گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «بهشت حکیم‌ الله» نوشته خسرو امیری به کارگردانی و بازی مرجان قاسمی از ایلام امروز 24 بهمن در هشتمین روز از چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ساعت‌های 17 و 19 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می‌رود. قاسمی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نمایش گفت: نمایشنامه «بهشت حکیم‌ الله» اثری تک‌شخصیتی و مونولوگ به زبان افغانی و درباره زنان است.

او درباره جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه برای اجرا عنوان کرد: به نظر من «بهشت حکیم‌ الله» صدای تمام زنان جهان است و مربوط به اقلیم خاصی نیست. زن نمایشنامه درگیر عاشقانه‌ای شده و دنبال عشق به سرنوشت شوم و غم‌انگیزی دچار است. از سویی نیز به خسارت‌هایی که داعشی‌ها به دنیا زده‌اند، پرداخته می‌شود و از این جهات این نمایشنامه برایم جذاب آمد.

قاسمی در ادامه اظهار کرد: از آنجا که متن نمایشنامه به زبان افغانی بود، حدود هفت هشت ماه روی متن کار کردم تا آن را هضم و شخصیت و زبان آن را پرداخت کنم و در  این مسیر هر چه پیش‌تر رفتم نسبت به اجرای آن مشتاق‌تر شدم.

او درباره سبک و فضای اجرایی «بهشت حکیم‌ الله» تصریح کرد: نمایشنامه هشت شخصیت شامل هشت مرد و یک زن دارد که من با شیوه بازی در بازی به صورت مونولوگ آن را اجرا می‌کنم که این مساله در نوع خود سخت و در عین حال جذاب بود.

این بازیگر و کارگردان درباره شیوه ورود نمایش به جشنواره تئاتر فجر یادآور شد: «بهشت حکیم‌ الله» از استان برای شرکت در بخش رقابتی به جشنواره تئاتر فجر معرفی شد اما از آنجا که امسال تعداد کمتری اثر از استان‌ها به این رویداد راه یافته، برای شرکت در بخش رقابتی پذیرفته نشد و در نهایت با توجه به موضوع که درباره تیپ فاطمیون و مدافعان حرم است، به صلاحدید دبیر جشنواره در بخش مهمان اجرا می‌شود.

3

قاسمی در ادامه ضمن گلایه از نحوه میزبانی جشنواره تئاتر فجر از شرکت‌کنندگان شهرستان‌ها گفت: جشنواره تئاتر فجر بزرگ‌ترین رویداد تئاتر ایران است و باید شرایطی فراهم شود که مهمانان دیگر استان‌ها از ابتدا در تهران حضور داشته باشند و بتوانند آثار را تماشا کنند و امکان شناخت، تعامل و گفت‌وگوی آن‌ها با یکدیگر فراهم شود. متاسفانه گروه‌های اجرایی یک روز پیش از اجرای نمایش‌ به تهران می‌آیند و روز بعد باید به شهر خود بازگردند و این مساله ما را از دیدن آثار یکدیگر محروم می‌کند. جشنواره تئاتر فجر پله ترقی برای هنرمندان تئاتر شهرستان است و از این رو باید مسئولان برای این موضوع تمهیداتی بیندیشند.

او در ادامه افزود: نکته بعدی این است که بسیاری از دوستان من مشتاقند نمایش من را در جشنواره تماشا کنند اما من به عنوان کارگردان امکان دعوت از حتی یک مهمان برای تماشای نمایش خود در جشنواره را ندارم.

قاسمی در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: انتظار داشتم از آنجا که نمایش «بهشت حکیم الله» درباره داعش، راه سردار سلیمانی و لشکر فاطمیون است، حداقل مسئولان برگزاری جشنواره این اثر را معرفی و اطلاع‌رسانی می‌کردند تا دوستان افغان و خانواده‌های لشکر فاطمیون به تماشای آن می‌نشستند که متاسفانه این اتفاق هم نیفتاد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا 26 بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه در حال برگزاری است.