به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی انجمن منتقدان، نویسندگان، پژوهشگران خانه تئاتر، هجدهمین جشن سالیانه انجمن منتقدان، نویسندگان، پژوهشگران خانه تئاتر عصر پنجشنبه 24 مرداد در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی برگزار شد.

در این مراسم، نخستین نشان مسئولیت اجتماعی به اسماعیل فیروزی برای کارگردانی نمایش "الیور تویست" اهدا شد. همچنین دومین نشان مسئولیت اجتماعی نیز به دکتر میرکمال میرنصیری کارگردان نمایش "رستم و  سهراب" رسید. 

جوایز این بخش از سوی دکتر امیر روشن‌بخش رییس دبیرخانه مسئولیت اجتماعی کشور، به برگزیدگان اهدا شد. 

در ادامه این مراسم با پخش کلیپی از سخنان اهالی سینما و تئاتر، از سعید پور صمیمی تقدیر شد و ایرج راد و گوهر خیراندیش برای انجام این بخش نکوداشت روی صحنه آمدند. 

خیراندیش درباره سعید پورصمیمی یادآور شد: من کیستم که درباره اسطوره بازیگری حرفی بزنم؛ همه از سعید پورصمیمی گفتند درحالی که من وقتی در آثار مختلف در کنار سعید پورصمیمی بودم و مجید اوجی شخصا برای او آشپزی می‌کرد و برای وی که دچار بیماری است، آرزوی سلامت دارم. 

وی یادآور شد: سعید پورصمیمی برای همه ما یک نمونه بازیگری درخشان است و نظم، رفاقت، انسانیت و ادب او مثال زدنی است و همیشه هرکسی که او را می‌شناسد از کاربلدی او می‌گوید و کسی نقش بدی از وی سراغ ندارد و من سر تعظیم سوی این بازیگر فرود می‌آورم. 

ایرج راد نیز در این‌باره اظهار کرد: تاکنون از سعید پورصمیمی دو بازی شبیه هم ندیدم؛ از بازیگرانی است که هر نقشی را منطبق با نقش اجرا می‌کند؛ گویش و نگاه و بیان دگرگونه‌ای دارد و سعید پورصمیمی در هر نقشی، نقشی است جز آنچه خودش هست. 

وی یادآور شد: برای نخستین بار در "آندورا" سعید را دیدم و آن بازی هرگز از خاطر من نمی‌رود. کارهای زیادی از سعید دیدم که همه بیاد ماندنی و اثرگذار هستند.

این بازیگر تئاتر و سینما تصریح کرد: سعید پورصیمیمی پیش همه محترم است. همه او را دوست دارند حتی با تندخویی‌هاش، عاشقانه برخورد می‌کنند و می‌دانند وی با تمام وجود برای هنر نمایش ارزش قائل است و هرکسی که بخواهد به بازیگری توهین کند و خارج از اخلاق در این هنر حضور داشته باشد، سعید برآشفته می‌شود و با او برخورد می‌کند.

راد تاکید کرد: او الگو و شاخص بازیگری است و با بزرگترین‌ها، عزیزترین و توانمندها کار خود را در عرصه هنرهای نمایشی شروع کرد و توانمند ماند و در تاریخ این کشور به عنوان هنرمند توانمند از وی یاد خواهد شد.

سعید پورصمیمی نیز در این مراسم اظهار داشت: همبستگی احترام به همدیگر، به نسل ما بر می‌گردد؛ زمانی تئاتر را شروع کردیم که سال‌های بی‌رونقی هنر نمایش بود. بدیهی است امروز اتفاقاتی افتاده و صحبت بسیار است که گسترش هر کاری عیب و ایرادانی دارد؛ امیدوارم با رونق نمایش مراقب باشیم، ضایعات لطمه نزد.

وی ادامه داد: به نسل جوان توصیه می‌کنم باید از این فرهنگ مراقبت کرد. 

