سرویس تئاتر هنرآنلاین، در پی اعلام رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز شنبه سوم اسفندماه، تمام فعالیت‌های هنری به مدت یک هفته به منظور پیشگیری از شیوع کرونا ویروس و برای حفظ سلامتی مخاطبان و هنرمندان، تعطیل شد. در این راستا برخی از هنرمندان که آثارشان در تماشاخانه‌های خصوصی روی صحنه بود با وجود هزینه‌کرد و زحمات بسیاری که برای اثرشان متقبل شده بودند، بر آن شدند تا نمایش خود را در زمان و فرصت مناسبی روی صحنه آورند اما هنرمندان و افرادی که نمایش‌شان در تالارهای نمایشی دولتی و نیمه خصوصی اجرا می‌شود به دلیل برنامه‌ریزی‌های گاه چند ساله‌ای که این تماشاخانه‌ها دارند مجبور به آن هستند تا در انتظار اعلام رسمی این وزارتخانه با توجه به وضعیت جامعه باشند تا تصمیم‌گیری نهایی به منظور ادامه یا توقف اجرای‌شان را اتخاذ کنند. هرچند که قریب به اتفاق هنرمندان با تعطیلات پیش آمده به دلیل حفظ سلامتی مخاطبان و هنرمندان مخالفتی ندارند و آن را اقدامی پیشگیرانه در جهت حفظ سلامتی جامعه می‌دانند اما انتظار آن می‌رود تا مدیران و مسئولان فرهنگی در راستای جبران‌ بخشی از خسارت‌های این گروه‌ها نیز تمهیدی بیاندیشند تا هنرمندان بیش از این دچار خسران و زیان نشوند.

پگاه طبسی‌نژاد نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر که از 27 بهمن‌ماه نمایش "زمستان، داخلی، خانه عروسک" را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه آورده در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در پاسخ به این پرسش که آیا به صورت رسمی و قطعی به شما اعلام شده که از هفته آینده اجرای نمایش‌تان از سر گرفته می‌شود؟ گفت: تاکنون به صورت قطعی، اطلاع‌رسانی مبنی بر ادامه و از سرگیری اجراها نشده است اما پیش‌فروش نمایش به صورت خودکار باز است و در این شرایط امکان تصمیم‌گیری نهایی نداریم و باید منتظر اعلام از سوی اداره کل هنرهای نمایشی به منظور تعیین تکلیف باشیم.

او با بیان اینکه تاکنون دچار ضرر مالی بسیار هنگفتی شده‌ایم، عنوان کرد: از آنجا که نمایش "زمستان، داخلی، خانه عروسک" متکی به تکنولوژی است و هزینه تولید آن بسیار بالاست، دچار ضرر و زیان بسیاری شده‌ایم و بابت یک هفته‌ای که در بلاتکلیفی به سر می‌بریم اجاره بهای روزانه‌ای بابت وسایل و ملزومات تکنولوژی این نمایش که شامل بیست و دو متر و نیم ویدئو وال، تجهیزات صدا و ... است، پرداخت می‌کنیم. این تجهیزات و ملزومات را از شرکتی اجاره کرده‌ایم و آن شرکت با شرایط پیش‌آمده کاری ندارد و اجاره این وسایل را از ما مطالبه می‌کند.

نویسنده و کارگردان نمایش "مدار بسته" گفت: خدا را سپاسگزارم که به لحاظ جانی و سلامتی اتفاقی برای اعضای گروه رخ نداده است اما به اعتقاد من باید این شرایط بحرانی به گونه‌ای مدیریت شود. در این موقعیت تصمیم بر توقف اجراها امری درست است؛ اما نباید در انتظار و بلاتکلیفی به سر بریم بلکه به صورت قطعی زمان دقیقی به منظور تعطیلی و توقف اجراها در نظر گرفته شود و سال آینده در شرایط مناسب امکان ادامه اجراها فراهم شود.

