گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «عکس‌العمل» به سرپرستی یوسف باپیری امروز 17 بهمن در نخستین روز از چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در بخش دیگرگونه‌های نمایشی این رویداد ساعت 14 در سالن اصلی تالار مولوی اجرا خواهد شد.

یوسف باپیری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری این پروژه گفت: سال گذشته کارگاه تئاتر مستند «فصل تئاتر مستند» در بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران با تدریس محمد منعم، امین میری، بهار کاتوزی و من برگزار شد. این کارگاه با حضور حدود 80 هنرجو با تاکید بر تئاتر مستند قرار بود طی چهار هفته برگزار شود که به دلیل شرایط کرونا با وقفه‌هایی مواجه بود و مدت زمان آن حدود یکسال به طول انجامید.

او در ادامه افزود: پیشنهاد شد خروجی کارگاه در جشنواره به اجرا تبدیل شود و من نیز به عنوان سرپرست مسئولیت آن را پذیرفتم اما به دلیل شیوع ویروس کرونا به اجرا نرسید. خوشبختانه این پروژه به دلیل علاقه بچه‌ها متوقف نشد.

این کارگردان تئاتر ضمن اشاره به اینکه موضوع این پروژه توسط اعضای گروه انتخاب شده است، عنوان کرد: کارهای پژوهشی و تدوین متن نیز توسط بچه‌های گروه انجام شد. این پروژه با رای‌گیری اعضا، «تالار مولوی» انتخاب شد و ترجیحم بر این است تا اکنون درباره موضوع این کار توضیح بیشتری ندهم. موضوع کلی تئاتر مولوی است و زمینه اصلی و پلات کاری مستند است و این پژوهش تبدیل به فرم اجرا شده است.

او اضافه کرد: پیشنهاد اجرای این پروژه را با آقای حسین مسافر آستانه دبیر چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در میان گذاشتم و او نیز با توجه به اینکه نمایش، مستند و مرتبط با تالار مولوی است، موافقت کرد در ایام جشنواره در همین تالار اجرا شود.  

کارگردان نمایش «فتوحات گلشیری» همچنین گفت: مهم‌ترین نکته در این نمایش برای من به عنوان سرپرست گروه این است که ما در این پروژه هیچکدام یکدیگر را انتخاب نکرده‌ اما کنار هم قرار گرفته‌ایم و در مجموع این امکان فراهم شده تا افرادی ناهمگن اعم از باتجربه و کم تجربه کنار هم یک اثر را تولید کنند و پروژه را به نتیجه برسانند.

باپیری در پایان صحبت‌هایش درباره ویژگی‌های پروژه مستند «عکس العمل» عنوان کرد: از ویژگی‌های این نمایش تاکید بر تئاتر مستند است. سعی‌مان بر این بوده در بخش‌های مختلف نمایش از گونه‌های متفاوت تئاتر مستند استفاده کنیم و درباره این شیوه‌ها و ویژگی‌های این تئاتر بگوییم. ادعا آن را دارم که حتی یک کلمه ارجاع غیر مستند در این نمایشی وجود ندارد.

چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر تا 26 بهمن به دبیری حسین مسافرآستانه در حال برگزاری است.