گروه تئاتر هنرآنلاین: روزبه حسینی، نویسنده و کارگردان تئاتر درباره جدیدترین فعالیت‌های خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من ترجیح می‌دهم درباره مجموعه کتابی حرف بزنم که مجوز آن را گرفته‌ام. این کتاب «آنچه می شنوی ساز کج کوک سکوت است» نام دارد. در واقع این نمایشنامه یک نمایشنامه قدیمی است که اجراهای متعددی از آن در ایران شده است. من در سال 1384 آن را در کارگاه نمایش تئاتر شهر اجرا کردم و پس از آن جوان‌های زیادی در شهرستان‌های مختلف آن را اجرا کردند. این نمایشنامه علاوه‌بر شش تک‌گویی دیگر منتشر می‌شود. در آن شش تک‌گویی دیگر نیز دو کار کاملاً جدید دارم که تاکنون اصلاً اجرا نشده‌اند.

او درخصوص نمایشنامه‌های جدیدی که در این مجموعه کتاب نوشته است، توضیح داد: یکی از آن‌ها با نام «می‌تونی در 20 دقیقه کل کف دریا رو بروفی» در ساحل دریا اتفاق می‌افتد و باید اجرای محیطی شود. داستان آن درباره شخصی است که از تهران رفته و در سواحل خلیج فارس معرکه گرفته. طبیعتاً نوع نمایش هم یک جور مدرن شده سنت معرکه‌گیری در تئاتر ما است.  یک نمایشنامه دیگر با نام  «خواب‌خواری در کافه شبه روشنفکری...» دارم که مشخصاً آن را برای اجرای خانم سیما شکری نوشته‌ام. این نمایش درباره آدمی است که معبر خواب است و خواب آدم‌ها را تعبیر می‌کند. هر دوی این نمایش‌ها ضمن اینکه تاریخ مصرف ندارند، به مسائل روز هم پرداخته‌اند. من نمایش «خواب‌خواری در کافه شبه روشنفکری...» را پس از درگذشت استاد محمدرضا شجریان نوشتم. به همین خاطر پاراگرافی که راجع به مرگ حرف می‌زند از سقراط شروع می‌شود و به کیارستمی و شجریان می‌رسد. این نمایش اگر ده سال دیگر اجرا شود ممکن است درخصوص یک شخصیت دیگری جنبه وسیع پیدا کند.

این نویسنده تئاتر با اعلام اینکه کتاب جدیدش توسط نشر افراز منتشر می‌شود، درباره اهدافش از انتشار این کتاب گفت: یکی از نیت‌های مهمی که داشتم نگاه به مرکز تئاتر استان‌ها بود. با زنده‌یاد الوند رایزنی داشتم که بچه‌های شهرستان بتوانند از این متن‌ها استفاده کنند چون آن‌ها عموماً دنبال کارهای تک پرسوناژ هستند. هدف دیگرم این بود که دانشجویان و هنرجویان بازیگری که عموماً به سوی بازی تک نفره پیش می‌روند هم بتوانند از این متون استفاده کنند و مدام به سراغ «آنتیگونه» و «هملت» نروند.

حسینی درباره سایر نمایشنامه‌های این مجموعه اظهار داشت: یک نمایشنامه دیگر در این مجموعه به نام «هزار شماره نامعکوس» است که 20 سال پیش نوشته است. تاکنون چند کارگردان کوشیده‌اند که این نمایش را اجرا کنند ولی نتوانسته‌اند. در حال حاضر خانم آتیه جاوید دارد روی آن کار می‌کند تا بتواند نمایش را تا نیمه سال به روی صحنه ببرد. در این مجموعه یک نمایشنامه دیگر به نام «به حق شرف لا اله الا الله» دارم که درباره یک زن بستری شده در تیمارستان است. من به متون دیگر به چشم متون کارگاهی نگاه می‌کنم که بین من، گروه نویسندگان و هنرجویان بازیگری کار شده و روی صحنه رفته است. من کمبود نمایشنامه ندارم که بیایم نمایشنامه‌ای که دانشجو حتی 20 درصد هم در آن دخیل بوده را به نام خودم چاپ کنم. اساساً  از این عادت‌ها ندارم و هیچوقت چنین کاری نمی‌کنم. یک متن دیگر هم در این کتاب دارم که بارها توسط خودم و دیگران اجرا شده است.

وی در پاسخ به این سوال که کتاب «آنچه می شنوی ساز کج کوک سکوت است» چه زمانی منتشر می‌شود، بیان کرد: ما فعلاً به نفع مخاطب ترمز کرده‌ایم که امید داشته باشیم تا قیمت کاذب کاغذ در بازار کتاب بشکند و ما مجبور نشویم یک کتاب 60- 70 صفحه‌ای را به قیمت 40 هزار تومان منتشر کنیم. هدف ما این است که این کتاب را دانشجویان و بچه‌های تئاتر استان ها استفاده کنند و دوست داریم به این هدف‌مان برسیم.