سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "فصل گربه آبی‌ست" نوشته وحید فقیهی به کارگردانی شبنم قلی‌خانی از ۱۲ شهریورماه ساعت ۱۹ در سالن شماره یک خانه نمایش مهرگان روی صحنه است و بازیگران این نمایش نیما ابراهیمی، هستی پاکدل، سپنتا پزشکی، مهدی تحیری، کیانا تاجیک، نرگس جدیدی، محمد چیتی، محمد حاجی محمدی، زهرا حسن‌نژاد، پارسا خسروی، پژمان داودی، داود زارع گاریزی، محمدصادق سلمانیان، محمدرضا شجاعی، وحید فقیهی، محدثه شیخ قمی، علی ظریفی‌فر، محمدرضا عبدالله‌پور، یاسمن عبدالله‌زاده، زهرا علی یزدی، کیانا عزیزی، دینا غلامی، امین فرمانیان، ستایش کاوه، معصومه کسکنی، سارا منیرپور، کامیار مهدی‌زاده، محمدرضا نیکزاد و رها یزدی هستند.

شبنم قلی‌خانی کارگردان نمایش "فصل گربه آبی‌ست" درباره روند شکل‌گیری این نمایش و انتخاب این نمایشنامه گفت: من به دلیل شرایط خاص کرونا که پیش آمد، برای دوره ایده تا اجرا در این ترم تصمیم گرفتم حتماً یک کار اپیزودیک روی صحنه ببرم و از طرفی دلم می‌خواستم که حتماً کار ایرانی باشد. ما ترم‌های پیش هم متن‌های اپیزودیک کار کرده بودیم.

وی افزود: من از آقای وحید فقیهی خواستم که یک متن اپیزودیک بنویسد. ایشان از ابتدا در تمرین‌ها حضور داشتند و با کاراکتر بچه‌ها آشنا شدند. البته این‌طور نبود که نقش‌ها بخواهد براساس کاراکتر بچه‌ها نوشته شود ولی حضور ایشان در تمرینات تأثیر زیادی داشت. این متن به صورت کارگاهی در چهار اپیزود مجزا شکل گرفت که مابین اپیزودها دو کاراکتر خاص روی صحنه می‌آیند و به نوعی اپیزودها را به همدیگر وصل می‌کنند.

این کارگردان عنوان کرد: وقتی به بطن متن توجه می‌کنیم، مسلماً کاراکترها بسیار عمیق شخصیت‌پردازی شده‌اند. فکر می‌کنم کار بسیار سنگینی است. وقتی تمرینات شروع شد، بعضی از هنرجوها به تمرینات بیشتری احتیاج داشتند. برخی از آن‌ها قبلاً تجربه بازی داشتند ولی یک عده هم بودند که اولین تجربه‌شان را پشت سر می‌گذاشتند. همه این‌ها کار را سخت و البته شیرین می‌کرد.

قلی‌خانی اظهار داشت: ما در خبرها می‌خواندیم که در  شرایط کرونا خشونت‌های خانگی زیاد شده است. وقتی آدم‌های یک خانواده برای مدت طولانی زیر یک سقف قرار می‌گیرند بین آنها مشکلات زیادی به وجود می‌آید. البته شاید اپیزودهای نمایش "فصل گربه آبی‌ست" به طور ملموس به این موضوع اشاره نکند ولی در هر داستان ناسازگاری افراد با یکدیگر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه هر اپیزود نمایش داستان زندگی آدم‌های مختلف را روایت می‌کند، تصریح کرد: اپیزود اول درباره طمع، اپیزود دوم درباره یک سری نوجوان است که دل‌شان می‌خواهد به هویت اصلی خودشان برسند، اپیزود سوم مجدداً درباره طمع است و اپیزود آخر به نوعی ادای دین به سینمای ایران است.

کارگردان نمایش "فصل گربه آبی‌ست" در رابطه با مدت زمان تمرین این نمایش گفت: تمرینات ما نزدیک پنج ماه طول کشید. ما قبل از اینکه متن نوشته شود تمرینات را شروع کرده بودیم. به هر حال برخی از بچه‌ها از صفر شروع کرده و قبلاً جایی دوره ندیده بودند. ما از کلاس‌های مبانی بازیگری با آن‌ها کار کردیم و بعد به متن و اجرا رسیدیم.

قلی‌خانی بیان کرد: اجرای ما به خاطر شرایط خاص کرونا با محدودیت تعداد مخاطب مواجه است و پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. در طول تمرینات بازیگران را به گروه‌های کوچک تبدیل کرده و به همه ماسک می‌دادیم. خوشبختانه الان همه موارد رعایت می‌شود و تاکنون مشکلی برای کسی پیش نیامده است.

وی در پاسخ به این سوال که چطور شد در این شرایط ریسک کردید و نمایش‌تان را به صحنه آوردید، توضیح داد: ما این برنامه‌ریزی را کرده بودیم که اجرا برویم و هنرجوهای ما قبل از کرونا تمرین کرده بودند. وقتی کرونا آمد مانند همه مردم کارمان را تعطیل کردیم و پس از مدتی تصمیم گرفتیم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمرینات را از سر بگیریم. من خودم به شخصه وقتی می‌دیدم کسی بدون ماسک می‌آید به او تذکر می‌دادم. فکر می‌کنم تئاترها کم کم روی صحنه خواهند رفت و تماشاگر هم به سالن‌ها خواهد آمد.

این کارگردان در پایان خاطرنشان کرد: دوره ایده تا اجرا یکی از سخت‌ترین دوره‌ها برای آموزشگاه‌های بازیگری است چون مسئولیت بسیار زیادی دارد. امیدوارم هنرجوهای ما در صحنه بدرخشند و در آینده نیز موفق باشند.

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: تهیه‌کننده: علیرضا زارع گاریزی، مشاور پروژه: حسین حیدری پور، مجری طرح: الهه کمال‌خانی، مدیر تولید: میلاد لطیفی، منشی صحنه: سپنتا پزشکی، گریم: نوشین پزشکی، اجرای نور: وحید عجب گلی، اجرای موزیک: مهدی رضایی، اجرای دکور: میلاد لطیفی، تولید محتوا: واحد رسانه آبان، ساخت تیزر: ابوالفضل حسین شاهی، تدارکات: سید امیر نقیبی، حسن طلعتی، عکاس: ابوالفضل حسین شاهی و رها یزدی، روابط عمومی: الهه کمال خانی و مشاور رسانه ای: محمدحسین عبدالهی.

علاقمندان می توانند بلیت نمایش "فصل گربه آبی‌ست" را از سایت تیوال تهیه کنند.