به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، حمیدرضا اردلان پژوهشگر موسیقی نواحی و آهنگساز که چندین دوره نقش مشاور و داور بخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان را برعهده دارد، درباره نقش جشنواره دراستعدادیابی و کشف نسل جوان مستعد درعرصه موسیقی نواحی گفت: پرسش درباره واژگان انگیزه و استعداد در نسبت با یک جشنواره بسیار معمول بوده و راه ساده‌ای است تا یک گفت‌وگو را به مسیری درست هدایت کند. جواب این پرسش می‌تواند این باشد که جشنواره موسیقی جوان، تاثیر به‌سزایی در ایجاد انگیزه و کشف استعدادها دارد. من تمایل دارم، جواب این پرسش را به زمینه‌های فرهنگی معاصر و تغییر زبان و به‌تبع آن، به تغییر مفاهیم واژگان ارجاع دهم.

این پژوهشگر موسیقی افزود: دشواراست که درک یکسان و مشترکی از معنی انگیزه و استعداد را نزد یک نوازنده یا خواننده موسیقی نواحی یا مقامی بیان کرد. قبلا موسیقی آیینی در معنی مفاهیم کلی و قیاسی حیات داشت، اکنون انسان‌ها در نسبت با خود و به تعبیر نوین که می‌شود، آن را به نفس مستقل هم شرح کرد، روبه‌رو هستند. ریشه‌های حیات فرهنگی جمعی در میان اهالی الحان و نغمات دچار گسست شده است. یکی از اهداف جشنواره موسیقی جوان این است که آن انگیزه و استعدادها را که در زمینه تفکر و کردار جمعی ظهور و بروز داشت گوشزد کند و می‌شود باور داشت که توسط جشنواره در این راه سعی شده است.

اردلان با اشاره به این‌که در قیاس با جشنواره‌های دیگر، جشنواره موسیقی جوان، هم ساختار دارد و هم تمهید معنای متصل به سنت‌های موسیقی ایران را دنبال می‌کند، گفت: چنین اقدامی نیازمند شناخت است، که نشانه‌های تمهیدات هویتی آن به حضور موسیقی‌دانان جوان صاحب‌لحن و مقام از یک سو و تداوم ذهن علمی به مفهوم قدیم و جدید آن در نزد گردانندگان جشنواره از سوی دیگر بستگی دارد. به این‌ها پیگیری و تسلط دبیر جشنواره به ایجاد نگاه فراگیر و مدام درحال نقد از درون و بیرون را هم اضافه کنید. جشنواره با سه ترم واژگانی موسیقی، ملی و جوان شناخته می‌شود. به همین دلیل؛ هم درانواع و هم در جغرافیا، فراگیر است.

این هنرمند با انتقاد از عدم توجه رسانه ملی به برگزاری رویداد مهمی با عنوان جشنواره ملی موسیقی جوان تصریح کرد: صدا و سیما مشغول امور سیاسی است و از چنین رویدادهایی غفلت می کند. مدیران تلویزیون از تاثیر چنین جشنواره‌ای بر رشد معرفت شنیداری جامعه غفلت دارند و آن را به‌ عنوان یک رویداد ملی جامع، ضبط و پخش نمی‌کنند. اگر بخواهیم فراگیری درصورت این رویداد وقوع یابد، ضرورت دارد که رسانه‌ها کمک کنند. بنده اطمینان دارم محتوای جشنواره موسیقی جوان به‌طور کلی منش صدق دارد و درمیان هنرمندان موسیقی راه فراگیری می رود.

داوربخش موسیقی نواحی جشنواره موسیقی جوان درباره تمرکز وتوجه جشنواره موسیقی جوان به نوازندگان و خوانندگان موسیقی نواحی و ایجاد انگیزه برای این نسل بواسطه توجه به موسیقی اجدادی شان بیان کرد: جشنواره ملی موسیقی جوان را متخصصان شناخته‌شده کشور پیش می برند و تجارب آنها تاکنون به حاشیه‌های سیاست‌زده معمول یا منافع شخصی کشیده نشده است. گاهی سعی شد که این جشنواره هم از محتوا تهی شود، اما تاثیر ملی و فراگیر آن و پشتیبانی موسیقی دانان برجسته همکار جشنواره، مانع این کارشده است. اتفاقا می‌خواستند بخش نواحی که مرکز و ریشه موسیقی ایران است را تعطیل کنند که موجب اعتراض شد. بخش جوان موسیقی نواحی مهم‌ترین امکان است تا روش‌شناسی و نگاه به آینده موسیقی آیینی و الحانی که میراث گذشتگان و دارایی آیندگان است در معرض تجربه جدی و مدام قرار گیرد. مسلما این جشنواره به‌طور کلی و دربخش نواحی یک دستاورد بزرگ به‌شمارمی آید.

این هنرمند در پایان درباره ارزیابی خود نسبت به دوره‌های گذشته و سطح آثار رسیده و شرکت‌کنندگان درجشنواره نیز خاطرنشان کرد: در ابتدا، آثار رسیده به جشنواره شامل کل نواحی و سبک‌های گوناگون و نحله‌های موسیقی نبود، به‌تبع آن ما از یک سیاق معین در اجراها برخوردار نبودیم. به‌مرور زمان، توجه موسیقیدانان جوان نواحی به این جشنواره جلب شد. اکنون مقام‌یافتگی اجراها و نظام‌یافتگی جشنواره رو به هویدا شدن است. در پایان به اطلاع می‌رسانم که این جشنواره باعنوان جشنواره موسیقی ملی جوان، شاهد اجرای نونهالان، نوجوانان و حتی خردسالان هم هست.

پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان پاییز امسال به دبیری هومان اسعدی و مشارکت گسترده استادان موسیقی ایران با حمایت دفتر موسیقی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همت انجمن موسیقی ایران و همکاری بنیاد رودکی برگزار می‌شود.