در ادامه این مراسم جایزه پژوهشگر و ناشر برگزیده سال 97 اهدا شد. امین عظیمی از اعضای هیات مدیره انجمن منتقدان خانه تئاتر با ارائه توضیحاتی درباره جایزه این بخش عنوان کرد: در انجمن در هفت سال گذشته علاوه بر بخش مسابقه سالانه به انتخاب پژوهش و ناشر توجه داریم و امیدواریم این امکان و راهی باشد تا تمامی نیروهایی که در حوزه رسانه‌ای و نظری و تئوریک تئاتر با توجه به منابع مکتوب، به جریان نقد تئاتر کمک کنند.

وی در ادامه برترین اثر پژوهشی را به دکتر حسین پاینده برای پژوهش ارزنده ایشان با عنوان "نظریه و نقد ادبی؛ درس‌نامه‌ای میان رشته‌ای" اهدا کرد. 

دکتر پاینده عنوان کرد: سوگند به قلم و آنچه با آن می‌نویسند؛ از اینکه انجمن به این کتاب توجه کردند و هدیه خود را از سرکار خانم معتمد آریا گرفتم و در جمع اهالی فرهیخته هستم به خود می‌بالم.

وی ادامه داد: نوشتن این کتاب 3 سال با هدف گسترش نگاه نقدانانه طول کشید و معتقدم رابطه مستقیمی بین نقد و دموکراسی وجود دارد. 

در ادامه، جایزه بهترین ناشرِ فعال در زمینه تئاتر به منصور براهیمی برای مدیریت هوشمندانه و انتشارِ آثارِ مفید و خواندنی در بخشِ تئاترِ انتشاراتِ وزینِ "سَمت" اهدا شد. 

وی در این بخش اظهار داشت که دست یاری به سوی همه هنرمندان دراز کرده‌ام. 

فاطمه معتمد آریا بازیگر سینما، امین عظیمی را در اهدای جایزه این بخش همراهی کرد. 

معتمدآریا در این بخش با اشاره به خاطره خود از سعید پورصیمیمی عنوان کرد: در سیزده سالگی با خواهر سعید پورصیمیی در کتابخانه کانون همراه بودیم و ظهر برای شیفت بعداز ظهر به منزل خواهر ایشان می‌رفتیم و آقای پورصمیمی در آن دوران بازیگر مشهوری بودند و اتاق مخصوص خود را داشتند. به یاد دارم هربار به خانه ایشان می‌رفتیم کشیک می‌دادیم که سعید نباشد؛ زیرا هربار ما را می‌دید از ما می‌پرسید آیا تمرینات خوبی داشتیم؟ این همان نظمی است که درباره سعید پورصمیمی از آن صحبت کردند. 

سپس انجمن منتقدان خانه تئاتر از خدمات ارزشمند و دلسوزانه اشکان خطیبی برای آموزش اصولی تقدیر کرد. دکتر یونس مظلومی مدیرعامل بیمه تعاون، جایزه این بخش را اهدا کرد. 

اشکان خطیبی در این بخش با خواندن نامه‌ای از یکی از نوجوانان به فعالیت 5 ساله خود در آموزش نوجوانان اشاره کرد و گفت: هزاران هزار هنرجو وجود دارد که شاید هیچ‌وقت کشف نشوند و جرات بروز پیدا نکنند و باید به نوجوانان بیشتر توجه کنیم. برای من این جایزه و گرفتن آن از دست اساتید ارزشمند است. 

دکتر یونس مظلومی در این مراسم اظهار داشت: افتخار می‌کنم در جمع بزرگان عرصه تئاتر هستم. دکتر غلامرضا کاظمی دینان از من خواستند درباره مسئولیت اجتماعی بگویم که کار سختی است. امروز که اینجاییم 55 نفر از مردم ما در حوادث جاده‌ای می‌میرند و 600 نفر مجروح می‌شوند.

