سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "غلامرضا لبخندی"  به نویسندگی و کارگردانی کهبد تاراج از ۱۸ فروردین‌ماه ساعت ۱۹:۱۵ در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود و بازیگران این نمایش تینو صالحی، بهروز پناهنده، الهام شعبانی، غزاله جزایری، لبخند بدیعی، رضا بهرامی، حمید ملاحسینی، سمیه برجی، نجلا نظریان، مسعود انتظاری و غزاله رشیدی هستند. این نمایش به قتل‌های زنجیره ای غلامرضا خوشرو معروف به خفاش شب در ۲۲ سال پیش، می‌پردازد.

کهبد تاراج در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره ایده نگارش نمایشنامه "غلامرضا لبخندی" گفت: دو سال پیش اتفاقی با خانمی برخورد کردم که ادعا می‌کرد که با غلامرضا خوشرو معروف به خفاش شب که عامل قتل‌های زنجیره‌ای در ۲۲ سال پیش بوده، برخورد داشته است که پس از پیگیری متوجه شدم که اینگونه نبوده است. اما از آنجا که در سال ۷۶ تنها ۱۲ یا ۱۳ سال داشتم، پیش زمینه‌ای از قتل‌های زنجیره‌ای غلامرضا خوشرو داشتم، به نظرم این سوژه که فیلم یا تئاتری از آن ساخته نشده بود و تنها مستندی از آن تولید شده بود، جذاب و دراماتیک آمد و تصمیم به نگارش این نمایشنامه گرفتم.

او ضمن اشاره به اینکه روند تحقیق و پژوهش به منظور نگارش این متن ده ماه به طول انجامید، خاطرنشان کرد: سی درصد از این اثر مستند و مابقی آن براساس ذهنیات من است. پس از آنکه متن نگاشته شد آن را به شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی ارائه دادم و ابتدا مورد قبول واقع شد اما پس از مدتی چهل درصد آن اصلاحیه خورد و عملا متن اصلی از بین رفت و متوجه شدم این نمایش که قرار بود مهر و آبان ۹۷ در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برود، از جدول برنامه‌های این تماشاخانه حذف شده است. پس از پیگیری مجدد از آقای حسین مسافر آستانه اواخر سال ۹۷ با اجرای این اثر موافقت شد و قرار بر این شد که این نمایش در ابتدای سال ۹۸ روی صحنه برود.

او در ادامه افزود: هنوز نمی‌دانم چرا متن این نمایش در زمان مدیریت سابق اداره کل هنرهای نمایشی از سوی شورای نظارت و ارزشیابی رد شد اما اکنون با حضور آقایان شهرام کرمی و فخر موسوی مورد قبول واقع شد و در این میان تنها دو سال پای این نمایش صبر کردم.

این نمایشنامه‌نویس با بیان اینکه مدت زمان تمرینات ما به دلیل مسایل پیش آمده فشرده و کوتاه بود، عنوان کرد: درباره غلامرضا خوشرو کوران کردیه، مستندات بسیاری وجود دارد که برخی از آن‌ها کذب است. او انسان عجیب و مرموزی بوده است که سال‌های ۶۷ و ۶۸ را در زندان وکیل آباد مشهد گذرانده است. غلامرضا خوشرو به دلیل اینکه قاتل عجیبی بوده است، حتی در گینس نیز ثبت شده است.

تاراج ضمن اشاره به اینکه خوشرو ۹ زن را به قتل رسانده است اما ما در این نمایش به سه قتل او می‌پردازیم، یادآور شد: در صورتی‌که می‌خواستم همه قتل‌های این قاتل زنجیره‌ای را به نمایش بگذاریم این اثر بسیار تلخ می‌شد، بنابراین تصمیم گرفتم به ۳ قتل او در این اثر بپردازم.

او درباره سبک و فضای اجرایی این نمایش اظهار کرد: زمانی که قرار شد این نمایش را در سالن سمندریان اجرا کنیم فضای اجرایی دچار تغییر شد. سبک این نمایش کاملا روایتی و رئالیستی است. به هیچ عنوان به سمت سورئال نرفته‌ام و هیچ قضاوتی در این اثر صورت نمی‌گیرد چرا که این موضوع وظیفه ما نیست.

کهبد تاراج ضمن اشاره به اینکه موسیقی نمایش فضاساز و انتخابی است، درباره طراحی صحنه نمایش تصریح کرد: طراحی صحنه رئال است و پیکان سفید رنگ و سوخته شخصیت اصلی را به دو قسمت تقسیم کردیم؛ جلوی ماشین یک سمت و عقب خودرو سمت دیگر صحنه است. کشتارها دیده نمی‌شود و نمایش فضا محور و با آمبیانس است.

او در پایان عنوان کرد: شاید دیگر کارگردان‌ها به دلیل فرصت محدودی که برای آماده‌سازی این نمایش بود، پیشنهاد اجرا را نمی‌پذیرفتند اما با توجه به اینکه امکان داشت که نوبت بعدی مدت‌ها به طول بی‌انجامد، قبول کردم تا در زمان بسیار کوتاهی نمایش را آماده اجرا کنم که این مسئله طبیعتا از کیفیت کار کم می‌کند. از آقای شهرام کرمی، حسین مسافرآستانه و فخر موسوی بسیار سپاسگزارم که شرایط اجرای این نمایش را فراهم کردند.

دیگر عوامل نمایش تهیه‌کننده: امیررضا زمردی، مشاور کارگردان: حمید پورآذری، دستیار کارگردان: نگین بهزاد، منشی صحنه: مینا ترکمن، طراح صحنه: حمید پورآذری، طراح نور: رضا خضرایی، طراح لباس: الهام شعبانی، طراح گریم: ماریا حاجی‌ها، طراح پوستر و مواد تبلیغاتی: شایان جعفرپور، عکاس: رضا جاویدی، انتخاب موسیقی و آرایه‌های صوتی: عرفان پور محمدی، جانشین تهیه‌کننده: هاتف کلاته، مدیر تولید: امیرسپهر تقی لو و روابط عمومی و تبلیغات مجازی: امیر قالیچی‌ها.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.