گروه تئاتر هنرآنلاین: ایرج راد رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران و رئیس هیأت مدیره خانه تئاتر ضمن حضور در نشست اعضای این شورا، از شش نمایشگاه‌ دایر در خانه هنرمندان ایران بازدید کرد.

وی در حاشیه این بازدید با ابراز خرسندی از بازگشایی نمایشگاه‌ها بعد از موج شیوع کرونا و جریان یافتن این خانه به عنوان یک پاتوق فرهنگی برای هنرمندان و مخاطبان هنر گفت: در موقعیتی هستیم که برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و هنری فضا و فرصتی برای گردهمایی هنر، هنرمندان و مخاطبان را فراهم و تماشای آثار هنری نیرو و حس تازگی را به اهالی‌اش منتقل می‌کند. هنر همواره تاثیرگذار بوده و جذابیت‌های خود را داشته است، هنر اندیشه‌ساز و تفکر برانگیز است و مخاطبش را به راه تازه رهنمون می‌کند که اتفاقا در ایام کرونا بسیار موثر است. با این حال حفظ سلامت مردم و مخاطبان باید در کنار فعالیت دوباره نمایشگاه‌ها همیشه در نظر گرفته شود.

وی افزود: نمایشگاه‌های خانه هنرمندان ایران در رشته‌های نقاشی، عکس و سایر هنرهای تجسمی، پرفورمنس‌ها، اجراها و تمام رویدادهای فرهنگی هنری این مجموعه فضا و تمهیدی برای حضور مردم به عنوان مخاطبان هنر است. به ویژه در شرایطی که شاید امکان اجرای برخی از برنامه‌ها که نیاز به حضور گسترده‌تر مخاطبان و مردم دارد، فراهم نباشد، گالری‌ها و نمایشگاه‌ها رویدادهای مناسبی هستند که روح و حس تازگی را به مخاطبانشان منتقل می‌کنند. البته مهم است که بتوانیم نمایشگاه‌های پرباتری را در هر زمینه‌ای برگزار کنیم و به مفاهیم و ارتباطی که آثار حاضر در آن‌ها منتقل و با تماشاگران برقرار می‌کنند، توجه و دقت کنیم.

1c6822bb-1e00-45ea-a808-fc6bfde05003

وی درباره اعتراضات اهالی تئاتر به دولت، تحصن مقابل مجلس، نامه‌نگاری‌ها و بی‌پاسخ ماندن انتقاداتشان به وضعیت اهالی این هنر به دنبال بحران کرونا و آسیب‌های جدی آن بیان کرد: متاسفانه این تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است. هنر تئاتر نیاز به تماشاگر دارد و هرچه تعداد تماشاگرانش بیشتر باشد ارتباط بین صحنه و هنرمند و مخاطب بیشتر است. اگرچه در سالن‌های تئاتر فاصله‌گذاری برای حفظ سلامت مخاطبان رعایت می‌شود، اما هنرمندان نمی‌توانند روی صحنه ماسک بزنند. با این وجود آن‌ها در ایام کرونا ریسک کردند و جانشان را به خطر انداختند تا تماشاگران بتوانند در سالن‌ها حضور یابند و علاقه‌شان را دنبال کنند اما این تلاش‌ها و زحماتشان از سوی مدیران و دولت حمایت نشد. برخی از اهالی تئاتر حقوق و مستمری دارند و توانستند در این ایام روزگار را هرچند به سختی بگذرانند اما آن گروه که درآمد ثابتی نداشتند از این ماجرا آسیب زیادی دیدند و تحت فشار قرار گرفتند.