وی ادامه داد: ما کشوری هستیم که بالاترین حوادث جاده‌ای و کار را داریم؛ با صدا و سیما صحبت کردیم که برنامه‌هایی برای کاهش این حوادث انجام دهند اما برخی مسوولان امر به ما گفتند با توجه به سود حاصل از کاهش تلفات جاده‌ای برای شما، چند درصد به صدا و سیما برای کاهش این تصادفات می‌دهید؟

مظلومی تاکید کرد: اگر خواستید در حوزه مسوولیت اجتماعی کاری بکنید به همین آماری که اعلام کردم کمی توجه کنید. 

در ادامه این مراسم، دکتر مهناز رونقی، دکتر رها خرازی‌آذر، لیلی فرهادپور و یلدا معیری جوایز هجدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه انجمن منتقدان خانه تئاتر  را بدین شرح اهدا کردند: 

بخش گزارش

رتبه نخست این بخش به هدیه‌السادات میرمرتضوی از خبرگزاری رضوی رسید. 

بهزاد خاکی‌نژاد از وبلاگ شخصی و هدیه‌السادات میرمرتضوی از خبرگزاری رضوی نامزدهای دریافت جایزه این بخش بودند. 

بخش یادداشت

رتبه نخست این بخش به  امید بی‌نیاز از سایت آفتاب رسید. 

امید بی‌نیاز از سایت آفتاب و آزاده فخری از سایت 31 نما نامزد دریافت جایزه این بخش بودند. 

بخش ترجمه

رتبه نخست این بخش به سارا منصوری از دو ماهنامه نقد هنر اهدا شد. 

سارا منصوری از دو ماهنامه نقد هنر و الهه کاشانی از دو ماهنامه نقد هنر، نامزد دریافت جایزه این بخش بودند. 

بخش گفت و گو

رتبه نخست این بخش به نظر احمدی تنگانی از فصلنامه نمایش شناخت اهدا شد. 

 نظر احمدی تنگانی از فصلنامه نمایش شناخت، آتوسا سادات قاضی از فصلنامه نمایش شناخت و عباس غفاری از سایت هنرآنلاین نامزد دریافت جایزه این بخش بودند. 

بخش نقد

رتبه نخست این بخش به محسن خیمه‌دوز از روزنامه ایران رسید. 

محسن خیمه‌دوز از روزنامه ایران، عبدالرضا فریدزاده از ماهنامه نمایش و دکتر شهرام خرازی‌ها از ماهنامه نمایش، نامزد دریافت جایزه این بخش بودند. 

بخش عکس

رتبه نخست این بخش به پری‌ناز آل آقا رسید. 

در این بخش پری‌ناز آل آقا، مونا تهرانی موید و کیارش مسیبی نامزد دریافت جایزه بودند

هیأت داوران در بخش مقاله، نامزد و برگزیده‌ای معرفی نکردند.

در ادامه ساسان پیروز نایب رییس انجمن منتقدان خانه تئاتر با اهدای لوح تقدیر و هدایای این انجمن، از هیات داوران تقدیر کرد. 

لیلی فرهادپور از داوران این بخش اظهار داشت: متاسفانه یکی از دوستان روزنامه‌نگار به من زنگ زد که من فلانی هستم حواست باشد و برخوردی که من کردم برای او تعجب‌برانگیز بود. 

وی یادآور شد: هیات داوران متاسفانه در رسانه‌های گروهی دبیری و سردبیری فراموش شده و انگار بسیاری مطالب دبیری و سردبیری نشده بود و درخواست دارم دبیران و سردبیران به جای خود برگردند.

این نویسنده و منتقد تئاتر و روزنامه‌نگار عنوان کرد: مطالبی در این مسابقه از سوی متقاضیان به دست ما رسید که عامیانه بود و مانده‌ام برخی این یادداشت‌های اینستاگرامی را با چه اعتماد به نفسی برای داوران فرستادند؟

در بخش تقدیر از نشریه برگزیده سال، امیر اثباتی روی صحنه آمد و از ژیلا اسماعیلیان مدیرمسئول نشریه دفترهای نیلا تقدیر کرد. 

