سرویس تئاتر هنرآنلاین: مهرداد رایانی مخصوص استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در شرایط کرونا گفت: جشنواره تئاترفجر مهمترین حرکت تئاتری کشور ماست و قطعا بودنش بهتر از نبودنش باشد. قبول دارم به نوعی احساس نیازش هم از سوی مخاطبان و هم از سوی هنرمندان کاهش پیدا کرده و ضرورت برپایی آن افت داشته ولی واقعیت این است که اگر این رویداد تئاتری تعطیل یا به آن توجهی شود، اتفاقات بهتری جایگزین آن نمی‌شود به نظرم با گذشت سی و هشت دوره، نیاز به بازنگری و تقویت جشنواره تئاتر فجر داریم نه احیانا تعطیل کردن آن.

این هنرمند بیان کرد: جشنواره تئاتر فجر همواره در آسیا محل توجه و در دنیا جزو بیست جشنواره اول بوده که دلیل آن گستردگی و فراهم کردن زمینه برای نمایش انواع و اقسام تولیدات در حوزه‌هایی مختلف با سلیقه‌های مختلف است، از همین رو حضور بخش تله‌تئاتر و نمایش‌های رادیویی هم به گستردگی، رنگین کردن و توسعه آن کمک می‌کند.

وی افزود: یکی از مشکلات بزرگ ما همواره این است که برای حرکت‌های تئاتری از جمله جشنواره‌ها از ابتدا دستورالعمل و مانیفستی ارایه نمی‌دهیم برای مثال باید بگوییم قرار است با جشنواره تئاتر فجر به پنج هدف ملموس برسیم که همه هنرمندان و منتقدان بر اساس آن پنج هدف بتوانند به ارزیابی جشنواره‌ بپردازند ولی وضعیت به گونه‌ای است که متاسفانه هر شخصی یک چیزی از خود می‌گوید و توقعی دارد و متولیان و مشارکت‌کنندگان چنین فضایی را در مواجهه با جشنواره دارند. برای مثال به عنوان یک هنرمند وقتی می‌بینیم امسال تله تئاتر به این رویداد اضافه شده است، دوست دارم بدانم دلیل این کار چیست، چه هدفی را دنبال می‌کند و بعد از برگزاری جشنواره، به هدفش می‌رسد یا نه. این یعنی هدفمند کردن جشنواره.

رایانی مخصوص با اشاره به نقش تلویزیون در این موضوع اظهار کرد: تلویزیون به عنوان رسانه ملی باید سهم خود را در همه زمینه‌ها ادا کند همانطور که فیلم سینمایی، مستند، شو و ... را پخش می‌کند باید به تئاتر هم توجه کند چون این رسانه یک پدیده ملی است و چنین وظیفه‌ای را دارد پس نمی‌تواند از این وظیفه شانه خالی کند اگر نقصی در فرایند پخش و تولید هست، می‌تواند مرتفع شود اما با ساکت کردن تئاتر نمی‌توانیم آن را از بین ببریم. تلویزیون اگر انتقادی به تله تئاتر داشته باشد می‌تواند برای رشد و تعالی آن در فرایند تولید تلاش کند. بنابراین باید سهم خود را ادا کند و چرخه تولید در این زمینه را متوقف نکند اگر این چرخه متوقف شود راه‌اندازی مجدد آن بسیار دشوار می‌شود.

این استاد دانشگاه در پایان مطرح کرد: به نظرم تله‌تئاتر در رسانه‌ها و پلتفرم‌هایی که به صورت خصوصی در حال فعالیت هستند، نمایش پیدا می‌کنند. هرچند حالا این پلتفرم‌ها تب و تاب سریال‌ها را دارند ولی در آینده بخش خصوصی در این عرصه فعال خواهد شد. هرچند تلویزیون در پی دستیابی به این پلتفرم‌های خصوصی است اما به نظرم این کار خوبی نیست چون امکان رقابت را از بین می‌برد. اگر بخش خصوصی به تله تئاتر ورود کند وضعیت این گونه نمایشی خیلی بهتر خواهد شد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به دبیری حسین مسافرآستانه 11 تا 20 بهمن 99 برگزار می‌شود.