او در ادامه اضافه کرد: اکنون شرایط بحرانی در جامعه حکمفرماست و بنابراین به اعتقاد من مدیران و مسئولان محترم سالن‌های نمایشی باید اجرای نمایش‌ها را به زمان دیگری موکول کنند. با این حال این موضوع که آیا همه اعضای گروه در زمان دیگری امکان آن را دارند که در کنار هم به منظور ادامه اجراها قرار گیرند نیز بحثی جداگانه است که نیازمند زمان و هزینه دیگری است. اما به نظرم اکنون سلامت تماشاگران و گروه اجرایی از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

طبسی‌نژاد همچنین افزود: سوال من از مسئولان و مدیران این است که در این شرایط چه کسی پاسخگوی هزینه‌هایی است که گروه‌های اجرایی متقبل شده‌اند؟ به صورت مشخص گروه ما باید در کنار دیگر هزینه‌ها، اجاره بهای روزانه‌ای را به منظور تجهیزات و ملزومات این نمایش پرداخت کند و در موقعیت پیش آمده به یکباره متوجه شدم که این پروژه ورشکست شده است.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: در این راستا پیگیری‌هایی از مدیران و مسئولان تئاتری داشته‌ایم اما آن‌ها نیز در جریان برنامه‌ریزی دقیق نیستند و اعلام کرده‌اند که باید منتظر بمانیم. آن‌ها برخوردی مثبت داشته‌اند و علاقمند به کمک به گروه‌های نمایشی هستند و اعلام کرده‌اند که با ما همراهی خواهند کرد و در سال آینده زمان دیگری را به منظور اجرا در اختیارمان قرار خواهند داد؛ اما اکنون منتظر اعلام قطعی‌تر از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم تا بیشتر از این دچار ضرر و زیان نشویم.

نمایش "زمستان، داخلی، خانه عروسک" براساس نمایشنامه "خانه عروسک" اثر هنریک ایبسن با ایده، متن و کارگردانی پگاه طبسی‌نژاد، پس از اعلام رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر آغاز فعالیت‌های مراکز فرهنگی هنری ساعت 20:30 در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد آمد. بازیگران این اثر نمایشی مریم پالیزبان، مجید آقاکریمی، سهیلا گلستانی، وحید راد و داریوش موفق هستند و این نمایش با صدای ژیلا امیرشاهی، مانی مزکی و علی مصفا اجرا خواهد شد.

در توضیح نمایش "زمستان، داخلی، خانه عروسک" آمده است: "زمستان/ داخلی/ خانه ی عروسک" اجرایی کاملاً زنده از نمایشنامه "خانه عروسک" هنریک ایبسن است. شما این اجرا را از فاصله خیلی دور خواهید دید. این اجرا در فرم تئاتر بینارسانه‌ای اجرا می‌شود. توجه به این نکته برای دیدن این نمایش ضروری است. پنج دنیای مختلف با هم و بصورت زنده حضور دارند و اتفاق نمایشی بر صحنه تئاتر از کنش این پنج دنیا بوجود می‌آید. این نمایش شاید شباهتی با نمایش‌های دیگری که معمول بوده نداشته باشد. 

دیگر عوامل نمایش عبارتند از: مدیرتولید: حسن جودکی، مدیر پروژه: لیلا جعفری، مشاور متن: محمد چرم‌شیر، تکنیکال: یزدان تبریزی و علیرضا مورائیان، طراح صحنه: مرتضی فربد، ویدئو: پریسا امین اللهی، مونا مقدم و پن استودیو، برنامه ریز و مدیر گروه کارگردانی: طاها سرایی، منشی صحنه: نیلوفر صمدی، دستیاران کارگردان: شروین زرکلام و سجاد اقدسی، دستیار تولید: شقایق شعبانی، گروه تبلیغات: مشاور رسانه‌‌ای: آیدا اورنگ، ساخت تیزرهای تبلیغاتی: مونا مقدم، طراح گرافیک: تویک زادوریان وعکاس: مونا مقدم و تویک زادوریان.

علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند بلیت آن را از سایت تیوال تهیه کنند.