انتشارات نیلا چند سالی است که نشریه‌ای را با عنوان "دفترهای نیلا" در قطع و شکل یک کتاب منتشر می‌کند. این نشریه سال گذشته دو ویژه‌نامه و پرونده پر بار و خواندنی را منتشر کرد که نخستین آن درباره "سام شپارد" و دیگری درباره استاد "بهرام بیضایی" بود؛ در هر دوی این دفترها نیز طیفِ وسیعی از صاحبان اندیشه، قلم زده بودند.

هیأت مدیره انجمن منتقدان خانه تئاتر و هیأت داوران هجدهمین مسابقه مطبوعاتی سالیانه این انجمن در همفکری با یکدیگر به این جمع‌بندی رسیدند که حرکت ارزشمندِ انتشاراتِ نیلا، در سالِ سختِ اقتصادیِ نشریاتِ مستقل، خصوصی و تخصصی کشور، قابل ستایش است. بر همین اساس این انجمن "دفترهای نیلا" را به عنوان نشریه تخصصی و برگزیده سال 97 معرفی می‌کند.

دکتر یونس شکرخواه، استاد دانشگاه و سردبیر همشهری آنلاین، در بخش تقدیر از خبرنگار سال در حوزه تئاتر روی صحنه آمد و جایزه این بخش را به آروین موذن‌زاده اهدا کرد. 

 انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر، همه ساله از میان اعضای خود، یک تن را که در سال پشت سر، بیش از دیگر اعضا در عرصه صنف و رسانه فعال و موثر بوده، در قالب اعطای نشان عبدالحسین نوشین به عنوان عضو فعال و خبرنگار سال تقدیر و تجلیل می‌کند. این یک جایزه درون صنفی است و صرفاً ناظر بر عملکرد اعضای انجمن منتقدان خانه تئاتر است.

موذن‌زاده در این بخش پیشنهاد داد خانه تئاتر شرایطی فراهم کند که فعالیت بچه‌های رسانه در طول سال رصد شود و خودشان آثارشان را به خانه تئاتر ارسال نکنند. وی همچنین خواستار پیگیری بیش از پیش وضعیت معیشتی اعضای خانه تئاتر شد. 

در ادامه این مراسم، کلیپی از سخنان اساتید رسانه پخش و با حضور لوریس چاکناواریان و مسعود رایگان،  از دکتر سیدوحید عقیلی، رییس اسبق دانشگاه علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز، تقدیر شد. 

دکتر سیدوحید عقیلی که به تازگی به درجه بازنشستگی نائل آمده‌اند از روزنامه‌نگاران چیره‌دست و از استادان دلسوز دانشگاه در رشته علوم ارتباطات بوده‌ و انجمن منتقدان خانه تئاتر به پاس یک عمر فعالیت علمی و عملی در حوزه رسانه و ارتباطات از او تقدیر کرد.

عقیلی در این بخش اظهار داشت: لحظه باشکوهی برای من است؛ ما معلمان معمولا کم نمی‌آوریم اما لحظاتی است که واقعا انسان کم می‌آورد. 

وی ادامه داد: جمع‌بندی سخنان عزیزان هنرمند برتری اخلاق بر علم است. نسل ما نسلی است که در عمل ثابت کرد اخلاق مهمتر از علم است.

این استاد ارتباطات تاکید کرد: ما نسبت نسل آینده در تربیت افراد اخلاق‌مدار مسوول هستیم و باید یافته‌های خودمان و مسئله اخلاق را به نسل آینده منتقل کنیم. سعی کردم معلمی در خدمت نسل جوان باشم و امیدوارم نسل جوان این را یاد گرفته باشند که خدمتگزارشان بودم.

