباشد چه فجایعی در جامعه رخ می‌دهد؟ برای حذف معافیت مالیاتی باید پژوهش و مطالعه و دنبالش فکر و اندیشه باشد. مالیات هنرمندان چه آورده‌ای برای سبد دولت دارد؟

نوربخش در بخشی از صحبت‌هایش اظهار کرد: اکنون پویشی از سوی صنوف هنری و همگرایی در خانه هنرمندان تشکیل شده و این نشست بخشی از صحبت‌های همه صنوف است. خوشبختانه دولت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز دنبال معافیت مالیاتی هستند و این موضوع باعث امیدواری جامعه هنری است. امیدواریم نمایندگان و ریاست مجلس شورای اسلامی به این موضوع توجه داشته باشند هر چند نامه‌ای برایشان ارسال کردیم و تاکنون جوابی دریافت نکرده‌ایم. ما در این مکاتبه خواستار جلسه‌ نمایندگان صنوف با نمایندگان مجلس هستیم و امیدواریم این دیدار اتفاق بیفتد.

نوربخش همچنین بیان کرد: تنها چند کنسرت اندک در شهر تهران برگزار می‌شود آیا نمایندگان می‌دانند برای هنرمندان شهرستان‌ها چه اتفاق می‌افتد؟ نود درصد فعالان موسیقی در حوزه آموزش فعالیت دارند و تقریباً اجرا و تولید تعطیل است. نمایندگان باید قانون کپی رایت و حقوق پدیدآورندگان را جدی بگیرند اگر می‌خواهند از هنرمندان مالیات دریافت کنند. صداوسیما بدون مجوز موسیقی پخش می‌کند در صورتی که اگر قانون کپی‌رایت وجود داشت یک هنرمند موسیقی با یک اثر موفق می‌توانست همه عمر زندگی کند. در این کشور همه آثار هنرمندان با یک کلیک در دسترس است و هیچ نماینده و دولتمردی به آن واکنش نشان نمی‌دهد.

امیر راد، عضو هیات رئیسه خانه هنرمندان در ادامه یادآور شد: همانطور که مستحضرید مسائل حوز‌ه‌های هنری مشترک است. به نظر می‌آید در تصمیم‌گیری برای معافیت مالیاتی عده‌ای هنرمند که درآمد کلانی دارند و بیشتر به چشم می‌آیند رصد شده و آن‌ها را به عنوان نماینده هنرمندان می‌شناسند و شرایط آن‌ها را به مابقی هنرمندان تعمیم داده‌اند. این موضوع می‌تواند صدمات جدی به فرهنگ و هنر جامعه وارد کند. ما باید هنرمندان و شرایط آن‌ها را درست رصد کنیم و با نگاه علمی برای کل هنرمندان تصمیم‌گیری شود.

او افزود: وظیفه هنرمندان فرهنگسازی است و برای همین است که در سراسر دنیا برای این قشر حمایت در نظر گرفته می‌شود اما ما در ایران به عکس عمل می‌کنیم و از این فرهنگسازان مالیات می‌گیریم. اگر هر شهروند درآمد مکفی داشته باشد باید مالیات هم پرداخت کند اما بسیاری از این هنرمندان برای تامین منابع اولیه زندگی‌شان دچار مشکل هستند. برای دریافت مالیات از این قشر باید آن‌ها را زیر حمایت قرار داد. دو سال پیش این موضوع مطرح شد و هنرمندان به آن اعتراض کردند و حذف معافیت مالیاتی مسکوت ماند.

راد در پایان گفت: طی این چند روز هنرمندان تجسمی نامه‌ای به آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نوشتند و امیدوارم نهایتاً این مسیر منجر شود دوستان مجلس و کمیسیون‌های مختلف با دید وسیع‌تر به این مساله نگاه کنند و در این زمینه کار کارشناسی انجام شود. ما مخالف مالیات نیستیم اما با رویکردی درست و کارشناسی‌شده. این نگرانی روانی برای هنرمندان پیامدهای منفی فرهنگی خواهد داشت که در بلندمدت خود را نشان می‌دهد.

روانبخش صادقی، دیگر عضو هیات رئیسه خانه هنرمندان در ادامه تصریح کرد: فکر نمی‌کنم نمایندگان مجلس از درگیری اهالی سینما با مشکلات معیشتی بی‌خبر باشند. در شرایط کنونی با توجه به شرایط کرونا معیشت آن‌ها ضعیف شده و حذف معافیت مالیاتی تبعات خواهد داشت. دریافت مالیات از هنرمندان ایراد ندارد اگر قانون نظام صنفی آن‌ها مصوب شود. هنرمندان با رقم دریافت یک تا دو میلیون تومان ماهانه بازنشسته می‌شوند و بیمه بیکاری، حق مسکن، اولاد و ... ندارند و در این شرایط باید مالیات هم پرداخت کنند؟ اگر خانه سینما از برخی از آن‌ها حمایت نمی‌کرد بسیاری زمین می‌خوردند.

او افزود: بیست و یک شهریور ماه روز سینما جلسه‌ای با آقای قالیباف داشتیم و او ضرب‌الاجلی در سه محور اعلام کرد. بسیار عجیب است پس از بررسی، حذف معافیت مالیاتی هنرمندان در نظر گرفته شد. متاسفانه این بازی روانی که وارد جامعه هنری شده در آثار هنری نمود پیدا می‌کند. نود و هشت درصد اهالی هنر و سینما درگیر گذران معیشت زندگی هستند و خانه سینما درصدد رفع مشکلات آن‌ها. اکنون شما از این آدم‌ها می‌خواهید مالیات پرداخت کنند؟ اگر هنرمندان مشمول پرداخت مالیات شوند، دوباره به گذشته بازمی‌گردیم و شوک به هنرمندان وارد می‌شود.