سرویس تئاتر هنرآنلاین، کتاب "هنر رازآلود بازیگر (فرهنگ واژگان انسان‌شناسی تئاتر)" نوشته ائوجینیو باربا و نیکولا ساوارزه با ترجمه علی شمس و هدا عربشاهی توسط انتشارات نیماژ منتشر شد.

علی شمس نویسنده و کارگردان تئاتر در توضیح کوتاهی درباره این اثر به هنرآنلاین گفت: "هنر رازآلود بازیگر" از معتبرترین کتاب‌های دانشگاهی در سراسر دنیاست و یکی از مهمترین کتاب‌هایی‌ است که در حوزه مواجهه بازیگر با امر اجرا در دنیا، پس از پژوهش‌های مفصل گروه تئاتر اودین Odin) (Theatre نوشته شده است.

او با تاکید بر اینکه "هنر رازآلود بازیگر" کتاب بسیار مهمی است، افزود: غرض من از ترجمه کتاب این بوده تا این اثر بتواند به سرعت تبدیل به یک کتاب دانشگاهی شود.

پشت جلد کتاب "هنر رازآلود بازیگر (فرهنگ واژگان انسان‌شناسی تئاتر)" آمده است: "کتاب پیش رو، نوشته‌ ائوجنیو باربا، بنیان‌گذار Odin Theatre و مدرسه‌ بین‌المللی انسان‌شناسی تئاتر (ISTA)، به همراه نیکولا ساوارزه، عضو هیئت موسس ISTA، ویراستی جدید از کتابی‌ست که نخستین بار با عنوان آناتومی بازیگر در سال 1982 منتشر و بارها به بسیاری از زبان‌ها از جمله فرانسوی، انگلیسی، اسپانیایی، پرتغالی، ژاپنی، ترکی، چکی، صربی، روسی و چینی ترجمه شده است.

آناتومی بازیگر نتیجه‌ اولین کلاس‌های مدرسه‌ بین‌المللی انسان‌شناسی تئاتر بود که با همکاری جمعی از استادان تئاتر، بازیگران و کارگردانان اقصی نقاط دنیا در شهر هولشتبرو در کشور دانمارک برگزار شده بود.

سال 2005، این دو استاد بزرگ تئاتر ایتالیا و جهان، چاپ اول از به‌روزرسانی جدید این کتاب را با عنوان هنر رازآلود بازیگر؛ فرهنگ واژگان انسان‌شناسی تئاتر برای استفاده‌ مدرسان و دانشجویان رشته‌ تئاتر عرضه کردند که حاصل پژوهش‌های انجام شده بین سال‌های 1972 تا 2004 در ISTA است.

چاپ دوم این کتاب در سال 2011 منتشر شد که کتاب حاضر ترجمه‌ای‌ست از همین چاپ. در مقدمه‌ این کتاب، در باب اصطلاح انسان‌شناسی تئاتر آمده است: انسان‌شناسی تئاتر مطالعه‌ رفتار انسان است که حضور فیزیکی و ذهنی‌اش را در وضعیت بازنمایی سازمان‌دهی شده و بنابر اصولی متفاوت از زندگی روزمره به کار می‌گیرد. این استفاده‌ فرا- روزمره از بدن آن چیزی است که تکنیک نامیده می‌شود."

در طول چهل‌ و پنج سال گذشته یوجینیو باربا ۶۵ نمایش را با گروه اودین تئاترت و گروه تئاترو موندی کارگردانی کرده که آماده شدن برخی از آن‌ها دو سال طول کشیده‌است. از جمله شناخته شده‌ترین کارهای او می‌توان به "فرای" (۱۹۶۹)، "خانه پدری‌ام" (۱۹۷۲)، "خاکسترهای برشت" (۱۹۸۰)، "انجیل به روایت اوکزیرینکوس" (۱۹۸۵)، "تالابوت" (۱۹۸۸)، "ایتسی بیتسی" (۱۹۹۱)، "کائوسموس" (۱۹۹۳) و "میتوس" (۱۹۹۸) اشاره کرد.

از دیگر آثار علی شمس که توسط نشر نیماژ منتشر شده، می‌توان به نمایشنامه‌ تالیفی "وقتی خروس غلط می‌خواند/ دقیقاً مثل سبزوار بعد از عبور چنگیز" و همچنین ترجمه‌ نمایشنامه‌های "آزادی تازه و دو نمایشنامه دیگر" نوشته‌ استانیسلاو ویتکیه‌ویچ و "انقلاب در آمریکای جنوبی" نوشته‌ آگوستو بوال اشاره کرد.

کتاب "هنر رازآلود بازیگر (فرهنگ واژگان انسان‌شناسی تئاتر)" هم اکنون در کتاب‌فروشی‌ها در دسترس علاقمندان است.