گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «تلفات» نوشته و کار علیرضا معروفی از 23 آذر ساعت 20 در سالن اصلی تالار مولوی روی صحنه است. بازیگران این نمایش فرزاد ‌تجلی، دلارام ترکی، نازنین ‌حشمدار، امیررضا ‌حشمی‌‌پور، نصیرساکی، ایمان ‌سلگی، فردین ‌شاه‌‌حسینی، حسین ‌عارف، خاطره فاتح، محمد ‌نژاد، ایمان ‌نظیفی و محمدنیازی هستند.

علیرضا معروفی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره روند شکل‌گیری نمایش «تلفات» گفت: من همواره مطالعاتی در زمینه جنگ دارم و اکثر رمان‌ها و خاطرات مرتبط به هشت سال دفاع مقدس را خوانده‌ام. کتاب «دا» خاطرات سیده‌زهرا حسینی و کتاب «زمین سوخته» نوشته احمد محمود از جمله آثاری بود که ذهن مرا بسیار مشغول کرد. قصه و سوژه اصلی نمایشنامه «تلفات» را از این دو کتاب برداشت کردم. بستر اتفاقات در این دو کتاب و نمایشنامه «تلفات» مستند است اما قصه‌ نمایش، زاده تخیل من است.

او درباره موضوع و مضمون نمایش «تلفات» عنوان کرد: این نمایش درباره غسالخانه یک شهر مرزی در سه روز ابتدایی جنگ است که نام این شهر عنوان نمی‌شود اما این شهر می‌تواند خرمشهر، مهران، سردشت و... باشد. تعداد کشته‌شدگان جنگ به قدری زیاد است که گورستان دیگر جایی برای دفن جنازه‌ای ندارد...

0c472fa7-30b0-4354-ac5e-5fe3a53dc661

این کارگردان جوان درباره سبک و فضای اجرایی این اثر اظهار کرد: نمایشنامه کاملاً رئالیستی نوشته شده است اما این امکان را نداشتیم که آن را بر اساس این شیوه اجرا کنیم چراکه نشان دادن غسالخانه با ازدحام جنازه‌ها حتی در سینما نیز کار دشواری است. بنابراین برای اجرای این نمایش بسیار فکر کردم، حتی به مکان دیگری جز غسالخانه. شخصیت اصلی نمایش، دختری نقاش است که از فرانسه با پیرمردی مصاحبه می‌کند، از این رو تصمیم گرفتم صحنه نمایش باید گالری نقاشی باشد و جنازه‌ها و کشته‌شدگان نیز می‌توانند تابلوهای نقاشی باشند که این دختر آن‌ها را نقاشی کرده و این محل نیز گالری نقاشی اوست و از این جهت از صحنه به فرم اجرایی رسیدم.

معروفی درباره ویژگی‌های نمایش «تلفات» گفت: این نمایش به صورت رئالیستی اجرا نمی‌شود و دارای بستر و فرمی است که از دل متن و شیوه اجرایی گرفته شده و مخاطب با فرم جدیدی در نوع روایت و کارگردانی مواجه می‌شود. به عنوان مثال از آنجا که در نمایش افکت صدا بسیار وجود دارد، سعی کردم افکت‌های صدا ساخته نشود و تلاشم بر این بود افکت‌ها توسط بازیگران و از دل صحنه درآید.

او در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: «تلفات» نمایش متفاوت در حوزه جنگ است و از مخاطبان تئاتر می‌خواهم ابتدا به تماشای این نمایش بنشینند و سپس ما را قضاوت کنند.

6b70374e-1b20-4bbe-8e6b-b778e525e60c

در خلاصه داستان نمایش «تلفات» آمده است: دختری جوان بعد از چهارده هزار و ششصد روز به بهانه‌ی کشیدن پرتره پیرمردی به پاریس، خیابان چرچیل، پلاک هفت می‌رود و...

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مدیر تولید: حامد ‌گودرزی، مشاور پروژه: علی مهرانی، دستیار اول کارگردان: مجتبی ‌موسوی، ‌دستیار دوم کارگردان: مائده کازر، طراح صحنه و لباس: علیرضا معروفی، نقاش تابلو‌ها: لیلا فلاحت‌پیشه، طراح نور: رضا خضرایی‌شاد، طراح گریم: نیلوفر ‌مرسل‌‌وند، مجریان گریم: بهاره ‌سیجانی و فاطمه محمدی، آهنگساز: سینا کووایی، مدیر صحنه: مسعود عبدالملکی، منشی صحنه: نازنین علیزاده، مشاوره رسانه‌ای: میترا رضایی، طراح پوستر: حسین ‌اناری، عکاس: سمیه ‌میری و ساخت تیزر: گروه تبلیغات و رسانه هور.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.