گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «به هیچکس هیچی نگو» نوشته و کار کامران شهلایی امروز جمعه 22 بهمن ماه ساعت 18:30 و 20:30 در ششمین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش غیررقابتی این دوره از رویداد در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر روی صحنه خواهد آمد.

کامران شهلایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری و موضوع نمایش «به هیچکس هیچی نگو» گفت: این نمایش درباره یک زن است که در یک روز بسیار عادی که همسرش در خانه نیست، حوصله‌اش در منزل سر آمده و تصمیم می‌گیرد به یک مرکز خرید برود. او سوار بر تاکسی زردی می‌شود و چند مرد قصد تعارض به زن را دارند. زن در ذهن خود فکر می‌کند که پس از این حادثه در صورتیکه به منزل بازگردد، نحوه برخورد همسر و اجتماع با او چگونه خواهد بود؟

او ضمن اشاره به اینکه نمایش یک کاراکتر زن و 5 کاراکتر مرد دارد، درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «به هیچکس هیچی نگو» عنوان کرد: این نمایش فضای اجرایی سیال ذهن دارد و تمرینات آن نیز سه ماه به طول انجامیده است.

این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره ویژگی‌های نمایش اظهار کرد: از آنجاکه مخاطب برای من بسیار حائزاهمیت است ترجیح می‌دهم نمایش قصه‌گو باشد تا تماشاگر به آن جذب شود. در عین حال «به هیچکس هیچی نگو» درباره مسائل زنان است که همواره از دغدغه‌های من بوده است و این مسئله از معضلات روز جامعه است.

2

شهلایی دریاره اجرای عمومی نمایش گفت: مذاکراتی بامجموعه تئاترشهر مبنی بر اجرای عمومی این نمایش داشته‌ام که امیدوارم امکان اجرا در این مجموعه فراهم شود، در غیر این صورت نمایش را در یک سالن خصوصی روی صحنه خواهیم آورد.

او با بیان اینکه پخش آثار جشنواره از پلتفرم‌ها اتفاقی خجسته است، تصریح کرد: این تمهید منجر به آن خواهد شد که مخاطبان تئاتر در دورترین نقاط هم این امکان را داشته باشند تا نمایش‌های جشنواره را ببینند و این اتفاق باتوجه به شرایط کشور در پی شیوع ویروس کرونا بسیار خوب است ضمن اینکه از هزینه رفت و آمد مخاطبان تئاتر به سالن‌های نمایش نیز می‌کاهد.

کارگردان نمایش «» در پاسخ به این پرسش که آیا هراس آن را ندارد که تماشاگر پس از دیدن نمایش از طریق پلتفرم‌ها در زمان اجرای عمومی برای تماشای نمایش به سالن‌ نیایند؟ گفت: به اعتقاد من طیف مخاطبان ما بسیار گسترده است و به نظرم پس از تماشا از طریق پلتفرم باعث می‌شود تا برای نمایش تبلیغ کنند و به نظرم این جریان مفید است و نباید از آن ترسید.

کامران شهلایی ضمن گلایه نسبت به جای خالی منتقدان در جشنواره عنوان کرد: متاسفانه نقدی به آثار جشنواره وجود ندارد و جای خالی منتقدان احساس می‌شود. نحوه برگزاری جشنواره عالی و نبود منتقدان تنها ضعف این رویداد است. نقد بحث بنیادی در تئاتر ایران دارد و به اعتقاد من تعداد منتقدان خوب تئاتر انگشت‌شمارند و متاسفانه هیچ بستری برای پرورش منتقد وجود ندارد. این موضوع باعث می‌شود آثار  بررسی نشوند و اعضای یک گروه نمایشی در مواجهه با اثر خود قرار نگیرند و کار تئاتر پیش‌ نرود.

سمیه مهری، سهیل محزون، سیامک زین‌الدینی، فرشید ابوالحسن‌زاده، جلال تبریزی و بهنام شاکری بازیگران نمایش و آهنگساز نیما مهدوی است.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاترفجر تا 26 بهمن ماه به دبیری حسین مسافرآستانه در حال برگزاری است.