سرویس تئاتر هنرآنلاین: مرشد محسن میرزاعلی رئیس دفتر تعزیه و هنرهای آئینی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اعلام این خبر که برای نخستین بار مجالس تعزیه از صداوسیمای جمهوری اسلامی در حال پخش است، گفت: امسال با شیوع ویروس کرونا اتفاق تازه‌ای در زندگی مردم ایران و جهان رقم خورد و این ویروس زندگی انسان‌های سراسر دنیا را با محدودیت مواجه کرد. در پی گسترش این بیماری روابط انسانی کمتر و صله‌رحم و بازدید از اقوام آشنایان محدودتر شد و متاسفانه عزیزانی را نیز از دست دادیم.

او در ادامه اضافه کرد: اما در کنار تاثیرات منفی پیدایش این بیماری شاهد اتفاقات تازه‌ای نیز بودیم. تعزیه‌ها پیش از این تنها در خیابان‌ها و هیئت‌ها اجرا می‌شد و امسال در ماه مبارک رمضان به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده به همت حوزه هنری این مجالس در شبکه‌های مجازی پخش شد. در ابتدا تصور بر آن بود از این مجالس روزانه بین 50 تا 100 بازدید صورت گیرد اما هر شب ما شاهد بازدید 35 تا 70 هزار مخاطب از این مجالس بودیم و این نشان‌دهنده علاقه مردم به این مجالس است.

میرزاعلی ضمن اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار مجالس شبیه‌خوانی از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود، عنوان کرد: زمانی‌که شاهد میزان استقبال از مجالس تعزیه در ماه مبارک رمضان بودیم، به پیشنهاد دفتر تعزیه و هنرهای آئینی حوزه هنری و زیر نظر شرکت سپهر سوره هنر، 10 مجلس تعزیه ضبط و آماده شد و طبق تفاهم‌نامه‌ای با صدا و سیما از 12 مهر ماه ساعت 15 از شبکه با مدت زمان حدود 40 دقیقه پخش می‌شود.

رئیس دفتر تعزیه و هنرهای آئینی حوزه هنری در ادامه یادآور شد: طی این چهل سال هیچ‌گاه مجالس تعزیه به صورت کامل از تلویزیون پخش نشده است و تنها در حاشیه سریال، فیلم سینمایی و برنامه مستند تنها چند دقیقه از مجالس پخش شده‌اند و تا جایی که من اطلاع دارم پیش از این چهل سال هم این اتفاق نیفتاده بود.

او در ادامه افزود: 10 مجلس تعزیه مجزا در حد توان و در حد مقتل و عین روایت کربلا از دل تعزیه استخراج و تدوین شد و هم اکنون از تلویزیون پخش می‌شود و از پیش‌خوانی آغاز و با شهادت به پایان می‌رسد. خوشبختانه طی چند روزی که از پخش مجالس می‌گذرد استقبال خوبی نیز از سوی مخاطبان صورت گرفته است.

محسن میرزاعلی همچنین اضافه کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که تعزیه‌خوان‌ها ابتدا بدون روبند وارد شده و با شروع مجالس با روبند ایفای نقش می‌کنند.

این نقال و پرده‌خوان درباره تاثیر پخش مجالس تعزیه از تلویزیون اظهار کرد: اولین تاثیر پخش مجالس شبیه‌خوانی از صداوسیما این است که موجبات دلگرمی تعزیه‌خوان‌ها فراهم می‌شود. زمانی‌که پیتر بروک و بزرگان تئاتر دنیا از تعزیه به عنوان هنر ایرانی یاد می‌کنند چرا نباید این هنر از تلویزیون امکان پخش داشته باشد؟ تعزیه یک نمایش ایرانی با المان‌های ایرانی است که باید مورد حمایت قرار گیرد.

او در ادامه گفت: ضمن اینکه تعزیه در زمان خود به منظور اشاعه معارف مذهبی بسیار تاثیرگذار بوده است. تعزیه یک مکتب آموزشی اخلاقی موثر در زندگی مردم ایران بوده و بسیاری از باورها از طریق آن دریافت شده است.