در ادامه بهترین نمایش‌های سال 97، از میان 1041 نمایش اجرا شده بدین شرح معرفی شدند و جوایز این بخش از سوی دکتر شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر اهدا شد: 

رتبه سوم مشترک با اهدای نشان نوشین به نمایش‌های "خنکای ختم خاطره" به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ و "بی‌تابستان" به کارگردانی امیررضا کوهستانی رسید.

جایزه امیررضا کوهستانی به دلیل حضور ایشان در خارج از کشور، به لیلی رشیدی بازیگر نمایش "بی‌تابستان" اهدا شد. 

حمیدرضا آذرنگ در این بخش با ذکر خاطره‌ای عنوان کرد: آدم‌هایی هستند که باختن به آنان آنقدر به آدم احساس برندگی می‌دهد که آدم دوست دارد خیلی از لحظات عمرش را ببازد تا از آنان بیشتر یاد بگیرد و سعید پورصمیمی از این دسته از انسان‌ها است. 

وی یادآور شد: ملتی که اخلاق و عدالت و مساوات و عشق را زندگی می‌کنند شعار نمی‌دهند ما به بهانه تخصص، تعهد را باختیم و صاحبان اندیشه در گوشه‌ای نشسته‌اند. امیدوارم وفاداری به سرزمین ما برگردد. 

رتبه دوم بهترین نمایش سال 97 از نگاه اعضای انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر به نمایش اپرای عروسکی "عشق" به کارگردانی دکتر بهروز غریب‌پور اهدا شد. 

جایزه این بخش را علی پاکدست، دستیار بهروز غریب پور دریافت کرد.  

وی گفت: وظیفه دارم از طرف استاد خودم از انجمن منتقدان خانه تئاتر تشکر کنم. هنر تئاتر عروسکی سالیانی بود که مورد توجه واقع نمی‌شد این جایزه مسوولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. 

رتبه اول بهترین نمایش سال هم به نمایش‌های "خانه برناردا آلبا" به کارگردانی جناب آقای دکتر علی رفیعی رسید. 

دکتر علی رفیعی، کارگردان کهنه‌کار تئاتر، در این بخش اظهار داشت: بهترین خاطره حرفه‌ای تمام این سال‌ها در این اثر بوده است؛ تئاتر کار یک گروه است نه یک نفر، گروهی که من یکی از اعضای آن بودم بهترین خاطره را در طول زندگی حرفه‌ای برایم باقی گذاشت. از همه عوامل سپاسگزارم اگر عمری باشد و کار دیگری داشته باشم آرزو دارم با همین گروه کار را پیش ببرم. 

وی ادامه داد: برای این گروه آرزوی پیشرفت و سلامتی دارم و امیدوارم بار دیگر با این گروه روی صحنه باشیم و شما را در سالن ببینیم. 

دکتر شهرام گیل‌آبادی نیز در این بخش اظهار داشت: قبل از هرچیز، از انجمن منتقدان سپاسگزارم. ما در تهران 98 سالن فعال داریم که 21 هزار 780 صندلی برای پذیرش مخاطبان دارد اما کماکان مظلومیم؛ باید قدر خودمان را بدانیم و دور هم جمع بشویم و همیاری کنیم و دست هم را بگیریم و خانه تئاتر را تقویت کنیم. 

در ادامه این مراسم نشان عالی کمیسیون ملی یونسکو-ایران با حضور استاد یدالله کابلی از اساتید خوشنویسی و اعضای شورای عالی کمیسیون ملی یونسکو-ایران، به استاد بهرام بیضایی اهدا شد. 

دکتر حمید امجد به نیابت از استاد بیضایی این لوح را دریافت کرد.

دکتر امجد اظهار داشت: خوشحالم حمید احیا یکی از دوستان و بازیگران ثابت استاد بهرام بیضایی اینجا حاضرند و این لوح را برای ایشان می‌برند. 

