سرویس سینما هنرآنلاین: نصرت کریمی بازیگر، کارگردان، نویسنده، انیمیشن‌ساز و مجسمه‌ساز، آذرماه سال گذشته پس از 95 سال زندگی پربار هنری دارفانی را وداع گفت و حالا خانواده این هنرمند قصد دارند که به مناسب سالروز تولد او در شب یلدا مراسم یادبود نصرت کریمی را به صورت سالانه برگزار کنند.

ماندانا کریمی از هنرمندان باسابقه تئاتر عروسکی و دختر نصرت کریمی که این روزها مشغول گردآوری خاطرات این هنرمند فقید است به هنرآنلاین گفت:  ۱۲ آذر اولین سالگرد فوت پدر بود و شب یلدا سی‌ام آذرماه سالروز تولد ایشان است. بر همین اساس به پاس اینکه زندگی‌ نصرت کریمی سرشار از سرزندگی بود ما قصد داریم هر سال شب یلدا یادبود او را برگزار کنیم.

این هنرمند انیمیشن‌ساز که این روزها مشغول نگارش خاطرات نصرت کریمی است در این باره توضیح داد:  یک بخشی از خاطرات پدرم هست که آن‌ها را خودشان نوشته‌اند و پس از فوت پدر، خانواده به من گفتند این کتاب را کامل کنم و من یک بخش‌هایی از این کتاب را شروع کرده‌ام. اما وقتی پدرم فوت کرد من یک مقدار درگیری داشتم، منظورم این است که وقتی می‌آمدم بنویسم بیشتر غمگین می‌شدم. گرچه پدر خودش زندگی شادی داشت و همیشه می‌گفت زندگی یعنی زندگی، نه اینکه مدام به مرگ فکر کنی، اما به هر حال طبیعی است که وقتی آدم پدرش را از دست می‌دهد اینکه بخواهد به خاطراتش برگردد و آن‌ها را بنویسد احساسات بر او غلبه می‌کند.

ماندانا کریمی همچنین از ساخت یک فیلم مستند از زندگی نصرت کریمی توسط مهرداد اسکویی و بابک کریمی خبر داد و گفت: در 10-15 سال اخیر مهرداد اسکویی شروع به ساختن یک فیلم مستند از پدرم کرد. او مقدار زیادی تصویر گرفت؛ از مصاحبه‌ گرفته تا فیلم از جاهای مختلفی که پدر می‌رفت. موقع مونتاژ فیلم که شد آن را به برادرم بابک دادیم که یک مونتور حرفه‌ای بین‌المللی است. البته الان بیشتر به بازیگری مشغول است. ما به بابک گفتیم تو این فیلم را مونتاژ کن و بابک خیلی روی آن کار کرد ولی گفت چون فیلم مستند از پدرم است، بهتر است شخص دیگری مونتاژ کند و مونتاژ آن را به آقای روح‌الله انصاری دادند. همزمان بابک به پراگ رفت و از دانشگاه فامو که پدرم آنجا تحصیل کرده بود فیلم‌هایی گرفت. حاصل کار نزدیک ۹ ساعت فیلم شده که در قالب یک مجموعه پنج قسمتی از مقاطع مختلف زندگی و فعالیت حرفه‌ای پدر است و نهایتا کاری مشترک به کارگردانی مهرداد اسکویی و بابک کریمی است. این مستند الان دیگر تمام شده است و فقط تصحیح رنگ و یک سری کارهای پایانی‌اش مانده است.

کریمی در پایان گفت: عنوان این فیلم هنوز قطعی نشده و هنوز برای پخش آن فکر خاصی نکرده‌ایم.

 

مصاحبه کامل ماندانا کریمی را می‌توانید فردا اول دی‌ماه در هنرآنلاین بخوانید.