گروه تئاتر هنرآنلاین، در پی تعطیلی سالن‌های نمایش به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا از ابتدای سال گذشته، بنیاد رودکی در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی با همراهی هنرمندان، اصحاب فرهنگ و هنر، با استقرار چرخ‌های خیاطی در تالار حافظ، میزبان کارگاه تولید ماسک‌های بهداشتی شد. مسئولیت این کارگاه با حمید شریف زاده، کارگردان و بازیگر تئاتر بود و جمعی از هنرمندان، خیرین و کارکنان بنیاد رودکی در آن مشارکت داشتند. در این طرح پس از تولید ماسک و طی مراحل لازم به منظور استریل شدن، اقلام تولید شده میان کارکنان بیمارستان‌ها، کادر مراکز درمانی و همچنین مناطق محروم توزیع شد.

 نمایش «عشق روزهای کرونا» نوشته و کار محمد رحمانیان اواخر شهریور ماه در محوطه باز تالار وحدت اجرا شد. اجرای این نمایش در شرایطی که جامعه درگیر بیماری کرونا بود و مخاطبان نسبت به حضور در سالن‌های نمایش بیم داشتند، مورد استقبال واقع شد. این نمایش از ۲۷ تا ۳۱ شهریور با حضور بازیگرانی چون ‌‎امیرکاوه آهنین‌جان، نوشین اعتماد، سیما تیرانداز، سعید توکلی، آرمین رحیمیان، راحیل زمانی، غزل شاکری، بهنوش طباطبایی، مبینا طبایی، نیما طیبی، مانیا علیجانی، مهتاب نصیرپور، افشین هاشمی و احترام برومند در فضای باز تالار وحدت اجرا شد. 

 از دیگر اقدامات بنیاد رودکی می‌توان به برگزاری مجالس تعزیه و شبیه‌خوانی به سرپرستی احمد عزیزی در دهه اول ماه محرم پس از اذان مغرب و عشا در پهنه فرهنگی رودکی اشاره کرد. 

 همچنین این مجموعه در ضبط برنامه‌ای با عنوان "رجزخوانی اصحاب سیدالشهدا (ع)" به دبیری کانون کهربای تعزیه مشارکت داشته است. طی این برنامه ده شهید دشت کربلا انتخاب شده و سپس متن عربی رجزخوانی آن‌ها طبق تاریخ ترجمه و تبدیل به شعر شد و سپس این رجزخوانی‌ها ضبط شد و یک به یک در هر شب از دهه اول محرم از طریق شبکه تیوا و صفحه اینستاگرام فرهنگسرای اخلاق و ... رونمایی شد. 

 مشارکت در ضبط برنامه "بر بال تعزیه" کاری از گروه کودک و نوجوان شبکه دو سیما به کارگردانی وحید گلستان و تهیه‌کنندگی روزبه گیلانی و محسن عامری در دهه اول محرم از دیگر اقدامات بنیاد رودکی در سال جاری بود. این برنامه با هدف شناخت و واکاوی نشان‌ها و نمادهای تعزیه در ده قسمت برای مخاطبان نوجوان در بنیاد رودکی ضبط و روانه آنتن صداوسیما شده است. داوود فتحعلی بیگی پژوهشگر و فعال با سابقه عرصه تعزیه و چهره تاثیرگذار هنرهای نمایشی و سنتی ایران در برنامه "بر بال تعزیه" به روایت ۱۰ داستان از حادثه کربلا و واقعه عاشورا پرداخت. 

 همچنین همزمان با هفته سوم ماه محرم، تالار وحدت میزبان موسیقی نمایش "علمدار" به کارگردانی حسین پارسایی با تهیه‌کنندگی افتخاری پرویز پرستویی بود؛ اجرایی خیریه که با هدف کمک به محرومین مناطق مختلف کشور، روی صحنه رفت. پوئم سمفونی"علمدار" توسط پوریا خادم نوشته و اجرا شد و با رهبری بردیا کیارس  در قالب یک موسیقی- نمایش برخوردار از حرکات فرم و روایت، با مشارکت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مؤسسه خیریه "خادمین علی بن ابیطالب (ع)" در هفته سوم ماه محرم در تالار وحدت اجرا شد. بخش روایت این موسیقی نمایش برعهده چهره‌های شناخته شده هنری و بازیگران مطرح سینما و تئاتر بود. بلیت‌های موسیقی- نمایش"علمدار" که همزمان به صورت آنلاین و حضوری (با ظرفیت محدود برای تماشاگران) در تالار وحدت روی صحنه بود، به صورت همت عالی فروخته شد و همه عوائد فروش اجراهای این اثر از طریق مؤسسه خیریه "خادمین علی بن ابیطالب (ع)"، صرف کمک به خانواده‌های بی سرپرست و مناطق محروم شد.

