گروه تئاتر هنرآنلاین، نمایش «ماه بر ترک اسب پیر» نوشته ایوب آقاخانی و کار محمد عبدالهادی با بازی ایوب آقاخانی از 22 دی‌ماه ساعت 20 در سالن شماره یک خانه ‌نمایش ‌مهرگان روی صحنه است.

عبدالهادی درگفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های انتخاب نمایشنامه «ماه بر ترک اسب پیر» برای اجرا گفت: از آنجا که تاکنون فیلم‌های کوتاه و مستندهای بسیاری تولید کرده‌ام، سال 1399 به دنبال نمایشنامه‌ای با ویژگی‌ها و قابلیت‌های بصری خاص بودم. نمایشنامه‌ای که دارای ویژگی تصویری و نمایشی باشد به این معناکه تلفیقی از تئاتر و سینما را در صحنه داشته باشم.

او در ادامه افزود: طی مذاکره‌ای که با ایوب آقاخانی داشتم، طرح و ایده مدنظرم را با او در میان گذاشتم و او نمایشنامه «ماه بر ترک اسب پیر» را به من پیشنهاد داد که این نمایشنامه چند سال پیش نوشته شده بود. آن را خواندم و بسیار به این اثر علاقمند شدم و پس از بررسی و چالش‌هایی که به منظور استخراج نقاط قوت اثر به جهت قابلیت‌های تصویری با آقای آقاخانی داشتم، تمرینات این نمایش را آغاز کردیم.

این فیلمساز درباره موضوع ومضمون نمایش یادآور شد: اتفاقی که در این نمایش می‌افتد، شاید برای بسیاری از انسان‌ها که به دیگر کشورها مهاجرت می‌کنند، رخ دهد و این نمایش، قصه قابل لمسی برای همه مخاطبان دارد و همه با آن ارتباط خوبی برقرار می‌کنند.  

او درباره سبک و فضای اجرایی نمایش عنوان کرد: به نظرم نمایشنامه تلفیقی از چند سبک ملودرام، عاشقانه و تراژیک است و چندین سبک به خوبی توسط نویسنده نمایشنامه تلفیق شده تا مخاطب را به فضای مدنظر ببرد. در این نمایش در حالیکه داستانی از زندگی یک شخص به صورت فلاش بک، فلاش فوروارد و ... روایت می‌شود، مخاطب را نیز آرام آرام به سمت داستانی بسیار زیبا هدایت می‌کند و تماشاگر در پایان نمایش متوجه پیام این اثر خواهد شد.

عبدالهادی درباره ویژگی‌های نمایش «ماه بر ترک اسب پیر» اظهار کرد: به دلیل ویژگی‌های بصری بسیاری که در متن وجود دارد، قابلیت‌های تصویری شدن قسمت‌هایی از این نمایش وجود دارد. بعضی از صحنه‌های این نمایش پتانسیل آن را دارد تا روی پرده و ویدئو پروژکتور نمایش داده شود. از این رو مخاطب در عین حال که یک نمایش را می‌بیند، توسط فلش بک و فلش فورواردها اتفاقاتی را روی پرده ویدئو پروژکتور شاهد است. این موضوع ویژگی این نمایش است که تقریباً آن را از دیگر نمایش‌ها متمایز کرده است.

او در ادامه افزود: درست است که استفاده از ویدئو پروژکشن‌ در آثار نمایشی مرسوم است اما استفاده از ویدئو پروژکشن در این نمایش حدود یک سوم نمایش کاربرد دارد.

3

عبدالهادی با بیان اینکه با ایجاد خلاقیت در متون نمایشی امکان آن وجود دارد اثرگذاری متن بیشتر شود، گفت: متونی که نویسندگان بسیار خوب ایرانی می‌نویسند، قابلیت‌های بسیار دارند. به نظرم کارگردان‌های جوان و باانگیزه باید از نمایشنامه، ویژگی‌ها را استخراج کنند. در حال حاضر که دنیا به سمت پیشرفت و تکنولوژی است در صورتیکه در هر زمینه‌ای خلاقیتی وجود داشته باشد آن اثر می‌تواند دیده شود. یک متن در عین سادگی امکان آن را دارد تا با خلاقیت، اثرگذاری بیشتری داشته باشد. از این رو متنی که دارای ویژگی های خوبی باشد با استفاده از خلاقیت‌های نو که اکنون دردسترس همگان است، جذابتر و ویژه‌تر می‌شود تا مخاطب بیشتر با آن اثر ارتباط برقرار کند.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: ما به لحاظ امکانات مالی بسیار در فشار و مضیقه هستیم و امیدوارم مردم، دانشجویان و هنرمندان با تماشای آثار نمایشی از ما و تئاتر حمایت کنند.

در خلاصه داستان نمایش «ماه بر ترک اسب پیر» آمده است: امشب شب یلدا نیست اما داوود مینو طولانی‌ترین شبش را پیش رو دارد. شبی که با رازهای سر به مهرش معلوم نیست روزی در پی خواهد داشت یا نه...

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: تهیه کننده: سارا ‌داروفروش، مجری طرح: مهدی ‌علی‌نژاد، طراح صحنه: سینا ‌ییلاق‌‌بیگی، طراح پوستر و بورشور: آریا ‌درفش‌‌رزم، دستیار یک کارگردان و برنامه‌ریز: مهرنوش ‌بیگ‌‌زاده، دستیار دوم کارگردان: آریان ‌عرفانیان، مدیر صحنه: کمیل پورقلی و مدیر روابط‌عمومی: سیدمحمدصادق ‌سیادت.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.