سرویس تئاتر هنرآنلاین، ریحانه حسین زاده که از شهر رشت در بخش خیابانی جشنواره شرکت کرده است درباره اثر خود گفت: طرح و ایده نمایش "یار تویی" را آقای هومن میرمعنوی نوشته‌اند. در این طرح و ایده نمایشی، ما به نقش و حضور مردان گیلان در دفاع از دین و آب‌ و خاک ایران در طول تاریخ پرداختیم؛ از مردانی مثل میرزا کوچک جنگلی که مقابل تجاوز دشمن ایستادند تا مردانی که در طول ۸ سال جنگ تحمیلی از جانشان برای دفاع از کیان و خاک ایران ایثار کردند و مردانی که برای دفاع از دین مدافع حرم شدند. ما این طرح را با زبان موسیقی و تصویر برای مردم طراحی و اجرا می‌کنیم.

او درباره شرکت در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر افزود: فتح خرمشهر غرور ملی ایران و ایرانی است، غروری که تمام مردم ایران با هر لهجه و زبانی در آن سهیم بوده و هستند، گروه تئاتر مارلیک برای برنامه‌ریزی داخلی خود جهت شرکت در جشنواره‌های ملی این جشنواره بزرگ را در برنامه‌های خود داشته و دارد آن‌هم به خاطر داشتن سهم کوچکی در برگزاری این جشن ملی و بزرگ، غیور مردان بزرگی برای آزادسازی خرمشهر از جانشان گذشتند و اکنون بر عهده‌ ماست تا بتوانیم با زبان هنر مقدس تئاتر نام و آوازه‌شان را زنده نگه‌داریم. از آنجایی‌که بخشی از طرح و ایده نمایشی ما به آزادسازی خرمشهر مربوط می‌شد بهتر دیدیم این نمایش را فقط برای جشنواره فتح خرمشهر آماده کنیم.

نماینده استان گیلان در جشنواره ادامه داد: ملتی به شکوه و سربلندی و موفقیت می‌رسد که تاریخ خود را از یاد نبرد، ۸ سال دفاع مقدس تاریخ جدایی‌ناپذیر ملت غیور ایرانی است و همیشه در یادها و خاطره‌ها می‌ماند، هنرمند متعهد کسی است که با زبان هنری خود بتواند یاد و خاطر آن دوران را برای نسل‌های جدید زنده نگه دارد و این‌ یکی از موضوعات بااهمیت برای گروه تئاتر ماست تا بتوانیم با این وسیله دین خودمان را به آن رشادت‌ها و جان‌فشانی‌ها ادا کنیم.

او درباره‌ تأثیر برگزاری جشنواره‌ها در پیشرفت تئاتر گفت: برگزاری جشنواره‌ها در کنار رقابت بین گروه‌ها باید مانند دانشگاه، مکانی برای آموختن هنرمندان باشد که در این صورت برای تئاتر کشور بسیار مفید خواهد بود. گروه‌های نمایشی از سراسر ایران در هر جشنواره‌ای از چند مرحله برای حضور و پذیرش عبور می‌کنند و وقتی پذیرفته شدند باید برایشان برنامه‌ریزی‌های مفید آموزشی راه انداخت تا حضور در جشنواره فقط برای رقابت نباشد. دیدن کارهای یکدیگر و کارشناسی و نقد استادانه کارها هم می‌تواند کلاس درسی برای همه‌ ما باشد و هم برگزاری جلسات علمی درباره هنر تئاتر هم می‌تواند در بالا بردن سطح علمی هنرمندان مؤثر باشد و در این صورت است که برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند مفید باشند.

 

جنگ تمام‌ شده؟

جلال حسن‌وند؛ نماینده تهران در بخش خیابانی این جشنواره نیز درباره نمایش خود گفت: آقای رضا بهرامی نویسنده طرح و ایده خیابانی "خردل لای نون" از دوستان بنده هستند و روزی که باهم صحبت می‌کردیم و دنبال ایده‌ای برای اجرای خیابانی بودم که با مشورت و هم‌اندیشی به این نتیجه رسیدیم درباره آوارگان جنگی و مردمانی که سرپناهشان را از دست دادند توسط جنگ بپردازیم و آقای بهرامی که از نویسندگان خوب و به نام خیابانی ایران است این متن را آماده کرد، باید گفت این متن تبدیل به دغدغه ذهنی همه ما شد.

او دلیل حضور شرکت خود در جشنواره را این‌گونه بیان کرد: من به‌شخصه خیلی علاقه به جشنواره و رقابت با دوستانی که سر یک سفره نشسته‌ام ندارم اما برای هر هنرمندی مهم و شکوهمند است سر سفره‌ای بنشیند که صاحب‌خانه آن مردی شریف و از جنس هنر والای تئاتر باشد اما روزی که فهمیدم آقای آذرنگ دبیر است، تمام تلاشم را کردم که حتماً کاری درشان و شعور گروه و مردم شریف خرمشهر ساخته و برای جشنواره ارسال کنم.

او درباره تولید نمایش جنگی سال‌ها بعد از پایان جنگ تحمیلی گفت: جنگ تمام‌ شده؟ منظورتان آن است دیگر بمب‌های فیزیکشان را بر سر ما نمی‌زنند؟ ما مردم ایران به‌خصوص مردم مرزنشین هر روز با اشکال مختلف جنگ را تجربه می‌کنیم اگر بخواهم منطقی‌تر بگویم، ما هنوز متأثر از جنگ تحمیلی هستیم و روزبه‌روز مورد آسیب آن جنگ قرار می‌گیریم.

حسن‌وند در انتها پیشنهادی نیز برای بهبودی جشنواره ارائه کرد: از جشنواره می‌خواهم تمام بخش‌های جشنواره‌های تئاتر را غیررقابتی کنند، اگر قرار است حمایتی بکنند حمایت مالی بیشتری از گروه بکنند که بیایند اجرای عموم بروند نه هزینه بکنند تا از آن سر کشور بیایند فقط برای سه داور اجرا بروند.

بیست‌ و دومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در بخش‌های مسابقه نمایش‌های صحنه، مسابقه نمایش‌های کوتاه، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایش‌های محیطی و میدانی، از 15 تا 19 آبان ماه 1398 در منطقه آزاد اروند به دبیری حمیدرضا آذرنگ برگزار خواهد شد.