 اجراخوانی آنلاین نمایش "خورشید کاروان" با بازنویسی مهدی متوسلی و کارگردانی محمود فرهنگ از دیگر حمایت‌ها و مشارکت‌های بنیاد فرهنگی رودکی در سال جاری بود. این نمایش در سی‌امین سال اجرای خود، همزمان با رحلت حضرت رسول اکرم (ص)، شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شهادت امام رضا (ع) در قالب یک اجراخوانی و به صورت آنلاین اجرا شد. جلیل فرجاد، کرامت رودساز، حسین پارسایی، اسدالله بابایی و عبدالرضا کیهانی با همراهی گروهی از هنرمندان اجرا خوانی این نمایش را بر عهده داشتند. 

مستند نمایش "سرباز" به کارگردانی حسین پارسایی نیز به همت بنیاد فرهنگی هنری رودکی و مشارکت و همراهی اداره کل هنرهای نمایشی و گروهی از هنرمندان تئاتر به صورت آنلاین و با تعداد محدودی تماشاگر، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دی ماه در تالار وحدت اجرا  به صحنه رفت. 

سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از تماشای موسیقی نمایش "علمدار" به کارگردانی حسین پارسایی و آهنگسازی پوریا خادم، درباره این اجرا گفت: چنانکه انتظار می‌رفت اجرای منظمی بود. یک آهنگساز جوان که آینده خوبی خواهد داشت و یک رهبری خوب در این اجرا کنار هم قرار گرفتند و حرکات نمایشی هم در کنار موسیقی اجرا شد. از معدود دفعاتی است که چنین ترکیبی در یک اجرا اتفاق افتاد. رضایت علاقه‌مندان هم نشان می‌داد که تیم تهیه‌کنندگی و اجرایی این اثر با نهایت دقت از پس این کار برآمدند.

حسینی در ادامه عنوان کرد: موسیقی در همه جای دنیا دارای طیف گسترده و متنوعی است. از آنجایی که هنر، زبان رسا و شیوایی است، اینکه هنرمندان ما تلاش می‌کنند وجوه فرهنگی کشور را با بیان هنر طرح کنند، طبیعتاً همواره در طول تاریخ بوده است. ابزارها متنوع شده ولی آن تمایل و علاقه تبدیل کردن آثار فرهنگی به هنر در دل هنرمندان وجود داشته است.

معاون امور هنری وزارت ارشاد در پایان خاطرنشان کرد: گمان نمی‌کنم که این سنت از دل فرهنگ ما فراموش شود. همچنان به‌عنوان یک شهروند علاقه‌مند منتظر هستم تا روز به روز آثار درخشان‌تری در گونه‌های مختلف ببینم و بشنوم.

 اجراخوانی نمایش «زخم مدینه» کاری از موسسه فرهنگی فدک به همت بنیاد رودکی نیز در تالار وحدت اجرا شد و مخاطبان به صورت آنلاین از تلویزیون تعاملی لنز ایرانسل تماشاگر این برنامه بودند. این اجراخوانی برداشتی آزاد از نمایش «روایتی دیگر» اثر استاد محمد اختیاری به نویسندگی مهدی متوسلی و کارگردانی عبدالرضا کیهانی بود که به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در تالار وحدت تهران به صورت آنلاین روی صحنه رفت.  در این اجراخوانی، هنرمندانی چون جلیل فرجاد، کرامت رودساز، حسین پارسایی، اسداله بابایی، علی رضا عابدینی، محمد نصرالهی، حمید فرجی، علی کیهانی، فربد صمدیار، ملیکا کاشانی، کیمیا کیهانی و عسل رودبار هنرنمایی کردند و همسرایان آن، محمد نصرالهی، حمید فرجی، سید محمد جواد شاهنگیان، سید جواد میربابایی، محمدرضا شهریاری، محمدجواد کاشانی، علی آقاپور، سیدعلی میربابایی، محمد خلیلی پناه و علیرضا حسینی بودند. همچنین موسیقی این اجرا از سعید ذهنی بود. 

 تالار حافظ نیز از اواخر بهمن ماه میزبان نمایش «ذات یا ضات؟» نوشته علی اصغر حبیبی به کارگردانی احمد ارجمندی  و تهیه‌کنندگی مهشید شعبانی بود.