به گزارش هنرآنلاین، عاطفه کبیری، دبیر جشنواره سراسری بداهه با اعلام این که این جشنواره سراسری با برگزاری رقابت بازیگری بداهه در دیگر استان‌ها طی سال جاری ادامه می‌یابد، خاطر نشان کرد: این جشنواره که با حمایت معاونت فرهنگی دانشجویی واحد تهران مرکزِ دانشگاه آزاد اسلامی توسط مجموعه "بداهه‌گران" برگزار می‌شود، اولین جشنواره منحصرا بداهه در تمام کشور است که به امر بداهه‌پردازی به شکل کاملا تخصصیِ آن می‌پردازد. 

وی تصریح کرد: ما در هر دوره برگزاری جشنواره سراسری «بداهه» متعهد هستیم که جشنواره را در ۱۰ استان کشور برگزار کنیم و  در حقیقت با یک نگاه استعدادیابی بتوانیم تمام سطح کشور را در این رویداد هنری پوشش بدهیم. بنابراین استان تهران در واقع اولین استان برای سالِ جاری به شمار می‌آید و برای گام اول هم تمرکز بر اجرای صحنه‌ای نمایش «بازیگری بداهه» است اما در ادامه به سایر استانهای کشور سفر می‌کنیم و بداهه‌پردازی در شعر و ادبیات، ساخت عروسک، موسیقی، آواز، هنرهای تجسمی و سایر موارد را هم به این رویداد بزرگ سراسری که نگاه کاملا تخصصی به امر بداهه‌پردازی دارد اضافه خواهیم کرد.  

دبیر جشنواره سراسری «بداهه» تصریح کرد: منظور از بداهه در حقیقت هر نوعی از آفرینش ِ اثر هنری «در لحظه» و «بدون طرحی از پیش‌آماده» است. در این نوع از اجرا، فرآیندِ «خلق» پیشِ چشم ِ مخاطبان صورت می‌گیرد  و آنها در لذت ِآفرینش ِهنری سهیم می‌شوند. بنابراین چنین اجرایی به میزان قابل توجهی به نیروی خلاقه اجراگر بستگی دارد چرا که اجراگر باید بتواند روی صحنه با حفظ جنبه های زیبایی شناختی به محرکهای بیرونی و احساسات درونی به طور همزمان و بدون تعلل، مناسبترین پاسخ را ارائه دهد.

کبیری خاطرنشان کرد: رویداد نخستِ اولین جشنواره سراسری بداهه که بر بداهه پردازی در بخش اجرای نمایش (بازیگری بداهه) تمرکز دارد در اصل با نگاهی کاملا میان رشته ای برگزار خواهد شد. بر اساس طراحی صورت گرفته، ما در طراحی آیتم‌ها/ بخش‌های رقابتی مسابقه از سناریوهای موسیقی محور، عروسکی محور، بدن محور و نظیر آنها استفاده کردیم یا به طور مثال ممکن است شرکت کننده ها را در شرایطی قرار بدهیم که اجرایشان به سمت یک اجرای کاملا تکنولوژی محور سوق پیدا کند. بر این اساس رویکرد ما در چینش اعضای محترم هیات داوری هم کاملا بین رشته‌ای است و ما از اساتید صاحبنظر در زمینه های مختلف هنری دعوت به همکاری کردیم.  

وی با تاکید بر رویکرد آموزش محور جشنواره تصریح کرد:  از آنجا که شرکت عموم علاقمندان حتی کسانی که تجربه بداهه پردازی را نداشته‌اند در این جشنواره آزاد است، برای بالا بردن سطح کیفی رقابتها ، درس‌گفتارها و کارگاه‌هایی را  پیش از رقابت برگزار می‌کنیم.  البته از آنجا که بخش‌های تعریف شده برای این رویداد، میان‌رشته‌ای بوده و در مسابقه آیتم‌های عروسکی‌ محور، موسیقی محور و... خواهیم داشت که مخاطبان می‌توانند پیش از رویداد از طریق درس‌گفتارهای ما با آن بخش‌ها آشناتر شده و با کیفیت بالاتری در مسابقه حضور یابند. 

کبیری با اشاره به اعطای جایزه نقدی ۱۵ میلیون تومانی به برنده نهایی جشنواره درباره شیوه برگزاری کارگاه‌ها و مسابقه گفت: درس‌گفتارها به صورت آنلاین یا در قالب ویدئوی اختصاصی برای شرکت‌کنندگان ارسال می‌شود و مسابقه اصلی هم به شکل حضوری و با رعایت کامل فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل‌های پیشگیری از کرونا  در سالن ۳۰۰ نفره «غدیر» دانشگاه آزاد استان تهران برگزار می‌شود.

گفتنی است علاقمندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام به وب سایت یا اینستاگرام جشنواره به نشانی bedahegaran.ir مراجعه کنند.