استاد کابلی نیز که به نمایندگی از کمیسیون ملی یونسکو در این مراسم حضور داشت یادآور شد: خوشحالم در این فضای باشکوه توفیق حضور دارم و درود به همه هنرمندانی که در سمت استادی شاگردان بسیاری را پرورش می‌دهند و درود به جان‌های شیفته‌ای که به خلق آثاری دست زدند که در طول تاریخ ماندگار است. 

وی یادآور شد: خوشحالم مسئولیت اهدای این لوح را به هنرمندی بی‌بدیل، داشتم؛ هنرمندی که منشوری چند وجهی است و هر وجه وی سرشار از تابندگی است. 

در ادامه پیام تصویری استاد بهرام بیضایی به این مراسم برای حضار پخش شد. 

در ادامه، با حضور مسعود فروتن، کارگردان و برنامه‌ساز تلویزیونی پیشکسوت، در بخش برنامه‌های تلویزیونی مرتبط با تئاتر از مهدی میرمحمدی تهیه‌کننده برنامه "اتاق تئاتر" که در خبرگزاری ایرنا تهیه، تولید شده و در فضای مجازی قابل دسترسی است، تقدیر شد.  

در بخش‌ برنامه‌های رادیویی نیز از میثم عبدی تهیه‌کننده برنامه "نقطه سر شب" از شبکه رادیویی تهران تقدیر به عمل آمد. 

وی از همکاران خود، به ویژه علی جعفری، سردبیر این برنامه تقدیر کرد و گفت: از برخی دوستان تئاتری می‌خواهم قهر خود را با رادیو کنار بگذارید و با ما تئاتری‌ها همراه شوید.

در بخش معرفی بهترین گروه تئاتری سال 97 از نگاه انجمن منتقدان خانه تئاتر، توسط احترام برومند به گروه فعال و خستگی‌ناپذیر تئاتر "مستقل" به سرپرستی مریم کاظمی اهدا و همچنین یاد شادروان حسین محب‌اهری گرامی داشته شد. 

مریم کاظمی اظهار داشت: مراتب سپاس خود را از خانه تئاتر و انجمن منتقدان اعلام و افتخار می‌کنم این تربیت را پیدا کردم که بتوانم در یک گروه کار کنم و همیشه هم در گروه کار کرده‌ام. 

وی با گرامیداشت یاد و خاطره حسین محب‌اهری، بازیگر فقید تئاتر، ادامه داد: بدون گروه و کمپانی، کار تئاتر به جاهای باریک کشیده می‌شود.

در این جشن که با حمایت بیمه تعاون، صندوق اعتباری هنر، خانه تئاتر، دبیرخانه مسئولیت اجتماعی کشور و کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، چهره‌هایی چون: فاطمه معتمدآریا، دکتر باقر ساروخانی، دکتر یونس شکرخواه، علیرضا تابش، علی رفیعی، سعید پورصمیمی، مسعود رایگان، لوریس چاکناواریان، یارتا یاران، دکتر سیدوحید عقیلی، همایون ارشادی، ستاره اسکندری، حبیب رضایی، اشکان خطیبی، مسعود فروتن، گوهر خیراندیش، سید غلامرضا کاظمی دینان، احترام برومند، فروغ قجابگلو، لیلی رشیدی، پانته‌آ پناهی‌ها، یدالله کابلی، ایرج راد، شهرام گیل‌آبادی، مریم کاظمی، دکتر حسین پاینده، خسرو احمدی، رضا حامدی‌خواه، بیژن صمصامی، مهدی قلعه، منصور براهینی، دکتر مه‌ناز رونقی، دکتر رها خرازی آذر، لیلی فرهادپور، یلدا معیری، مهرداد ضیایی، دکتر حمید امجد و جمعی از اهالی تئاتر و رسانه حضور داشتند. 

گفتنی است گروه موسیقی وینه، از ابتدا تا انتهای این مراسم، با اجرای آثار متنوع و خاطره‌انگیزی در زمینه موسیقی فیلم هنرنمایی کردند.